Sunday, December 23, 2018

Calling A Priest "Father"



האם מותר לרופא העובד בבית חולים נוצרי, לכנות כומר בכנוי כבוד

שאלה. רופא יהודי שהתחבא בבית חולים של נוצרים בימי הנאצים, והמנהג הוא שכשבא כומר אומרים: בוקר טוב פאטער ["אב"], האם מותר לומר כך? יש כאן ג' שאלות: א. חלוקת כבוד לכומר, ויש בזה משום לתא דעבודה זרה. ב. לא תחנם, כי נותנים לנכרי חן כשמכנים אותו "אב". ג. אולי הכומר יודה לע"ז על הכבוד שקיבל מהרופא היהודי?

תשובה. נאמר ברמ"א (יו"ד סימן קנ ס"ג) "שרים או כהנים שיש להם צורת עבודת כוכבים בבגדיהם, או שנושאים צורת חמה לפניהם, כדרך הגמונים, אסור להשתחוות להם, או להסיר הכובע לפניהם, רק בדרך שאינו נראה, כמו שנתפזרו מעותיו, או שיקום לפניהם קודם בואם. וכן יסיר הכובע וישתחוה קודם בואם. ויש מקילים בדבר, הואיל וידוע שגם העובדי כוכבים אינם מסירים הכובע או משתחווים לצורת החמה, רק לשר. וטוב להחמיר כסברא ראשונה". עכ"ל.

משמע שלכומר מותר להשתחוות וגם להסיר את הכובע, כי כל הנדון ברמ"א הוא רק מפני שיש על הכומר צורת ע"ז, אבל לכומר עצמו מותר להשתחוות, ולהסיר את הכובע. ואם השתחוויה מותרת כי גם למלכים משתחווים ואין כאן השתחוויה לעכו"ם כי אם לשררה שלו, כך גם בענייננו אין כאן באמירת בקר טוב ל"אב" כבוד לעבודה זרה, כי אם שררה בבית החולים שהקים. והשם "אב" לא חייב להתייחס דווקא לאיש בעל עבודת כוכבים, דהנה מצינו (מלכים ב, ה יג) שעבדי נעמן אמרו לו "אבי, דבר גדול הנביא דבר". ופרש"י "אבי" כמו אדוני. וכן בתרגום יונתן "מרי", והמצודות כתב: "אבי" רצה לומר שר וקצין, כהאב על הבן. והרד"ק כתב: וכן "ואבי ראה גם ראה", (שמואל א, כד יא) וגם שם פירש התרגום "מרי" והמצודות "ואבי" עניין גדול ושר, כמו האב על בנו. או לפי שהיה חותנו, חשבו כאב. יעו"ש, ייתכן שגם בענייננו כך.
יתכן למצוא לו היתר נוסף שיחשוב הרופא על "אבא" שבשמים, וכמו שמצינו ברמ"א (יו"ד סימן קנז ס"ב) ואף על גב שאסור לומר שהוא עובד כוכבים, מכל מקום יוכל לומר להם לשון דמשתמע לתרי אפין. והעכו"ם יבינו שהוא אומר שהוא עובד כוכבים. והוא יכווין לדבר אחרב, עכ"ל. ויעו"ש בש"ך ס"ק י"ח שכתב... מיהו אמרינן בש"ס דשרי לת"ח לומר עבדא דנורא אנא, כדי ליפטר מן המס. שהוא לשון דמשתמע לתרי אפי, דנורא הוא עבודת כוכבים, הנקראת נורא, והת"ח דעתו לשמים, שנקרא אש אוכלה, עכ"ל.

אולם מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א פקפק בדבר, ואמר שאם לשון "אבא" נהפך לשם תואר לכומר [כמו להבדיל אצלנו "ראש בית דין" או "אב בית דין" שיסודו אב ליתומים. כמו שכתב הרע"ב תחלת פרקי אבות על "אבטליון" שהוא אב לטליא לקטנים] אולי מותר לומר לו כך, כי שמו "אבא", ואין בזה כוונה שהוא באמת אבא, אבל אם עדיין לא נתפשט "האבא" לתואר, אלא צריך לומר לו אבא כאילו הוא אב לכולם, צ"ע אם אפשר להתיר. הגם שכוונת הרופא תהיה לשמים, כי סוף סוף הוא מכתירו בתואר כבוד שהוא אבא לבריות.

[הגר"י זילברשטיין שליט"א]