From my archives
The Beauty Of Vocation
The gemara [Brachos 43b] says that it is BEAUTIFUL how everybody finds the BEAUTY in their profession and craft. As the pasuk says את הכל עשה יפה בעתו - Hashem made everything beautiful in it's time.
What is so beautiful about people loving their jobs? Flowers could be beautiful. Women could be beautiful. Waterfalls could be beautiful. But what is beautiful about a fisherman who loves to fish??? Or a plumber who loves to plumb? Or a doctor who loves to doc?
Ahhhhhh!!!
Here is the idea. "Beauty" is the predetermined, harmonious organization of reality or matter. Beauty is not an accident. It is therefore beautiful how EVERY BABY is born with ears [even though ears aren't so pretty - they are actually funny-shaped] that are designed with tremendous complexity and ALWAYS in the same place. Why don't ears ever end up on a baby's feet? Ever??
An accident?? Definitely not.
A Chagall is beautiful. Did he paint by accidentally knocking over a few jars of paint. If you believe that then you also may believe those fools who says that the whole world is an accident. But observing the harmony in creation presents an incontrovertible proof that it is BEAUTIFUL and there is a Guiding Hand behind the beauty.
Look at professions. Everything the world needs it has because there are people who are interested in fulfilling those needs. There are women who love to sew [I don't know so many such men. I guess our Y chromosone makes us disinterested in sewing], men who love doing construction [still haven't seen a female construction worker], people who are enthused by medicine, law, botany, engineering, computer programming, teaching, aviation etc. etc. etc. Every person was created with inclinations towards certain areas [me - sit-down comedy, not stand-up, because I am "sitting" and learning and not standing and learning. Also - professional athlete. It is not my fault that the Knicks won't sign me because I can't run fast or jump high or shoot accurately. Why do they have to be so picky?? I can show my armpits to the world and scream "DE-FENSE"! Shouldn't that be enough?] and the sum total of mankind fills all the positions.
Isn't that beautiful!!!
Here is the key: Find what YOU are inclined to do, what your passion is, what tickles your fancy - and DO it. For a living if you can. Why earn a living doing something you DISLIKE when you can just as easily earn a living doing something you LIKE or even LOVE?!!
In the language of the Rav ztz"l:
אמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב: מאי דכתיב "את הכל עשה יפה בעתו" (קהלת ג). מלמד שכל אחד ואחד יפה לו הקב"ה אומנתו לפניו. (ברכות מג:)
היופי הוא הסדר המתוקן המורה ביותר על הכונה שבמעשה. כי אפשרי הדבר שלפי הציור המדומה מזדמן תועלת מושכת מדבר שבמקרה, אבל אי אפשר כלל שיזדמן דבר לוקח את הלב ביופיו מבלי אשר תקדם לזה הערכה מכוונת, שמשפט היופי הוא קבוץ חוקים נפרדים אל תוך מערכה אחת וסדור מקביל. ע"כ ראשית ההתבוננות במעשי ד' הוא מצד חוקי היופי השולטים בכל המציאות של הרוחני והגשמי, העצמי והמקרי. וחוק זה שולט גם בסדרי הזמנים. כך נבין בהסתכלות כללית את סדרי המאורעות כולם, גם את אלה אשר לא נרגיש בהם כל יופי, איך הם משלימים את היופי הכללי ואת הסדור המתוקן. והיופי שבמקרי הזמנים המתחלפים, שהולכים על סדר נקצב ונערך, אחד באחד יגשו מה שמביא אותנו להסתכל גם ביופי הפרטי של כל עצם, עד שלא ימצא שום מקרה של פעולה אשר אין היופי מלווה עמו. ואפילו האומניות, שברובן הן רואות ליסוד בסבתן העיקרית את תועלת החיים החמריים, נלוות עמן בהכרח גם מן היופי "שכל אחד ייפה לו הקב"ה אומנותו בפניו, וישנו יחש לאומנתו של כל אחד עם כחות נפשו עד שלא תשאהו רוחו להחליפה באחרת. וזוהי ההתבוננות המעולה על דיוק ההשגחה העליונה שלא יש דבר נעזב מחכמת אדון כל המעשים.
The gemara concludes with the then popular saying that even if you hang a palm shoot from the neck of a pig so that he should eat in cleanliness, he will roll around in the mud. As we say today "As happy as a pig in mud". Pigs like filth. Everybody likes what they do. When I talk to my plumber, he will excitedly explain the blockage of the pipes and what he has to do to fix it. Everybody should be excited about what they do.
In the language of the Rav ztz"l [and he adds a cherry on top - please read!]:
היינו דאמרי אינשי: "תלי קורא ל"דבר אחר" ואיהו דידיה עביד". פירושו, שאם אפילו תשתדל לציר לפני העוסק במלאכה פחותה שלפי ההשקפה המצויה יש בה ענין עם כיעור ותתוה לו מלאכה אחרת שיש בה עסק עם יופי, לא יתבטל ע"י זה מהמשך מלאכתו, אעפ"י שחוק נפשי הוא לכל אדם להמשך אחרי היופי, מפני שיש כאן חוק יופי חזק מאד המתאים את אומנתו עם חוקי נפשו ; ואפילו יחש הכיעור הוא ערוך ביופי פנימי שרב כחו למשוך אליו את נפשו לבל יזח ממנו, כדי שישתכלל העולם בכל דרכי ישובו. כן הן ההשלמות הדורשות זמן. כשהאדם נדרש לתת כחות רבים וזמן בשביל איזה חכמה ומלאכה, היא נתונה לחן בעיני העוסקים בה, אעפ"י שיש בה דרכים שאינם ראויים לכבוש לבבות. וכל זה הוא מפני שיד ד' עשתה זאת, שהכל יהיה יפה בעתו. במקרי העולם ישנן דוגמאות רבות לדבר בשביל מי שמסתכל בהם בידיעה עמוקה. למשל, המלחמות אינם יפות כלל, אבל צפונה בהן עכ"פ טובה לעתיד, שהרי לפעמים ההתנגשיות של האומות הקטנות הביאו אחר כך התרקמות האומות הגדולות שהוא חבור יותר גדול בשביל המין האנושי, שבכחו להביא בעתיד לחבור ושלום היותר גדול שבעולם. ולפעמים הן גורמות פירוד של ממלכה רשעה גדולה להעמיד במקומה חלקים יותר מתאימים בשביל יעוד העתיד של האנושיות. ואעפ"י שאין המלחמות יפות לעצמן נתן הקב"ה חן הדבר בעיני בני האדם עד זמן ועידן, והוסכם שהחרב היא תכשיט והגבורה שבמלחמה היא תפארת לבעליה, רק מפני שזהו דבר יפה בעתו עד עת שלא יהיה בו צרך מתוך ידיעת ד' וחכמתו, אשר תמלא את כל הארץ כמים לים מכסים.