The rabbi in the aforementioned essay goes on to explain that - don't worry, we don't suffer b/c of our sins. We can't understand why we suffer but it is NOT for anything we might have done or not done. He quotes the opinion of R' Yaakov [Kiddushin 39b] that "שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" - There is no reward in this world for the fulfillment of mitzvos. He then quotes the Maharsha who asks how R' Yaakov will deal with Parshas Bechukosai where the Torah is exceeeeedingly clear that there IS reward and punishment in this world?? He declines to answer the question and assures us that we can't decipher G-d's ways.
As the rabbi of a community where the level of Halachic observance is very, very low maybe it would be a good idea to give his congregants a little fear of punishment. As for the Maharsha - He doesn't answer that there is no reward and punishment [as the rabbi would like us to believe which would explain why he doesn't record his answer] but that the Torah is referring to the community while R' Yaakov was referring to the individual:
מהרש"א חידושי אגדות קידושין ל"ט::ו'
ולא תקשי לך מכל היעודים שבתורה דא"א לפרש רק בעוה"ז שאם תשמעו יבואו עליכם כל הברכות והטובות וישבו על אדמתם ובהיפך אם לא תשמעו יבואו כל הקללות ואבדתם מן הארץ די"ל לרבי יעקב דמודה דזכות הרבים ומעשיהם הטובים מביאים להם כל הברכות והטובות שנזכרו בתורה גם בעוה"ז וכן בהיפך בחטא הרבים אבל ר"י לא אמר כן אלא ביחיד שמרובה בזכיות אין שכרו רק לעוה"ב דבעוה"ז מריעין לו כדי לזכותו בעוה"ב וכן בהיפך במרובה עונות מטיבין לו בעוה"ז כדי לטורדו בעוה"ב וכענין זה אמרו אין בידינו לא מיסורי צדיקים ולא משלות רשעים.
It is also important to note that R' Yaakov is a דעת יחיד and not the consensus.
We aren't necessarily suffering for our sins but if one denies that there is reward and punishment then he is a kofer.