חתונות צנועות
בגליון עטרת תפארת מהגרמ"י שניידר שליט"א, החברותא של הגראי"ל שטינמן זצוק"ל כתב, והנה בימים נבוכים אלו כאשר גזרו מטעמי בריאות איסור התקהלות , בכל זאת "עם ישראל חי" והרבה מאד הקדימו בהוראת רבותינו לעשות חתונות בבתים ובחצרות, באופן לא שיגרתי. ראו כמה קידוש השם וחיזוק עצום יש בזה, כשבשעה כזאת שאין ברירה, יודעים שצריך להמשיך את חיי התורה והמצות, ולהעמיד בנינים חדשים בכלל ישראל, לא מסתכלים על זה שאין אולם גדול ופחות אנשים והרבה מתח וחוסר סדר אלא עושים כפי הוראת רבותינו, לעשות רצון יוצרנו . וכבר הזכירו חז''ל את כלל ישראל במצרים על הפסוק תחת התפוח.. שבכל מצב דאגו להמשך הדורות, כך היה קיום כלל ישראל לעולמים. ובאמת גודל זכותם של החתנים והכלות בימים אלו אין לתאר ואין לשער, שהרי יום חתונתו ויום שמחת לבו , נזכר בכל המקומות כיום השיא בחיים, יום אפריון. ומקטנות מחכים ומברכים ע''ז תזכו לגדלו לגדלה לחופה. ולפתע אחרי כ''כ הרבה הכנות והזמנות וכו' הביא הקב''ה את המצב הזה, ומורים רבותינו לעשות את החתונה מהר ובכל מצב ...הרי יש כאן ויתור וקושי גדול מאד. אך זוהי זכותם לקבל הכל באמונה תמימה , שכך הוא רצונו ית''ש ,והכל מסודר וכתוב מראש השנה ,בדיוק מתי תהיה החתונה ואיך וכו' וכו'. ויודעים שעיקר הסייעתא דשמיא דשמיא בבנין הבית זה קיום רצונו ית''ש . וזכות גדולה היא שבודאי תעמוד להם לבנות בתים לתפארת וגם אם ראשיתך מצער אחריתך ישגא מאד ויזכו לדורות ישרים מבורכים מאירים את העולם בתורה ובמעשים טובים ויזכו כל חייהם לאהבה ואחוה ושלו ורעות.
מעלת שמחות בפחות פרסום ובעצם עשיית שמחות במתכונת קטנה
ועוד כתב שם הגרמ"י שניידר שליט"א, ראינו להביא מש"כ רבינו על המעלה שיש בזה. בס"ד לכ' הרב וכו' על דבר שאלתך האם צריך והגון לעשות בגמר הצדדין להשתדך מסיבת תנאים ומזמינים הרבה אנשים באולם גדול. תשובה: ודאי אינו הגון הדבר גם זה גורם הרבה צער להזוג אח"כ כי כל מה שעושים פרסום אין בו הצלחה. חוץ מזה זה גורם בטול תורה להבחורים ולראשי הישיבות ובזבוז כסף במקום לעשות בהם דברים הצריכים להעשות וראוי מאד לבטל מה שנהגו. ועין במסכת תמיד דף ל"ב מה יעביד איניש ויחי' ימית את עצמו פירש המפרש ישפיל עצמו מה יעביד איניש וימות יחי' את עצמו פירוש יגביה עצמו מתוך כך יתנו בו הבריות עין רעה ויקנאו בו וימות. ולימדוך חכמים שאדם שרוצה שיחי' ישפיל את עצמו וירחמו עליו הבריות ויחי שנים הרבה ומגאוה ימנע את עצמו שלא יקצרו ימיו וימות בלא עתו. וכל הנמנעים מזה יזכו לראות נחת מכל צאצאיהם לראות בנים ובני בנים הולכים בדרך הישר והטוב א.ס.
אהרן יהודה לייב שטיינמן כ"ה ניסן תש"ע לפ"ק.
וידידי הבה"ח ר' יעקב הלר שליט"א מח"ס מגיני זהב ושא"ס, כתב עוד בענין זה: פתאום חתונה שמחה יכלה להיות גם בדירה מטופחת, פתאום חתונה מאושרת גם בגג של בנין מגורים, פתאום חתונה יהודית מסתכמת במאה משתתפים במצטבר, אמר לי בחור שאחותו התחתנה השבוע בביתם "החתונה בבית היתה יותר שמחה מאולם". "טוב, כי אנשים מבינים שאין ברירה", לא וזו הטעות, הנורמות הפסיכיות שאליהם התרגלנו הם הלא נורמליות, דמיינו לעצמכם שאב מחתן את בתו- ולרגל החתונה- במרכז האולם עומדים בתור ידידיו ומחלק להם שטר של מאה שקלים. לא נכנסנו לתוך מעגל מטורף של נורמות נכון, אין לחץ לקיים חתונות בגני אירועים, אבל גם הנורמות הפנימיות חרגו. מה יקרה אם הנורמה תהיה שרק הקרובים ישבו לאכול סביב השולחן, מה יקרה עם יעבירו אל החתונות למקומות קצת יותר קטנים מה יקרה אם אב לא יצא עם נזק כספי הזוי אחרי שחיתן את ביתו מה יקרה אם נרסן את עצמנו ונוריד פרופיל ממה שמקובל, חתונות הקורונה הוכיחו שאפשר לייצר אלטרנטיבה לנורמות עכ"ד.
