Wednesday, August 9, 2017

The Reward For Keeping Ones Mouth Closed

לישועת אלחנן בן הענא מרים 

הלכות לשון הרע, כלל א, סעיף ז

אם יושב בין חבורת אנשים שמדברים דיבורים האסורים, ואין לו דרך לצאת מחברתם. וכשיישב וישתוק ידמה בעיניהם כמשוגע, בכל זאת וודאי שאסור לדבר דיבורים האסורים איתם. ועל זה אמרו חז"ל (עדויות ה' ו') "מוטב לאדם שייקרא שוטה כל ימיו, ואל ייקרא רשע שעה אחת לפני המקום". ויזרז עצמו בשעת מעשה בכל כוחותיו לעמוד על נפשו, ויהיה ליבו נכון ובטוח שיקבל על זה שכר ראוי משמיים. כי לפום צערא אגרא. לפי הצער - השכר. וככל שמצטער יותר לקיים מצוה, כך מקבל יותר שכר.
ועל זה שייך מאמר חז"ל "כל רגע ורגע שאדם חוסם את פיו, זוכה לאור הגנוז שאין כל מלאך ובריה יכולים לשער".


הלכות לשון הרע, כלל א, סעיף ח ט

איסור לשון הרע שייך בין אם מספר עליו ממש בפיו, לבין אם כותב את זה במכתב. וגם אין חילוק אם מספר את הלשון הרע בפירוש, או אם מספר בדרך רמז. בכל אופנים אלו זה לשון הרע. ודע עוד, שגם אם גינה את עצמו תוך כדי גנות על חבירו, בכל זאת נחשב לשון הרע.




Laws of Lashon Hara, chapter 1, section 7

If one is sitting with a group of people saying forbidden things and cannot leave their company, and when he sits and keeps silence he seems like a madman to them, nonetheless, it is certainly forbidden to speak forbidden things with them, and regarding this Chazal say (Eideyos 5:6), "Better for a person to be called a madman his whole life, that to be called a wicked person for one hour before the Omnipresent." He should arouse himself at such a time with all his strength to control himself, and he should be confident that for this he will receive fitting reward from heaven, as reward is according to the trouble involved. The more trouble one has to observe a mitzvah, so one receives more reward. 
To this applies the statement of Chazal, "Every moment that a person shuts his mouth, he merits the hidden light that no angel or creature can conceive of." 


Laws of Lashon Hara, chapter 1, section 8, 9

The prohibition of lashon hara applies whether one actually speaks of the person with one's mouth, or writes it in a letter. Also, it makes no difference if one says the lashon hara explicitly, or if one relates through a hint. All these cases are lashon hara. 
Know also, that even if one denigrates oneself while denigrating one's fellow, it is still considered lashon hara.