Thursday, December 20, 2018

Thank G-d For The Yetzer Hara!!:-)

נועם אלימלך בראשית פרשת ויחי

או יאמר ויחי יעקב כו' (מז, ח). דהנה ראוי להשכיל ולהבין על קבלת שכר המצות הנה מצד השכל והדין אינו מחמת קיום המצות, כי מאחר שהבורא יתברך שמו ויתעלה בראנו לכבודו ואין אנו מספיקים להודות על אחת מאלף כו' על הטובות כו' שעשה עמנו: וראוי ונכון היותינו מקיימים מצותיו הקדושים כמאמר התנא (אבות פ"ב מ"ח) אם למדת תורה הרבה אל תחזיק כו' כי לכך נוצרת:

אך עיקר קבלת שכרינו הוא מצד שהבורא יתברך שמו נתן בנו יצר הרע המסית אותנו בכל עת ורגע ומתגבר עלינו להתאוות תאוה ולהרהר חלילה בעבירה וכל יצר מחשבותיו רק רע כל היום. והאדם עומד כנגדו ובתחבולות יעשה מלחמה נגדו להזהר ולהשמר מכל דבר רע מחניפות ושקרים וליצנות ולשון הרע ותאות והרהורים והדומה להם לזה צריך מלחמה ועבודה רבה לשבר כח התאוות היצר הרע וזהו עינוי וסיגוף גדול על ידי זה הקדוש ברוך הוא מקדשו ומטהרו כאלו עשה מצוה, כי על ידי המצות אנו מתקדשים ומתטהרים כאמור אשר קדשנו במצותיו:

וזהו דאמרינן בגמרא (מכות כג ב) היושב בטל ואינו עובר עבירה מעלה עליו הכתוב כאלו עשה מצוה, והינו כנ"ל על ידי שהוא משבר כח התאוה של היצר הרע שלא לחטא חלילה על ידי זה הוא מתקדש כאלו עשה מצוה וזהו שהתפלל משה רבינו עליו השלום (תהלים צ, טו) שמחינו כימות עניתנו, פירוש שתשמחנו בקדושתך כימות עניתנו על ידי היצר הרע שאנחנו מוכרחים לשבר כח תאוותו. שנות ראינו רעה, פירוש כל השנים אשר ראינו והסתכלנו ברעה להזהר ולהשמר ממנו: על ידי זה יראה אל עבדיך פעליך, רצה לומר יחשב לפניך כאלו עשינו כל מצותיך ופעלך כנ"ל שעל ידי עינוים וסיגופים מהיצר הרע לשבר כחו יחשב כאלו עשיתי כל המצות.

וזהו (שם כא, ג - ד) תאות לבו נתת לו כו', זה שנתת לאדם הבחירה שיעשה כתאות לבו: וארשת שפתיו בל מנעת סלה, שלא מנעת ממנו לדבר בשפתיו כרצונו: כל זאת עשית לטובת האדם: כי תקדמנו ברכות טוב, פירוש על ידי זה שהבחירה לאדם והיצר הרע מסיתו והוא כובש את יצרו על ידי זה יקדמנו השם יתברך ברכות ושכר גדול על ידי השם הקדוש שם הויה ברוך הוא שהוא גימטריא טוב, והיינו אפילו בגלות המר שהשם הוא בקטנות, כי לעתיד שיהיה השם בגדלות בוודאי אין קץ וסוף להשפעתו. וזהו הודו לה', רצה לומר להשם הויה שמו הגדול יתברך שמו. כי טוב, רצה לומר אף בגלות המר שהשם בקטנות אף על פי כן הוא בגימטריא טוב וזהו כי לעולם חסדו:

וזהו (בראשית מט, יד - טו) יששכר חמור גרם כו', פירוש י"ש שכ"ר לאדם על ידי שהחמור הוא הגוף החומר החומד ומתאווה והאדם משבר כח תאוותו הוא גורם לו לשכר הגדול. רובץ בין המשפתים, פירוש הלשון שהוא רובץ בין המשפתים, שהבחירה בידו לדבר בלשונו כרצונו. וירא מנוחה, פירוש ואדם משבר כח תאוותו ואין רואה רק שיהיה לו מנוחה מהתאוויות והמחשבות זרות על ידי זה גורם לו: כי טו"ב, פירוש שיש לו השפעות משם הרחמים שהוא גימטריא טוב: וזהו ויחי יעקב בארץ מצרים, פירוש על ידי שהיה משבר כח התאוויות היצר הרע הנקראים ארץ מצרים שהיא הקליפה על ידי זה היה לו חיות והשפעה מהשם הרחמים שהוא גימטריא שבע עשרה כנ"ל, וקל להבין.