בגליון עטרת תפארת מהגרמ"י שניידר שליט"א, החברותא של הגראי"ל שטינמן זצוק"ל כתב, והנה בימים נבוכים אלו כאשר גזרו מטעמי בריאות איסור התקהלות , בכל זאת "עם ישראל חי" והרבה מאד הקדימו בהוראת רבותינו לעשות חתונות בבתים ובחצרות, באופן לא שיגרתי. ראו כמה קידוש השם וחיזוק עצום יש בזה, כשבשעה כזאת שאין ברירה, יודעים שצריך להמשיך את חיי התורה והמצות, ולהעמיד בנינים חדשים בכלל ישראל, לא מסתכלים על זה שאין אולם גדול ופחות אנשים והרבה מתח וחוסר סדר אלא עושים כפי הוראת רבותינו, לעשות רצון יוצרנו . וכבר הזכירו חז''ל את כלל ישראל במצרים על הפסוק תחת התפוח.. שבכל מצב דאגו להמשך הדורות, כך היה קיום כלל ישראל לעולמים. ובאמת גודל זכותם של החתנים והכלות בימים אלו אין לתאר ואין לשער, שהרי יום חתונתו ויום שמחת לבו , נזכר בכל המקומות כיום השיא בחיים, יום אפריון. ומקטנות מחכים ומברכים ע''ז תזכו לגדלו לגדלה לחופה. ולפתע אחרי כ''כ הרבה הכנות והזמנות וכו' הביא הקב''ה את המצב הזה, ומורים רבותינו לעשות את החתונה מהר ובכל מצב ...הרי יש כאן ויתור וקושי גדול מאד. אך זוהי זכותם לקבל הכל באמונה תמימה , שכך הוא רצונו ית''ש ,והכל מסודר וכתוב מראש השנה ,בדיוק מתי תהיה החתונה ואיך וכו' וכו'. ויודעים שעיקר הסייעתא דשמיא דשמיא בבנין הבית זה קיום רצונו ית''ש . וזכות גדולה היא שבודאי תעמוד להם לבנות בתים לתפארת וגם אם ראשיתך מצער אחריתך ישגא מאד ויזכו לדורות ישרים מבורכים מאירים את העולם בתורה ובמעשים טובים ויזכו כל חייהם לאהבה ואחוה ושלו ורעות.
מעלת שמחות בפחות פרסום ובעצם עשיית שמחות במתכונת קטנה
ועוד כתב שם הגרמ"י שניידר שליט"א, ראינו להביא מש"כ רבינו על המעלה שיש בזה. בס"ד לכ' הרב וכו' על דבר שאלתך האם צריך והגון לעשות בגמר הצדדין להשתדך מסיבת תנאים ומזמינים הרבה אנשים באולם גדול. תשובה: ודאי אינו הגון הדבר גם זה גורם הרבה צער להזוג אח"כ כי כל מה שעושים פרסום אין בו הצלחה. חוץ מזה זה גורם בטול תורה להבחורים ולראשי הישיבות ובזבוז כסף במקום לעשות בהם דברים הצריכים להעשות וראוי מאד לבטל מה שנהגו. ועין במסכת תמיד דף ל"ב מה יעביד איניש ויחי' ימית את עצמו פירש המפרש ישפיל עצמו מה יעביד איניש וימות יחי' את עצמו פירוש יגביה עצמו מתוך כך יתנו בו הבריות עין רעה ויקנאו בו וימות. ולימדוך חכמים שאדם שרוצה שיחי' ישפיל את עצמו וירחמו עליו הבריות ויחי שנים הרבה ומגאוה ימנע את עצמו שלא יקצרו ימיו וימות בלא עתו. וכל הנמנעים מזה יזכו לראות נחת מכל צאצאיהם לראות בנים ובני בנים הולכים בדרך הישר והטוב א.ס.
אהרן יהודה לייב שטיינמן כ"ה ניסן תש"ע לפ"ק.
וידידי הבה"ח ר' יעקב הלר שליט"א מח"ס מגיני זהב ושא"ס, כתב עוד בענין זה: פתאום חתונה שמחה יכלה להיות גם בדירה מטופחת, פתאום חתונה מאושרת גם בגג של בנין מגורים, פתאום חתונה יהודית מסתכמת במאה משתתפים במצטבר, אמר לי בחור שאחותו התחתנה השבוע בביתם "החתונה בבית היתה יותר שמחה מאולם". "טוב, כי אנשים מבינים שאין ברירה", לא וזו הטעות, הנורמות הפסיכיות שאליהם התרגלנו הם הלא נורמליות, דמיינו לעצמכם שאב מחתן את בתו- ולרגל החתונה- במרכז האולם עומדים בתור ידידיו ומחלק להם שטר של מאה שקלים. לא נכנסנו לתוך מעגל מטורף של נורמות נכון, אין לחץ לקיים חתונות בגני אירועים, אבל גם הנורמות הפנימיות חרגו. מה יקרה אם הנורמה תהיה שרק הקרובים ישבו לאכול סביב השולחן, מה יקרה עם יעבירו אל החתונות למקומות קצת יותר קטנים מה יקרה אם אב לא יצא עם נזק כספי הזוי אחרי שחיתן את ביתו מה יקרה אם נרסן את עצמנו ונוריד פרופיל ממה שמקובל, חתונות הקורונה הוכיחו שאפשר לייצר אלטרנטיבה לנורמות עכ"ד.