דבר מוכרח הוא שיסגל האדם לעצמו את המוסר הטבעי הפשוט, בכל רוחבו ועומקו, ואת יראת ד', ותמצית הטהור של האמונה הפשוטה, וכל מידותיה ברוחב ובעומק, ועל גבי שתי סגולות הללו יבנה את כל מעלות רוחו העליונות. [אורות הקודש ח"ג הקדמה אות י"א]
It is necessary for a person to adopt for himself simple natural morality, in all of it's breadth and depth and fear of G-d, the essential purity of pure faith and all of its qualities in breadth and depth. On top of these two treasures [natural morality and fear of G-d/ faith] he should build a more elevated spiritual level.
He continues and says:
אסור ליראת שמים שתדחק את המוסר הטבעי של האדם, כי אז אינה עוד יראת שמים טהורה, סימן ליראת שמים טהורה הוא כשהמוסר הטבעי , הנטוע בטבע הישר של האדם, הולך ועולה על פיה במעלות יותר גבוהות ממה שהוא עומד מבלעדה. אבל אם תצוייר יראת שמים בתכונה כזאת שבלא השפעתה על החיים היו החיים יותר נוטים לפעול טוב, ולהוציא אל הפועל דברים מועילים לפרט ולכלל, ועל פי השפעתה מתמעט כח הפועל ההוא, יראת שמיים כזאת היא יראה פסולה.
It is forbidden for yiras shomayim [fear of heaven] to push away the natural morality of a person for then it is not pure. A sign of pure yiras shomayim is when natural morality, that is deeply embedded in the basic nature of man, becomes stronger and more elevated than it would have in the absence of yiras shomayim. But if there is a scenario where without the influence of yiras shomayim, life would be filled with more goodness for the individual and community and because of yiras shomayim, this goodness is diminshed - such yiras shoamyim is pasul [disqualified].
In simple Monsey language - if becoming more frum makes you less of a mentsch, then the frumkeit is treif!:-)
The Chazon Ish who was ideologically not associated with Rav Kook [although he had a great deal of respect for him], says the same idea - halacha li-myse!:-)
מספר אחד מגדולי ת"ח שליט"א עליתי לארץ ישראל בשנת תש"ח והורי ז"ל הגיעו ארצה בשנת תש"י. רציתי לסייע להם במציאת מקום דיור ותעסוקה, והלכתי לשאול את מו"ר הגאון רבי אייזיק שר זצ"ל אם מותר לי להיעדר מהישיבה למשך כמה שבועות, היה זה בסוף זמן חורף] כדי לסייע להם בעניין כי אני כבר הכרתי את המקום ואת השפה ואמר לי לכאורה כן אבל יש לי ספק אחד. ועל כן הפנה אותי לשאול את החזו"א. בשו"ע הרב הלכות תלמוד תורה פסק שמי שיכול להגיע
לדרגת ידיעת התורה אין אצלו שום דיחוי ואינו רשאי לבטל מת"ת גם למצוה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים.
לדרגת ידיעת התורה אין אצלו שום דיחוי ואינו רשאי לבטל מת"ת גם למצוה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים.
הלכתי לחזו"א ושאלתי מה עלי לעשות [ולא הזכרתי בפניו לדברי שו"ע הרב] והשיב זה טבעי שהילדים עושים את זה להורים שלהם.
[שבתי למו"ר הגר"א שר זצ"ל והוא הסביר לי את תשובת החזו"א כל מה שבאופן טבעי ובדרך כלל הילדים מתמסרים ועושים בשביל ההורים ההלכה היא שאין בזה ביטול תורה].
מפי בעל המעשה - מעשה איש ח"ב עמ' קפ"ד
In short: A boy made aliyah in 1948 and his parents came in 1950. He wanted to help them find an apartment, employment etc. but that would have resulted in bittul Torah. He asked his Rosh Yeshiva Rav Isaac Sher ztz"l who said that he thinks that he should help them but he is not sure because the Shulchan Aruch HaRav [written by the Baal Hatanya ztz"l] rules that if one can reach a high level of Torah knowledge, he may not stop learning even for a mitzva that cannot be done by others. So it would seem that according to him, the boy should not interrupt his learning and help his parents. So he told the boy to ask the Chazon Ish.
He asked the Chazon Ish who said "It is natural for children to do this for their parents" and thus it is not bittul Torah and permitted.
It seems that the key phrase here is "natural morality". If he would have continued learning and ignored his parents' need for assistance then he would have been guilty of being one who would be a better person if he had LESS yiras shomayim. Such yiras shomayim is not authentic.
Huge lesson:-):-)
לזכות חנה ליבא בת נעכא גיטל לשמחה תמיד וברכה והצלחה בכל מעשי ידיה