Saturday, November 22, 2025

The Lessons From The Story Of Yaakov's Dream

רלב"ג תועלות בראשית כ"ח

(ז-י) התועלת הראשון הוא במידות, והוא שראוי לאדם לשמוע בקול הוריו. ולזה העיר הכתוב שיציאת יעקב מבאר שבע היתה ללכת לחרן כאשר ציוו אותו הוריו.

(יא) התועלת השני הוא במידות, והוא שראוי לאדם שיעשה פעולותיו בזריזות ולא יתעצל בהם, כי העצלה היא מידה מגונה מאד, מַרְחֶקֶת האדם מכל שלמות. ולזה סיפרה התורה שיעקב לן במקום ההוא מפני שכבר בא השמש, ולולא זה לא נתעצל ללכת עוד ביום ההוא. ולזאת הסיבה גם כן סיפר שכבר השכים יעקב בבוקר ללכת לדרכו.

התועלת השלישי הוא במידות, והוא שאין ראוי לאדם למסור עצמו לסכנות. ולזה סיפר שכבר לן שם יעקב כי בא השמש, לפי שבלילה תימצאנה הסכנות בדרכים, ולזה ראוי לאדם שיתרחק מִלֶּכֶת בלילה בדרכים, אם לא באופן שיהיה מובטח מהסכנה.

התועלת הרביעי הוא במידות, והוא שאין ראוי לאדם לרדוף אחר התענוגים, אבל יקח מהם ההכרחי לבד. ולזה סיפר שאצל זה המקום היתה עיר ששמה לוז, והיה אפשר ליעקב שישכב שם בִּפְאַת מִטָּה וּבִדְמֶשֶׁק עָרֶשׂ, והספיקה לו אחת מאבני המקום לשום מראשותיו. עם שבזה גם כן יִשלם לו יותר הזריזות בדרכו לנסוע ולקום כשירצה.

(יב-יג) התועלת החמישי הוא בדעות, והוא שהמציאות כולו הוא נִקְשָׁר קצתו בקצתו, ושאין לארץ ולשמים שתי התחלות מתחלפות – כמו שחשבו המאמינים בשניוּת – אבל להם התחלה אחת לבד והוא ה' יתעלה, והם יחד כמו סולם אחד, יעלו מדרגותיהם מדרגה אחר מדרגה, עד שיִכְלה הענין אל ה' יתעלה, והוא אשר יֵרדו ויִשפעו ממנו אלו המציאויות.

(יט) התועלת הששי הוא בדעות, והוא לפרסם ענין הנבואה. וזה, שכבר נתפרסם מזה הסיפור ענין זאת הנבואה; והוא, שקריאת זה המקום 'בית אל' היה עדות על אמיתת זה הסיפור. והנה ההאמנה בנבואה היא מפינות התורה; וזה, שאם לא נאמין בנבואה תפול התורה בכללה.

(טו) התועלת השביעי הוא בדעות, והוא לפרסם ענין ההשגחה האלהית בפרטי האדם. וזהו מה שאמר: 'והנה אנכי עִמָּךְ ושמרתיך בכל אשר תלך' (בראשית כח, טו). וזה, כי כמו זאת השמירה התמידית לא יתכן שתהיה בזולת זה האופן; אבל אפשר שתהיה לאדם שמירה בעת-מה ובמקום-מה מפאת המזל, ואולם אי אפשר שתהיה לו בכל זמן ובכל מקום. וזה מבואר למי שעיין עיון מעט במשפטי הכוכבים.

(יא) התועלת השמיני הוא בדעות, והוא להודיע שההשגחה האלהית לא תהיה לבד בנתינת הטובות המדומות ובהסרת הרעות, אבל תשתדל גם כן לתת למושגח אמונות ודעות אמיתיות. ולזה סיבב ה' יתעלה שילין יעקב בזה המקום הנבחר שהגיעה לו בו זאת ההשגה האמיתית אשר אין מבלעדיה לאדם אמונה אמיתית בה' יתעלה. וזה מבואר למי שעיין בכמו אלו העמוקות. ולזה אמרו רבותינו ז"ל, שה' יתעלה עֲזָרוֹ בזאת הלינה, שקפצה לו הארץ והעריב לו השמש שם, להורות כי מאת ה' יתעלה היתה הסיבה שילין שם. וזה בחיי דבר ראוי שייאמן, כי אין ראוי שנֹאמר שיהיה הגעת כמו זה השלמות הנפלא בקרי ובהזדמן, אבל כֻּוַּן בלי ספק אצל החכמה האלהית. וכבר ביארנו בשני מספר מלחמות ה' (פרק ב) שלענינים אשר נחשוב שיהיו בקרי – הגבלה-מה וסידור מכוון; ואין הֵנָּה מקום ביאור אלו הענינים.

(יז) התועלת התשיעי הוא במידות, והוא שראוי לאדם שיעמוד במקומות הנכבדים באימה וביראה ובתוספת קדושה, ולא יעשה בהם המעשים שיעשה במקומות הפחותים. ולזה ירא יעקב, בדעתו מעלת המקום אשר לן שם.

(כ) התועלת העשירי הוא במידות, והוא שאין ראוי לאדם שיהיה נבהל להון, אבל יספיק לו ההכרחי. הלא תראה שיעקב אבינו לא שאל מה' יתעלה כי אם ההכרחי, והוא לחם לאכול ובגד ללבוש.

