לפעמים ע"י העמסת יראה יתירה על נפשו יותר מכחותיו בא לידי שנאת התורה. וצריך כל אדם למדוד את כחו וגם כששטף המחשבות המוסריות מתגבר עליו, וגם הטוב שבו מתעלם ממנו, ומוצא הוא בעצמו כל הדופי וכל החסרונות שבעולם לא ירף ידו ולא יבהל , וידע שבכל זאת הרבה טוב צפון בו. וידע גם כן שבכל התוכחות הרבות שבספרים, שעל פיהם מוצא האדם עצמו אומלל מאד, בתוכם מוסתר אור חיים וישועה, חסד גדול ואומץ לבב. ודוקא מתוך עומק נפילה באים לעומק קימה, ומתוך ריקניות התורה יבוא לאהבתה, ולהתאמץ בגדלה ותפארתה. ונתיקת הרצון בכל דהו לצד המעלה, מרים הכל לטוב. וישכיל ויבין שמצב העולם ההרוס גם הוא לטובה ולברכה, ולמחיה עשהו ה', וסוף הכל לתיקון גמור. -שמונה קבצים קובץ ו אות פח
ובתרגום חפשי -
Sometimes, when a person overloads himself with excessive fear of Heaven beyond his powers and abilities, he comes to hatred of the Torah. Even when a person is flooded with self-critical thoughts and sees no good in himself he shouldn't lose his bearings and should remain calm and at peace with himself, knowing that there is much good that reposes within him.
He should also know that all of the stringent rebukes written in mussar sefarim that may make a person feel worthless, within them are hidden the light of life, salvation, great chesed and a courageous heart.
Specifically from the depths of failure one comes to the deepest success, from an empty feeling towards Torah one comes to love and to a feeling of it's glory and grandeur. Moving one's will in the right direction, elevates everything to the good. And he will understand that the world's present state of destruction is also for the best and everything is leading to the complete rectification.
So one should certainly have Yiras Shomayim - but only within his abilities to maintain. He must also know that all of what seems bad and scary is ultimately destined to bring one to a state of goodness and joy.