For the speedy recovery of R' Mordechai Dovid ben Kreina"
"ת"ר המרצה מעות לאשה מידו לידה כדי להסתכל בה, אפילו קבל תורה מסיני כמרע"ה דכתיב ביה מימינו אש דת למו, לא ינקה מדינה של גיהינם, כו'". [ברכות ס"א]
הרבה היו טועים לחשוב שההנהגות המוסריות של הצניעות וגדריהן, הם נחוצים רק לחסרי ההשלמה השכלית. אבל מי שגבר בשכלו למעלה עליונה, אינו צריך עוד לגדרים של מוסר ושל צניעות. למדונו חז"ל, שירדו לסוף דעת האדם וחלישותו, שלא מבעי רוב האנשים שהשכלותיהם מעורבות בדמיונות, שהם ודאי עלולים ליפול ברשת של חטאים גדולים בפרץ גדרי הצניעות, שהדמיון שהם לא ניקו ממנו הם מחולל ג"כ את יצרי כל חטא ופשע, ויוכל לעשות את העולם כולו כמשור, בפרץ גדר המוסר מפני התאוה הסוררה. אמנם גם אותם היחידים שבחכמי לב, השרידים שאין בהשכלתם עירוב דמיון כל שהוא, גם המה עלולים הם להשחת במוסרם, בעת ירידת ושבירת הגדרים המוסריים. נבואתו של משרע"ה היא מובדלת מנבואת כל הנביאים בזה שהיא לא צרפה אליה את כח המדמה במאומה, כדברי הר"מ ז"ל במו"נ. וע"כ נאמר על התוה"ק "מימינו אש דת למו", תחת אשר נאמר בנבואה "היתה עלי יד ד'", וסתם יד היא שמאל (מנחות, פ' הקומץ ) שהוא כח המדמה העוזר להוציא אל הפועל את כל מערכת הנבואה. נאמר בנבואתה של תורה שהיתה בלא שום עזר של כח המדמה "מימינו אש דת למו", דת אש, המטהרת כל בדיל וסיג מההשגות הנעלות. בכ"ז לא ינקה מפגיעה של תכונה ע"י פריצת הגדרים המוסריים. שמענו מזה שהגדרים המוסריים המה דברים מוכרחים לאדם באשר הוא אדם, והמבקש לפרץ אותם, הוא אות על שפלות נפשו, הרחוקה מכבוד האמת הראויה למעלת האדם האמיתית.
Our world is one where there are no barriers. Everything is "out there" for everyone to see and talk about. Millions upon millions are on Facebook looking at pictures of other people. The social media is constantly abuzz with what is going on in everybody's lives. There are huge billboards everywhere that show everything. In our face to face interactions there are also very few barriers. People of opposite genders kiss and hug when they see each other, even if they are married - and even if they just finished davening.
"I am Modern Orthodox Meikel. I don't keep that halacha". Modern Orthodox Meikel people are just as obligated in mitzvos as "Modern Orthodox Machmir" and "Yeshivish Meikeil" and "Yeshivish Machmir" and "Chasidish". All of these descriptions might help on a shidduch resume but have no bearing on one's real obligations in life. Living in Engelwood is not a heter to keep less mitzvos than if one would live in Flatbush. People in Gush Etzion are no less Jewish than people in Bnei Brak. We are all obligated in the same 613 mitzvos, in all of the rabbinic mitzvos and in all of the minhagim we are accustomed to keeping. Labels are for cans.
We ALL need fences to distance ourselves from sin. Even Talmidei Chachomim have to be careful. We have all heard of too many scandals where people who should know otherwise were involved in inappropriate behavior. For every case we have heard of - there are many more that we have not. Men teach young girls in seminaries. Dangerous. Men are in coed summer camps around women all day. Dangerous. Men who work closely with women. Dangerous. People are just people. Having a long beard or long black frock is no promise that the yetzer hara will not cause one to stumble. The yetzer isn't impressed with clothing, titles [Rabbi, HaRav Hagaon, Rebbe] or spiritual accomplishments.
I am not looking forward to dying but one thing makes it welcoming. It will be on THAT DAY when I will be sure that the yezter won't get me anymore. Until that day - I and everybody else needs to make fences to ensure lives of kedusha. People who say "I am not affected" or "I am not worried about falling" are either stupid, living in a fantasy world, delusional, or I don't know what.
The gemara says that if one counts money into a woman's hand in order to look at her, even if he is on the level of MOSHE RABBEINU and received Torah from Sinai - he will not be cleansed from the judgement of gehenom. Even Moshe Rabbeinu may not look. If it is a regular person it will more likely lead to even worse, acts. But even a Moshe Rabbeinu-esque person, who is pure intellect and immersed in spirituality, must avoid unnecessary looking.
Most Neviim didn't have pure prophecy. There was always some level of imagination mixed in with the Divine message. About Yechezkel it says היתה עלי יד השם [37/1] and the word יד refers to the LEFT hand [Menachos 36b]. The left hand is the helping hand. Most prophets needed the help of their imaginitory faculty to help them perceive their prophecy [Moreh Nevuchim].
Moshe was different. His prophecy was clean of any traces of imagination. It was pure G-dly communication. מימינו אש דת למו. It was a law that came from fire, which purified the prophecy of any dross. This is a level of prophecy of a completely different order.
Nevertheless - even he [or anyone like him] needs to maintain the fences that the Torah established for us. Otherwise, all of the Torah will not help and לא ינקה מדינה של גיהנום - He will not be cleansed from the judgement of gehenom.
We learn ow CRITICAL it is to do everything we can in order to maintain our purity, regardless of our station in life.