לזכות אבי מורי ואמי מורתי שיחיו
The Rambam paskens that Chometz on Pesach that gets mixed in with other food is not בטל because it is a דבר שיש לו מתירין - something that will become permitted in the future [for which there is no ביטול].
FREGT the Acharonim - Is this true?? After Pesach it will be חמץ שעבר עליו הפסח and will thus be אסור?! So it is NOT a דבר שיש לו מתירין at all and ביטול should apply!
Said Ha-Gaon Rebbe Avraham Price [this is one of his AMAZING sfarim]: It is actually a cycle - גלגל החוזר: If we say that it is not בטל in a mixture, then it is אסור after פסח [as חמץ שעבר עליו הפסח]. If it is אסור after פסח then it is not a דבר שיש לו מתירין and should be בטל and thus מותר both during and after פסח. If you say that it is מותר after פסח then it is a דבר שיש לו מתירין which means that it is not בטל and אסור. If it is אסור then it is NOT a דבר שיש לו מתירין making it בטל and מותר. It is going to be מותר? Then it is אסור in which case it then becomes מותר making it then אסור etc. etc.
As we saw in the previous post the solution is to be מחמיר בדיני דאורייתא!