Wednesday, February 15, 2017

The Bris And Chesed



In the pre-akeida tefilla it says:

את הברית ואת החסד.

We ask Hashem to remember the bris and chesed that He made with the Avos. Every elevated spiritual matter must have to elements. 1] It is firmly established. 2] A generous spirit.

The bris gives it a firm basis - an eternal covenant. The chesed makes it done with a generous spirit. 


כל דבר נעלה בחיי הרוח, המתפשט במציאות, מוכרח שיהיו לו אלה שני היתרונות: היתרון האחד הוא מעלת בטחונו וחוזק מציאותו, והשני מעלת חופשו ויסוד מציאותו מתוך רצון מלא נדבה, שהוא גילוי האידיאלי שלו. וכאן אנו רושמים את אלה שני היתרונות ביחד, את הבטחון והאמץ של הברית, ואת החפש והנדיבות של החסד.

We continue: 

ואת השבועה שנשבעת לאברהם אבינו בהר המוריה. 

And [remember] the oath that you made to Avraham at Har Hamoriah.

An oath expresses kedusha that connects firm trust [ברית] and generosity [חסד]. It spans all the generations for beginning to end. This oath was made to Avraham, the giant who also spans the generations, at Har Hamoriah, the place that encompasses the essence of eternal kedusha.  


השבועה היא הבעה קדושה, המחברת את הבטחון עם האידיאליות המנודבת, שהיא מאחדת בכח העליון את כל הכחות הפועלים באור החיים, את הראשית ואת האחרית, יחד עם כל הממצעים ומתווכים ביניהם, לאגדם באגודה קדושה אחת. שבועה זו נשבע ד' לאברהם אבינו, האדם הגדול בענקים, המעניק בקומתו את הראשית עם האחרית, את ההכרח של הכריתות הבריתית עם נדבת החסד החפשית ברום עזה. והמקום המתאים לזה הוא הר המוריה, מקום המקודש מראש מקדם, מצד עצמיות מציאותו ותכונתו בהערכתה של הארץ הכללית, בתור הנקודה המקודשת הנצחית במרכז החיים האנושיים.