Sunday, July 26, 2015

The Combination Of Imagination And Intellect

"ואר"א, כ"א שיש בו דעה כאלו נבנה כיהמ"ק בימיו, דעה נתנה בין שתי אותיות, ביהמ"ק ניתן בין שתי אותיות". [ברכות ל"ג]
 
 
גדר הדעה האמיתית הוא להשתכל איך לכונן את כל מעשיו וציורי רגשותיו ע"פ השכל והשלימות האמיתי שהוא רצון השם ית'. והנה הדברים שמבלבלים את פחותי הדעה הוא מפני שחפצים הם לדון כל דבר רק ע"פ משפט השכל, והם אינם יודעים שהשכל אינו כ"א כח אחד מכחות המציאות שמצוי בנפש האדם. אבל עם השכל כבר יש לו מדות רבות וציורים והרגשות שצריך שכפי מה שכלם יחד משיגים יתפעלו ללכת בדרך טובה ושלמה, ושכלול כל ההשלמה הזאת בא רק ע"י שלימות התורה כולה וכל דרכי האמונה.
 
והנה ביהמ"ק נקרא נויו של עולם [זבחים נ"ד], הנוי הוא שלימות הציור, להורות שכדי שישתלם העולם בכח המדמה שהוא אב לכל הפעולות וממנו יצר כל המעשים. ע"כ בהיות ביהמ"ק בעולם, באה שלימות גדולה לכח הציור האנושי וממנו מתישרים המעשים והתכונות. ויושר המעשים שבא מצד שלימות הציור כתבנו שהוא נערך בערך כפול, מצד עצם הציור והמדמה כפי כח קיבולו של האדם, ומצד ההכנות ע"ז בפועל שנעשו מיד השם ית' יען כי המדמה גם הוא נברא בחכמתו ית' לכונת השלימות. ע"כ מי שיש בו דעה, ויודע להביא גם ציוריו ודמיוניו בחוג השכל והשלימות ולהשכיל ערכם, הוא כאילו נבנה ביהמ"ק בימיו, שבחכמתו מביא לעצמו ולזולתו קצת מתכלית תכונת ביהמ"ק במציאות, והוא בנוי על ההכרה הכפולה, שיכיר כי לא תהו המה ציורי הלב, אף שהמה הבל מצד האדם החושב אבל מצד כי ד' כוננם בכחם, ולא תהו בראם, ע"כ גם ההליכות שצריכות לקשרם לשלימות כולם מקודשות הנה בקדושת האמת. [עין אי"ה אות צ"ו]
 
 



"Anyone with דעה it is as if the Beis Hamikdash has been built in his days." [Brachos 33a]

What does this mean? What has the Beis Hamikdash to do with דעה? The Beis Hamikdash is all about korbanos and avodas Hashem. דעה is understanding. Very noce to have but with no seeming connection to the Beis Hamikdash. One of my skype chavrusas and I always marvel about how when you learn a gemara and think for more than two seconds - it doesn't make any sense. Any. All you have to do is THINK! They you learn more and see niflaos mi-toras Hashem.

We are going to make an attempt, with the help of Maran, to understand this great teaching of the gemara.

What is דעה - true knowledge? דעה is the capacity to establish, guide and perceive all of one's feelings and emotions based on pure intellect and a desire to reach perfection in the service of Hashem. One cannot serve Hashem with intellect alone nor should he ignore his intellect and live in the world of imagination and emotion. True avodas Hashem is the function of the intermeshing all of man's qualities together in the service of his Creator.

The Beis Hamikdash was called נויו של עולם - the most beautiful edifice on earth. Beauty is שלימות הציור - a perfect artisitic creation. How does one create something beautiful? First one must use his IMAGINATION and thereby create this eye pleasing structure or any other work of art. Then one must use his intellect to understand how to best utilize this beauty for a heightened perception and service of Hashem.  

When the Beis Hamikdash was standing, we saw the שלימות הציור - this perfect picture of beauty and together with our intellect were able to reach very high levels of service of Hashem.

We can appreciate the upright behavior that is achieved by this שלימות הציור in a dual form: 1] Imagination as received by man. 2] The notion that Hashem in all of his wisdom prepared this imagination with the goal of helping man achieve his perfection.

Therefore, someone who has דעה, and thus knows how to combine his powers of imagination together with his intellect in order to reach maximal perfection, is one about whom we can say that it is as if the Beis Hamikdash has been built in his lifetime. With his wisdom he helps bring about the tachlis of the Beis Hamikdash. It is built on a dual understanding: 1] That human imagination is filled with nonsense. However 2] It is from Hashem and with the proper use of our intellect we can navigate this imagination towards G-dly purposes.

לע"נ ששת מיליון הקדושים שנרצחו על קידוש השם