רלב"ג תועלות בראשית כ"ה
(הקדמה) והנה התועלות המגיעים מזה הסיפור הם חמישה:
(יט) התועלת הראשון הוא להודיע שכבר הלך יצחק בדרך אברהם אביו לשמור דרך ה', כמו שייעדו ואמר: 'כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו וגו' ' (בראשית יח, יט).
(כא) התועלת השני הוא בדעות, והוא להודיע שה' יתעלה משגיח בדבקים בו לתת להם אשר יבקשו מהטובות; ולא לעצמם בלבד, אבל גם לאוהביהם. והסיבה בזה, כי הם ידאגו בהימנע הטובות מאוהביהם; ומזה הצד יביא ה' יתעלה הטובות לאוהביהם, להסיר הדאגה מהדבקים בו, שהוא רע-מה. ולזה תמצא שכבר נשמעה תפילת יצחק שיהיו לו בנים מרבקה. וזה, שכבר היה אפשר שישגיח ה' יתעלה בו לתת לו בנים מזולת רבקה, ואולם תפילת יצחק היתה שיהיו לו בנים מרבקה. ונתן לו ה' יתעלה אשר שאל.
(כג-כד) התועלת השלישי הוא לפרסם ענין הנבואה, כי ההאמנה בה היא יסוד התורה בכללה. ולזה סיפר מה שהוגד לה בנבואה מענין הריונה, אשר נראה צודק אחר כן.
(כה-כז) התועלת הרביעי הוא להודיע שכבר נפל החילוף הרב בין יעקב ובין עשו מלידה ומבטן ומהריון, עם היותם שניהם מהריון אחד. ולזה לא היה זר אם יתחלפו עניניהם באמונותיהם ובמנהגיהם, כמו שנתפרסם מענינם. הלא תראה שעשו היה איש שעיר ויעקב איש חלק; ועשו היה איש ציד ומרמה ויעקב איש תם; ועשו היה איש שדה ויעקב היה יושב אהלים.
(כט-לד) התועלת החמישי הוא להודיע גנות עשו שנתן בכורתו בדבר מועט; עם שכבר נתפרסם בזה שהבכורה היתה ליעקב, ולזה אמר ה' יתעלה: 'בני בכֹרי ישראל' (שמות ד, כב).
Ralbag, Benefits of Genesis, Chapter 25
(Introduction) And here are the five benefits derived from this story:
(19) The first benefit is to announce that Isaac had already followed in the path of his father Abraham, to keep the way of the Lord, as it was prophesied and said: "For I know him, that he will command his children and his household after him, and so on" (Genesis 18:19).
(21) The second benefit is in ideas, and it is to make known that God, may He be exalted, watches over those who are devoted to Him to give them what they seek of good things; and not only for themselves, but also for those who are beloved to them. And the reason for this is that they worry about withholding good from their loved ones; and from this perspective, God, may He be exalted, will bring good to his loved ones, to remove the worry from those who are attached to Him, which [worry] is somewhat bad. And for this, you will find that Isaac's prayer for children from Rebekah was already heard. And this, that it was already possible that God, may He be exalted, would watch over him to give him children from someone other than Rebekah, but Isaac's prayer was that he would have children from Rebekah. And God, may He be exalted, gave him what he asked.
(23-24) The third benefit is to publicize the matter of prophesy, because belief in it is the foundation of the Torah as a whole. And to this end, the pasuk recounted what was revealed to her in prophesy concerning her pregnancy, which later proved to be true.
(25-27) The fourth benefit is to show that the great difference between Jacob and Esau already existed from birth, from the womb, and from conception, even though they were both from the same conception. And thus it was not strange that they were so different in their behavior and customs, as was evident from their circumstances. Don't you see that Esau was a hairy man and Jacob was a smooth man? And Esau was a hunter and a deceiver, and Jacob was a simple man. And Esau was a man of the field, and Jacob was a tent dweller.
(29-34) The fifth benefit is to reveal the disgrace of Esau, who gave up his birthright for a small thing; even though it was already known that the birthright belonged to Jacob, and therefore God, may He be exalted, said: 'My firstborn son is Israel' (Exodus 4:22).