Friday, July 5, 2019

The Yetzer Of Avoda Zara

Sanhedrin 102b:

רב אשי אוקי אשלשה מלכים אמר למחר נפתח בחברין אתא מנשה איתחזי ליה בחלמיה אמר חברך וחבירי דאבוך קרית לן

One day Rav Ashi ended his lecture just before reaching the matter of the three kings. He said to his students: Tomorrow we will begin the lecture with our colleagues the three kings, who, although they were sinners, were Torah scholars like us. Menashe, king of Judea, came and appeared to him in his dream. Menashe said to him angrily: You called us your colleague and the colleagues of your father? How dare you characterize yourself as our equal?

מהיכא בעית למישרא המוציא אמר ליה לא ידענא א"ל מהיכא דבעית למישרא המוציא לא גמירת וחברך קרית לן א"ל אגמריה לי ולמחר דרישנא ליה משמך בפירקא א"ל מהיכא דקרים בישולא

Menashe said to him: I will ask you, from where are you required to begin cutting a loaf of bread when reciting the blessing: Who brings forth bread from the earth? Rav Ashi said to him: I do not know. Menashe said to him: Even this, from where you are required to begin cutting a loaf of bread when reciting the blessing: Who brings forth bread from the earth, you did not learn, and yet you call us your colleague? Rav Ashi said to Menashe: Teach me this halacha and tomorrow I will lecture and cite it in your name during my public lecture delivered on the Festival. Menashe said to him: One cuts the loaf from where it crusts as a result of baking.

א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו לעבודת כוכבים א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי למחר אמר להו לרבנן נפתח ברבוותא

Rav Ashi said to him: Since you were so wise, what is the reason you engaged in idol worship? Menashe said to him: Had you been there at that time, you would have taken and lifted the hem of your cloak and run after me due to the fierce desire to engage in idol worship and due to the fact that it was a common faith. The next day Rav Ashi said to the Sages as a prelude to his lecture: We will begin with the treatment of our teachers, those kings who were greater than us in Torah knowledge but whose sins caused them to lose their share in the World-to-Come.

אוקי אג' מלכים. ור"ל כי רב אשי היה סובר כי היו טועים אחר ע"ז, ולא היה דבר הזה משום שהיה יצרם הרע גובר בם, רק בשביל שלא היו חכמים כ"כ ולכך טעו אחר הע"ז. והשיב לו כי דבר זה אינו, כי חכמים היו רק בשביל שיצרם היה גובר בם היה היצר הרע גובר על השכל והיו עובדים ע"ז, ואילו היה הוא באותו דור היה רץ אחריה והוי נקט בשפילא גלימא, כי כאשר החוטא חכם ויודע אשר הוא חוטא רק שהוא אינו יכול למשול על יצרו, הוא חפץ ואוהב שיבא לו מניעה עד שלא יוכל לחטוא אבל [אם] השכל בחטא, אדרבא אם יבא לו מניעה מסיר הוא המניעה, כי אינו יודע חומר חטאו. ולכך אמר אילו הוית התם לא היית עוש' כמו שעשה החכם שהוא חפץ שיבא מניעה מן החטא, אבל אתה אם היה בא לך מניעה ועיכוב דהיינו הגלימא שהיה מעכב עליך שלא לרוץ אחר הע"ז, נקטת בשניך כדי שלא יעכב עליך לרוץ אחר הע"ז. כי אין אתה חכם כ"כ כמו הם, שהם בודאי היו חפצים שהיה בא להם מעכב שלא יחטאו, כי ידעו חומר חטאם. אבל אתה לא חכימת כולי האי והות נקיטת בשפולי גלימך שלא יעכב עליך מונע מן החוץ, ומזה תדע כי חכמים גדולים היו רק בשביל שהיה יצרם מושל עליהם. [מהר"ל בחי' אגדות]


In other words, had you Rav Ashi lived at that time, you would have lifted your cloak off the ground and been annoyed by the fact that it got in your way in order to pursue the Avoda Zara. We, said Menashe, served Avoda Zara but didn't really want to and were just were overpowered by our yetzer hara. So we would have been happy had our cloak slowed us down from doing this sin. 

#dontjudge