לזכות גילה שושנה בת נעכא גיטל
לאה אסתר בת פרימט
The pasuk says [Yeshaya 62/3]:
וְהָיִ֛ית עֲטֶ֥רֶת תִּפְאֶ֖רֶת בְּיַד־יְהֹוָ֑ה וצנוף וּצְנִ֥יף מְלוּכָ֖ה בְּכַף־אֱ-לֹהָֽיִךְ׃
You [the Jews] will be a crown of splendor in Hashem's hand,
a royal diadem in the palm of your God.
1] What is the difference between עטרת תפארת - crown of splendor, and צניף מלוכה - royal diadem? Fancy words but it really sounds like the same thing. [In fact, the Metzudos says that the pasuk is expressing the same idea twice.]
2] Why does the pasuk first use the four letter name of י-ה-ו-ה and then use the name א-להיך?
3] Why are we first in the HAND [ביד] of Hashem and then we are in his PALM [בכף]?
Like, one pasuk with so many issues [and some we haven't mentioned]!!
The Malbim was [and remains] THE world class expert on explaining subtle differences between similar words and expressions. I don't know how goyim learn Tanach without the Malbim. The answer of course is that they just don't understand. But since this is our book - we HAVE to understand:-). So let us sample his sparkling brilliance.
"והיית עטרת תפארת", יש הבדל בין עטרת תפארת ובין צניף מלוכה, כי העטרת ילבש כל אדם הלובשו לכבוד, וצניף מלוכה מיוחד אל המלכות לבדו. ויש הבדל בין יד ובין כף, כי כף פרטי יותר מן יד, שיד מורה כל היד, וכף מורה רק פס יד שכופפה, ומורה על שתופס הדבר בהשגחה מיוחדת, ויש הבדל בין ה' ובין א-להיך, בשם ה' נקרא מצד ההנהגה הכללית, ובכינוי א-להיך נקרא מצד ההשגחה הפרטיית הנסיית. והנה ה' מנהיג את המציאות בשתי הנהגות.
א) הנהגה טבעית.
ב) הנהגה נסיית השגחיית, אומר הנביא שתי הנהגות האלה ינהיג רק לצרככם ולתועלתכם ולפי מעשיכם, ונגד ההנהגה הטבעית שמנהיג בשם ה' ע"י הטבע תהיה אתה "עטרת תפארת ביד ה'", ונגד ההנהגה הנסיית שמנהיג ע"י שהוא אלהיך בהשגחתו הפרטיית, וע"י הנהגה זו מראה את מלכותו שהוא מושל בחפצו תהיה אתה "צניף מלוכה בכף אלהיך", ועז"א בכף כי זה אינו מיוחד אל היד כולו רק אל הכף הפרטי והשגחתו הפרטיית:
עטרת is worn for one's added honor and dignity while צניף מלוכה is only worn by royalty [question 1].
The difference between יד and כף is that יד denotes the entire hand while כף denotes just the palm and denotes that there is a special amount of supervision over the object [question 3].
The name י-ה-ו-ה denotes His general supervision over the world while אל-הים denotes His special focus [question 2]. That is why the name א-להים can be conjugated to a personal connection such as אל-קי - My G-d, א-להיך - Your G-d etc. So it makes a whole lot of sense that כף which is denoting something more personal should be connected to א-להיך whereas יד which is more general will be related the name י-ה-ו-ה.
Now the pasuk reads beautifully:
והיית עטרת תפארת ביד י-ה-ו-ה - You will be a crown of splendor in the hand of Hashem. Meaning that he will guide you in a general, natural way. ביד and י-ה-ו-ה. Nothing out of the ordinary. Just the natural governance of a ruler.
וצניף מלוכה בכף א-להיך - A royal diadem in the palm of your G-d. Meaning that he will rule over you in a very specific miraculous way. כף and א-להיך.
והיית עטרת תפארת ביד י-ה-ו-ה - You will be a crown of splendor in the hand of Hashem. Meaning that he will guide you in a general, natural way. ביד and י-ה-ו-ה. Nothing out of the ordinary. Just the natural governance of a ruler.
וצניף מלוכה בכף א-להיך - A royal diadem in the palm of your G-d. Meaning that he will rule over you in a very specific miraculous way. כף and א-להיך.
Wow!!!:-)
אזוי לערנט מען א פסוק!!! [Spanish for - THAT is how you learn a pasuk!]