Monday, August 21, 2017

Be Loyal

לזכות אבי מורי ואמי מורתי שיחיו!


As we discussed recently based on the Maharal, Emunah is less about theology and more of a MIDDA IN A PERSON'S NEFESH!! The midda is loyalty. To believe means to be loyal to what you believe in. A guy cheats on his wife and is asked if he believes that he is married. He replies that of course he believes he is married. His belief of course means zilch-o. If he doesn't demonstrate loyalty and faithfulness to his wife then his belief that they are married means nothing. 

One of the six questions that we will be asked after our contract here expires is whether נשאת ונתת באמונה - Did we do business faithfully? Why is that so important??

The answer is that we are going to be asked if we possessed the midda of faithfulness and loyalty, because THAT is what life is all about. 

Rav Dessler - please: 



מהי נאמנות? כח של חוזק ותוקף פנימי ואמיצות הדעת, כמו מי שנכנס לברית עם חברו ולא יזוז מהתחייבותו בכל מחיר. זוהי אמת פנימית ואחריות במצפון, כאז"ל "ונאמן בבריתו". הנאמן יעמוד עד קצה אפשרותו נגד כל אונס וכל רצון ותאוה הסותרים למסירותו למשימה שנטל על עצמו. וכן הנאמן לא יגע במה שהופקד אצלו ולא יקח לעצמו אפילו כמלא נימא.

וזהו הגדר של "אמונה", כי השגת הבורא ב"ה ברורה לכל מי שלא יתן לעקם את שכלו. ואמרו ז"ל "לא עבדו ישראל ע"ז אלא כדי להתיר להם עריות בפרהסיא" (סנהדרין ס"ג), היינו שלא האמינו בע"ז חס ושלום, אבל מי שמתיר לעצמו ללכת נגד הכרתו הברורה מפני שתאוותו מעקמת את שכלו הריהו אינו נאמן. כל הרוצה לטעות - טועה. ואיך יעמוד בישרותו נגד הרצונות והתאוות? אך ורק על ידי שיפתח בעצמו מדת הנאמנות.

"בא חבקוק והעמידן על אחת - וצדיק באמונתו יחיה" (מכות כ"ד), וכתב בעל ספר המנהיג בהקדמה שה"אמונה" כאן היא האמונה שעליה נשאל ראשונה כל אדם לאחר מותו, "נשאת ונתת באמונה" (שבת ל"א), והיינו כנ"ל האמונה שהיא הנאמנות בין אדם לחברו היא היסוד לאמונה בה' ולכל התורה כולה.

אין גבול לנאמנות, כי אפילו פגם בכחוט השערה כבר הוא חסרון אמונה.

אברהם אבינו ע"ה ראש המאמינים וכתוב עליו "והאמין בה'", וגם "ומצאת את לבבו נאמן לפניך", ומכל מקום כשחשב מי יודע אם יהיו די זכיות לישראל שיתקיימו בארץ, ושאל "במה אדע", נקודה דקה מן הדקה זו נחשבת על פי משפטו ית' כאילו התערבה בה מעין פגם בנאמנות... (חלק ה עמוד שמ, וראה שם עוד)