(כב) התועלת האחד עשר הוא בדעות, והוא להודיע כי אין ה' יתעלה אחד ממניעי הגרמים השמימיים, אבל הוא עליון על כולם, וממנו יושפעו להם כוחות להניע הגלגלים באופן שיניעו אותם. ולזאת הסיבה רצה יעקב לתת העשירית לכבוד ה' יתעלה, להעיר שעל התשעה שכלים אשר להם ראשיות-מה – והם השכל הפועל, והמניעים הראשיים אשר לגלגלי כוכבי לכת וגלגל הכוכבים הקיימים, שהם שמונה – יימצא שכל עליון עליהם, הוא ה' יתעלה אשר הוא ניצב על ראש הסולם. ובזה המקום טעו רבים מהפילוסופים, ומזה המקום היה טעות אצילי בני ישראל, למי שיחשוב שכבר נשתבשו בהשגתם, כמו שנבאר במקומו בגזרת ה'. וכבר ביארנו בחלק השלישי מהמאמר החמישי מספר מלחמות ה' (פרק יא), שאין ה' יתעלה אחד מהמניעים המיוחדים לגלגלים, והִנֵּה אין הֵנָּה מקום זה הביאור.

Ralbag, Benefits of Genesis, Chapter 28


(7-10) The first benefit is in virtues, and that is that a person should obey their parents. And to this, the scripture points out that Jacob's departure from Beersheba was to go to Haran, as his parents had commanded him.


(11) The second benefit is in virtues, and it is that a person should perform his actions with diligence and not be lazy in them, for laziness is a very reprehensible virtue, distancing a person from all perfection. And to this, the Torah tells us that Jacob slept in that place because the sun had already set, and if not for that, he would not have been too lazy to continue walking that day. And for this reason, he also said that Jacob had already gotten up early in the morning to go on his way.


The third benefit is in virtues, and it is that a person should not expose themselves to dangers. And to this, he related that Jacob had already spent the night there because the sun had set, since dangers are found on the roads at night. Therefore, it is fitting for a person to avoid traveling at night on the roads, unless they are assured of safety.


The fourth benefit is in virtues, and it is that a person should not pursue pleasures, but only take what is necessary from them. And to this end, he told that there was a city called Luz at that place, and Jacob was able to lie down there בִּפְאַת מִטָּה וּבִדְמֶשֶׁק עָרֶשׂ [see Amos 3-12 1/ commentaries], and one of the stones of the place was enough for him to use as a pillow, so that he will also be more agile in his journey and be able to travel and get up whenever he wants.


(12-13) The fifth benefit is in ideas, and it is that all of reality is connected from one part to another, and that the earth and the heavens do not have two separate beginnings – as those who believe in duality thought – but rather they have only one beginning, and that is God, may He be exalted. And they are together like a single ladder, ascending their rungs from one degree to another, until the matter is completed with God, may He be exalted. And it is He from whom these realities descend and emanate. 

(19) The sixth benefit is in ideas, and it is to publicize the matter of prophesy. And the fact that the story of this prophesy has already been publicized is significant; and the fact that the name of this place, 'Bethel,' was evidence of the truth of this story. And behold, belief in prophesy is one of the cornerstones of the Torah; and this means that if we do not believe in prophesy, the Torah as a whole will fall.

(15) The seventh benefit is in ideas, and it is to publicize the matter of divine providence in the details of human beings. And this is what He said: 'And, behold, I am with you, and will keep you wherever you go' (Genesis 28:15). And this is because, just as this constant protection cannot exist in any other way, it is possible for a person to have protection at certain times and in certain places due to mazel, but it is impossible for them to have it at all times and in all places. And this is clear to anyone who has studied the laws of the stars even a little. [Note: This is controversial. See also what the Ralbag writes in Vayikra 19-26 and in the sources in the Machon Ma'aliyot edition]. 


(11) The eighth benefit is in ideas, and it is to show that Divine Providence will not only be in giving imagined good things and removing evils, but will also strive to give the one under providence, true beliefs and ideas. And to this end, God, may He be exalted, caused Jacob to spend the nite in this chosen place, where he attained this true understanding without which a person cannot have true faith in God, may He be exalted. And this is clear to anyone who has studied such profound matters. And regarding this, our Rabbis of blessed memory said that God, may He be exalted, helped him during that night, that the land contracted for him and the sun set for him there, to show that the reason he stayed there was from God, may He be exalted. And this is a worthy thing to believe in my life, for it is not fitting to say that such wonderful perfection should come about by chance, but it was undoubtedly directed by divine wisdom. And we have already explained in the second chapter of the Wars of the Lord (Chapter 2) that for the matters we think are by chance - there is a certain limitation and intentional arrangement; and there is no place here to explain these matters.


(17) The ninth benefit is in virtues, and it is that a person should stand in honorable places with awe and reverence and with added holiness, and not perform in them the actions that are done in less honorable places. And for this, Jacob was afraid, knowing the uniqueness of the place where he had spent the night.

(20) The tenth benefit is in virtues, and it is that a person should not be hasty for wealth, but rather be content with the necessities. Don't you see that our forefather Jacob only asked God Almighty for what was necessary, which was bread to eat and clothing to wear?

(22) The eleventh benefit is in ideas, and it is to make known that God, may He be exalted, is not one of the movers of the celestial bodies, but rather He is above them all, and from Him they will receive the powers to move the wheels in the way they move them. And for this reason, Jacob wanted to give a tenth [ma'aser] to honor God Almighty, to indicate that above the nine intellects, which have some kind of beginnings – namely, the active intellect and the primary movers of the planetary spheres and the existing star sphere, which are eight – there exists a higher intellect, which is God Almighty, who stands at the top of the ladder. And in this place, many philosophers erred, and from this place, there was a noble error among the children of Israel, for anyone who thinks that they have already been mistaken in their understanding, as we will explain in its place by the decree of God. And we have already explained in the third part of the fifth article from the book "The Wars of the Lord" (Chapter 11) that God, may He be exalted, is not one of the specific causes of the spheres, and here is not the place for this explanation.