לזכות ר' יוסף עזרא בן אסתר לברכה והצלחה בכל מעשי ידיו
לרפואת נעמי בת טובה
Chazal say that if one claims that s/he toiled and didn't find then don't believe them. If they toil then they will DEFINITELY find. Rochel Imeinu seems to present a challenge to this adage. She TOILED SO HARD FOR CHILDREN. She davened and davened and davened. To add insult to injury, when she approached Yaakov about this - he became angry with her. What did he want? When you have a problem you go to a Tzadik and he davens for you, so she did as she was supposed to do??
Here is a HUUUUGE lesson for life. Rochel's task was NOT to daven. She had to fix her middah of קנאה - jealousy, toward her sister Leah. Until she fixed that middah there was no chance for her to conceive. She was, as the old song goes "Lookin' for love in all the wrong place". She was looking for CHILDREN in all the wrong places. That is why Yaakov became stern with her. It wasn't HIS job to get her pregnant but primarily hers to fix her jealousy. When she brought her שפחה in and told Yaakov to be with her וַתֹּאמֶר: "הִנֵּה אֲמָתִי בִלְהָה, בֹּא אֵלֶיהָ, וְתֵלֵד עַל בִּרְכַּי וְאִבָּנֶה גַם אָנֹכִי מִמֶּנָּה and then she let Leah be with Yaakov in exchange for the דודאים she fixed her middah of kinah and was ready to conceive.
Says the Ishbitzer:
והנה בגמ' ודאי לא בשופטני עסקינן שזה האומר יגעתי ולא מצאתי איירי שאנו רואין שיגע הרבה ולא מצא וכן האומר שלא יגע ומצא וא"כ איך שייך לאמור אל תאמין.
אך עומק העניין הוא מבואר ברחל ובלאה, כי בטח אמנו רחל כמה תפלות וכמה בקשות בקשה שיושיע לה ה', אך מפני זה לא והעיל לה לפי שנאמר ותקנא רחל באחותה, והוצרכה הקנאה להתברר אם הוא קנאת סופרים שהוא לש"ש או קנאה בעלמא כפי דרך הטבע ח"ו, והנה התנהגות הש"י עם האדם אשר באותה הטובה שנחן בהמדה בהמדה הזאת עצמה ברא בו חסרון, ע"כ לא יוכל הטובה לצאת לפועל קודם שיתרפא חסרונו וקודם שיתרפא החסרון לא יועיל כמה תפלות וסיגופים להאדם עד שיתרפא חסרונו ואז יושע. ע"כ לפי שרחל הוצרכה להתברר במדות קנאה וקודם שנתבררה בזאת לא הועיל לה שום תפלה וכל יגיעתה, וע"כ כאשר בקשה מיעקב אבינו שיתפלל בעדה חרה אפו עליה.
ולהבין זאת כי הלא כדין עשתה, כי מי שיש לו צרה בתוך ביתו ילך אצל חכם וכן הקשה הרמב"ן ז"ל, אך מחמת שכתוב קודם ותקנא רחל ע"כ ויחר ליעקב מחמת שמקודם היתה צריכה להתברר קנאתה, אך כשאמרה ליעקב תנה אמתי לפניך כו' ואבנה גם אנוכי ממנה, מזה נראה שכוונתה היתה לש"ש הרי הכניסה צרתה לתוך ביתה. וזה פירוש יגעתי ולא מצאתי אל תאמין אף שאנו רואין שיגע את עצמו, מ"מ לא היה במקום הראוי לפניו להתייגע. כאדם הרוצה לכנוס לבית ודופק שלא במקום הפתח אפילו ידפוק כל היום לא יועיל לו, אבל כשיבא למקום הפתח וידפוק אז מיד יפתח לו.
This is a big lesson in Avodas Hashem. Sometimes, Hashem is waiting for us to fix certain middos until we get what we want. By doing other things [possibly - davening, segulos or by attempting to fix the wrong midda] we are not allowing the shefa to come. Of course one must always daven because that might be what is needed but when the tefilla isn't being answered in the affirmative then other avenues sould be explored as well.
May Hashem always give us the wisdom to know what to fix.