The Alter Of Kelm teaches that the Avoda of Elul is to live with love and brotherhood among people who think that THIS world is what it is all about and at the same time to be very far away from them in our beliefs.
כל הכנת אלול הקדוש היינו שנכין עתה איך לחיות אף בין אנשים שרחוקים אנחנו מדעותיהם ואנחנו צריכים לחיות עמהם באהבה ואחווה ועכ"ז בלבנו ודעותינו צריכים אנחנו להיות רחוקים מהם כדומה, כשנראה מהם כי חיי עוה"ז הם עיקר גדול אצלם אנחנו לא נסור מהיסוד אשר נוסד בנו כי זה הבל וריק נגד נצח. אנחנו נראה שהם עושים עסק מדברי הואי לא נניח לעצמינו ללכת בדרכיהם וכו'.
We know that the attitude of just about everyone around us is complete and utter vanity and nonsense. People are investing all of their energies to earn money they won't necessarily enjoy [either because they will die before they spend it or because they are too stressed out], to pay for homes they cannot own permanently [the house might last but they certainly won't...], to go on vacations that are so fast and fleeting [people drop 50K for two weeks and all they are left with is heartburn from overeating and maybe a few good memories] etc. etc. We understand that everything in this world is just a means and a vehicle to get close to and serve Hashem. The real world is not here on Fifth Avenue or Wall Street but in an eternal world where all there is is connection to the Source Of All Good.
This world is FILLED with anguish. EVERYBODY is going through stuff. Shalom Bayis problems, raising children problems, money problems, work related problems, health problems, fatigue, stress, anxiety, worries, and the list goes on and on. THIS is what it's all about??
Chas Vi-shalom. We are here to be challenged. ניסיון comes from the word נס - mast, high flag. The ניסיונות challenge us to elevate us so that we can actualize our potential by overcoming adversity. But for pleasure which everyone is searching for - not here.
יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו.
The foundation of piety and the root of perfect service [of G-d] is for a man to clarify and come to realize as truth what is his obligation in his world and to what he needs to direct his gaze and his aspiration in all that he toils all the days of his life.
והנה מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא, כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה.
Behold, what our sages, of blessed memory, have taught us is that man was created solely to delight in G-d and to derive pleasure in the radiance of the Shechina (divine presence). For this is the true delight and the greatest pleasure that can possibly exist. The place of this pleasure is, in truth, in Olam Haba (the World to Come). For it was created expressly for this purpose.
אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה, הוא זה העולם. והוא מה שאמרו זכרונם לברכה (אבות ד): העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא.
But the path to arrive at the "desired haven" (Ps. 107:30) of ours is this world. This is what our sages of blessed memory said: "this world is like a corridor before the World to Come" (Avot 4:16).