"חרב בית המקדש ובוטל התמיד ואין לנו לא כהן בעבודתו ולא לוי בדוכנו ולא ישראל במעמדו"
כשהיה בית המקדש קיים וקדושת האומה בכללה עמדה בכל תוקף גילוייה, אז הופיעה סגולת האורה של העבודה על כללות הכהונה, "כהנים בעבודתם". וקדושת הרגש של השירה והזמרה הופיעה על כללות הלוויים "ולויים בדוכנם". וקדושת קבלת ההשפעה הרוחנית העליונה הזאת הופיעה על כללות האומה על ידי שליחיה אנשי המעמד "וישראל במעמדם".
אבל בעוונותינו משחרב הבית ונסתמה דרכם של אורות הקודש לא רק שהקדושה הכללית אינה מתגלה בהמון אלא אפילו אלה יחידי הסגולה שיש בהם דעה שהם כאילו נבנה בית המקדש בימיהם [עי' ברכות ל"ג א'], גם הם אינם יכולים להוציא ולגלות את הכח הקדוש הגנוז בהם. חורבן בית המקדש מעכב, שאין לנו אפילו כהן יחידי מיוחד בקדושתו בעבודתו, ולא לוי בדוכנו, ולא ישראל במעמדו [עולת ראי"ה ח"א עמ' קס"א].
In a tefilla printed in the siddurim as part of the reciting of korbanos, we say "חרב בית המקדש ובוטל התמיד ואין לנו לא כהן בעבודתו ולא לוי בדוכנו ולא ישראל במעמדו" The Beis Hamikdash was destroyed and the Korban Tomid was nullified and we have no Kohen to perform the avodah, no Levi to stand on the "duchen" [and sing], and no Yisrael to represent his fellow Jews at the "Maamados" [where the Yisraelim stood either in the Beis Hamikdash, or in a desgnated city to read parshiyos of korbanos, in order to represent the Jews who are elsewhere].
The language of the tefilla presents a problem: Why does it say "kohen", "levi" "yisrael" in the singular form and not in the plural form. There were MANY kohanim, leviim and yisraelim? In fact, earlier in the same prayer we use the plural form and say that we were all commanded that Kohanim should perform the avoda, the Leviim to go to the duchen and the Yisraelim to their maamad - all in the plural form?
Atmaheh!!! [Aramaic for "what's going on here?"]
There is a very deep kavanah here.... When we had the Beis Hamikdash the great light of kedusha was revealed through the kohanim as a whole when they performed the avoda. The holiness of emotion as expressed by song was displayed through the leviim as a whole. The sanctity of the Jewish people as a whole was absorbed via the many Yisraelim at their maamados.
Now that we lost the Beis Hamikdash, not only do we no longer have the revelation of kedusha on the multiplicity of Jews but even those great individuals who have the special gift of דעה - great understanding, about whom Chazal say that it is as if the Beis Hamikdash was built in their days [see Brachos 33a - we will בעז"ה explain more in a future post], do not merit to achieve the great level of kedusha of yesteryear.
This tefilla is telling us how much we lost. We don't have the kedusha on a mass scale and we don't even have it in the יחידי סגולה.
[Based on the Siddur Olas Ri-iyah Page 161]
על זה דוה לבנו - For this our hearts mourn.
לע"נ ששת מיליון הקדושים שנרצחו בשואה