ב' שלח תשל"א
מע"כ ידידי הרב הגאון המפורסם בחיבוריו הגדולים, מוהר"י
בארי שליט"א גאב"ד בק"ק נס ציונה
אחד"ש כתה"ט ברוב הוקרה!
רב תודות עבור מכתבו! אבל מי אני כי כת"ר מעריכני לדבר אתי על דברים העומדים ברומו של עולם! השאלה איך אפשר להעניש בעונשים נוראים בלי התראה, יסורי גיהנום אשר כל יסורי עוה"ז אינם מגיעים למשהו מהם – הננו רגילים להבין, כי עונשי עוה"ב אינם כעונשי עוה"ז: בעוה"ז ב"ד מענישים במלקות ומיתת ב"ד וכו', עבור מה שהזיד. משא"כ בעוה"ב, ששם מתגלה לאדם מעשהו עצמו, רוחניות המעשה אשר כאן לא בא לידי גילוי בהיות הנשמה מצומצמת בתוך הגוף - שם הכל מתגלה בנפש, הן נועם זיו הנשמה המוטל במצוה עצמה, והן הצער והמר של מעשה רשע עצמו שעשה, ממש ע"ד שכר מצוה מצוה ושכר עברה עברה. וכיון שכל העוה"ב הן לטוב, הן למוטב, הוא בגדר פרי מעלליו הצומח מעצמו, אין כאן ענין פסק ב"ד ע"פ עדים והתראה, כי הכל טמון במעשה עצמו.
- עוד לשאלה הראשונה בהתיחס לסוף מכתבו: מנין לכת"ר שאין מתרים לאדם, והלא מפורש אמרו בהא דאני אקשה את לב פרעה, אמר ר"י מכאן פתחון פה למינים, אמר ר"ל יסתם פיהם של רשעים כו', שהקב"ה מתרה בו באדם בפעם ראשונה, שני' ושלישית כו', עי' שמות רבה (פי"ג, ג), והתראה זו הוא הוא המצפון.
בהוקרה רבה,
שלמה וולבה