ויתבונן במעשה דפרשתן – הנה בלק ועמו נבהלים כהוגן מבני ישראל העומדים
בסמוך לגבולם, והם קוראים לבלעם שיבוא לקללם פעם אחת ושתים – שרים רבים
ונכבדים, וכל טצדקי עשה בלק בהלוך ושוב בכדי להרוג את ישראל כיון שחשש
מהם 'עתה ילחכו הקהל את כל סביבותינו כלחוך השור את ירק השדה ', אבל באמת
כל זה לא היה אלא פחד שווא שאין בו ממש , שהרי בני ישראל נצטוו מזה עידן
ועידנים שלא להלחם עמהם - 'אל תצר את מואב'... ובני ישראל לא חשבו עליו
כלל, והוא כבר הפך עולמות, והכל בטעות גמורה - כיו"ב נדמים אנו בשעה שאנו
מדמים כי פלוני רוצה להרע לנו , ומשנהו רוצה להזיק לנו וכיו"ב רבות מ'דמיונות'
הגוזלים מאתנו את שלוות הנפש , ומפריעים לנו מלישן בלילה על משכבנו, אף
מוציאים אנו על כן ממון רב, והרי אין כאן אלא דמיון בעלמא - על סמך אלו
דמיונות וראיות הוכחת שפלוני בא להזיקך ...
וכן במקרים רבים 'בניין' המריבה והמחלוקת נבנה על 'יסודות' של טעות גמורה
ודמיון פורח , אך השטן אינו מוותר על ההזדמנות שנקרתה לפתחו ואינו נותן מנוח
וזמן לחשוב על הטעות ולעצור את המחלוקת, וכך מתגוללים רבים מאחינו בני
ישראל בצרות וייסורים של המריבות ופירות ביאושיהם מחמת איזה טעות שווא
בתחילת הריב. פלוני כועס על רעהו שלא הזמין אותו לנישואי בנו , ובאמת הלה
לא התכוון לכך כלל , רק אירעה טעות ברשימותיו או עיכוב במשלוח ההזמנה,
והנפגע כבר נכנס לריב ומדנים, וזה משיב לו כגמולו על פי תילי תילים של השערות
שמבין מדוע משנהו כועס עליו. והשטן לא מניח להם . וכך בונים אנשים תילי תילים
של מריבות, הם וב"ב וכל הנלוים עליהם על דברים שלא היו ולא נבראו וגם לא
עלתה על ליבם. ה"י
(הוסיף על כך ת"ח אחד , ומדוע בלעם לא העמיד את בלק על טעותו , מדוע לא אמר לו - אסור להם לריב איתך... כי רצה להרוויח את הכסף והכבוד...)
(הוסיף על כך ת"ח אחד , ומדוע בלעם לא העמיד את בלק על טעותו , מדוע לא אמר לו - אסור להם לריב איתך... כי רצה להרוויח את הכסף והכבוד...)