מי כמוכה באלם ה' מי כמוכה נאדר בקדש וכו'. מי כמוך באלים, היינו שעצמותו ית' הוא נעלם מעין כל חי ואין אחד שישיגהו כמו שמבואר בגמ' (גיטין נ"ו:) מי כמוך באלמים, ונאדר בקודש היינו מפורש כי על כל דבר יוכר מפורש מאוד כי יש בורא, כי מכל הנבראים יתראה שיש בורא, כי על כל דבר בא בלב אדם המבקש ה' לאמור מי ברא אלה. וזה פי' האדרת והאמונה לחי העולמים, אדיר היינו מפורש ואמונה היינו בהעלם והסתר, כי הדבר שאינו בהעלם אין צריך אמונה, רק הדבר שהוא בהסתר זה צריך אמונה, והוא כי לעיני אדם אינו מפורש רק הפליאה מי ברא אלה, ואלו השנים היינו ההעלם והגילוי אינם מתאחדים רק בהש"י לבדו.
Who is like you among the mighty, Who is like You, majestic in holiness?
Who is like You, O Lord, among the mighty – God’s essential being is hidden from the eyes of all living creatures, and no one can grasp Him, as is explained in the Gemara (Gittin 56b),
Aba Chanan said (Tehillim 89:9), Who is mighty like You, O Lord? [Rather it should be read] Who is like You, mighty in self-restraint? You heard the blasphemy and insults of that wicked man, and You kept silent!
In the school of Rebbi Ishmael it was taught: Who is like You, O Lord, among the mighty באלם [Rather read] Who is like You among the mute באלמים!
Majestic in holiness – meaning explicitly revealed. Within everything one can recognize distinctly and with clarity that there is a Creator, for all that is created reveals there must be a Creator. Every time he encounters the world, the God-seeker will ask himself “Who created this?”
This is the interpretation of the liturgical hymn Majesty and Faithfulness are His who lives forever. Majesty refers to being explicitly revealed, and Faithfulness refers to being hidden and concealed. Something which is not hidden does not require faith, rather it is what is concealed that necessitates faith.
Conversely, the only thing [about God] which is “explicit” to a person is the wonder which engenders the question “Who created this?” These two things, the hidden and the revealed, are only able to coexist in God alone.