Thursday, April 4, 2019

Chomer Takes

I once listened to a discussion between a left wing liberal socialist and a conservative capitalist. The socialist spoke about how the money should be distributed evenly. The capitalist asked her "would you be willing to give up your money?" 

She adamantly responed "No. I want to keep my money". She had a lot of money and a well paying job to write about how it is not fair that some people are so well paid and others are not but is completely unwilling to part with her money. 

Here the lack of emes is revealed. 

The Mishna says that one who has the middah of שלי שלך ושלך שלי - mine is yours and your is mine [i.e. socialism] is ignorant [עם הארץ]. 

Explains the Maharal that such a person doesn't really want to give to others. Their ultimate goal is to take and the middah of taking is the opposite of spirituality. חומר. People of חומר want to take, take take and take yet more. 

Let us see the words of Meor Eineinu the Maharal:


ופירוש דבר זה כי כאשר אומר שלי שלך, אין מדה זאת שאומר שלי שלך מפני שהוא נדיב וטוב לב ולכך אומר שלי שלך שאין הנדיב מבקש מן אחרים דבר, אבל כאלו אומר שלי שלך כדי שיהיה גם כן שלך שלי ויהיה ממוני ממונך וממונך ממוני, ועל זה אמר שמדה זאת היא מדה של עם הארץ, כי אם היה לו שכל וחכמה, השכל והחכמה נותן שכל אשר הוא לאדם הוא שלו וזה שאמר שלי שלך ושלך שלי ואינו נותן גדר והבדל בין ממון שלו ובין ממון של אחרים רק שוה זה כמו זה, בודאי דבר זה יוצא מגדר החכמה שהחכמה משערת הכל לפי הראוי להיות ונותן גדר לכל דבר ודבר. ולפיכך האומר שלי שלך ושלך שלי עם הארץ שאין בו חכמה כלל ומפני כך אין אצלו שעור וגדר. וכבר אמרנו גם כן למעלה, כי מי שמקבל מן אחרים יש לו מדריגה חמרית, כי החומר מקבל, ולפיכך מי שאמר שלי שלך ושלך שלי כלומר כי יש לי לקבל ממך ואתה תקבל ממני כל אחד יקבל מאחר שזהו עם הארץ שהוא בעל חומר, שכל ענין החומר שהוא מקבל תמיד כמו שבארנו אצל איזהו עשיר השמח בחלקו, ולכך אמר שמי שאומר שלי שלך ושלך שלי היא מדת עם הארץ כי השכל הוא פשוט אינו מקבל מזולתו רק עומד בעצמו ופירוש זה ברור מאוד.