Friday, November 21, 2025

Theological Errors

 

אע"פ שהטעות בדברים האלהיים היא דבר מזיק עד מאד, מ"מ אין עיקר ההיזק הנמשך מהמושגים המשובשים יוצא אל הפועל, עד כדי להמית את בעליו מיתת נשמה, רק כשהוא מתגלם במעשים או לפחות כשהוא יורד לתוך דעות ורגשות כאלה, שסופן מוכרח להתגלות במעשים. 

Although a mistake in comprehending Divine matters causes much damage, the essence of the damage that results from distorted concepts is not actualized to the point of killing a person’s soul—unless it coalesces into actions, or at least descends to form viewpoints and feelings that in the end will necessarily grow manifest in actions. 

אבל כ"ז שהדבר עומד בצורתו המופשטת, אין כאן עקירה עקרית. 

But as long as the mistake remains in its intangible form, there is no absolute uprooting. 

א׳:ל״א

ובזה הננו קרובים לסברת הראב"ד, שהשיג על הרמב"ם במה שקרא למי שמאמין ההגשמה באלהות - מין; 

In saying this, we are close to the view of the Ravad, who criticized Maimonides for calling a person who believes in the corporeality of Divinity a heretic. 

ונוכל להסכים שכל זמן שאדם המגשם לא יעשה לו פסל ותמונה, הרי לא גמר את מחשבתו, ונשארה היא עדיין בחוג הרוח, שלא תוכל להיות נכללת בשם עקירה ויציאה מן הדת. 

And we can agree that, as long as this person who corporealizes Divinity does not make a statue or image and thus has not consummated his thought so that it still remains in the realm of spirit, this cannot be classed as uprooting and abandoning our religion. 

א׳:ל״ב

באמונות הנוטות מכלל התורה, כמו האמונה הנוצרית והמחמדנית, אין עיקר הארס מונח במושג האלהות שלהם, שהוא שונה ממה שהוא נכון להיות ע"פ יסוד אורה של תורה, כ"א במה שיוצא מזה הריסת המצות המעשיות, וביטול תקות האומה ביחש לתחייתה השלמה. 

Regarding the faiths that move away from the whole of the Torah, such as the Christian and Moslem faiths, the essence of their toxicity does not lie in their concept of Divinity—which differs from that which is correct according to the foundation of the light of the Torah—but in the fact that they result the destruction of the practical commandments and the eradication of the hope of the nation of Israel to attain its complete revival.