Sunday, April 2, 2017

Appreciating Beauty

In the gemara in Avoda Zara [20] there is a startling story where a great holy tanna exclaimed מה רבו מעשיך השם upon [accidentally] seeing a beautiful Gentile woman [there is word for her that is used in the shteebil that you probably know....], see there. 

How can it be?? מה רבו?? He should have spat and said "phooey!!"

There is a huge principle that finds expression in the philosophy of Rav Kook that ALL of our kochos must be used in our Avodas Hashem. Our excitement over viewing great beauty is not an exception. 

[We have shiurim on line expanding on this idea. שמעו ותחי נפשכם. It is too bad that people are barely interested in learning Kitvei HaRav. There is no emotionally more powerful and healthy approach than his for our day and age. But alas, I can only post - I can't compel anyone to listen. But his message is a message of personal redemption... It has certainly changed my life and I try hard to spread the message.]

Rav Elya Meir Bloch זצ"ל [who wanted to hire Rav Kook to be the Mashgiach in Telz] adopts the same position. There is sooooo much to say but I will give him the platform and hopefully continue the discussion elsewhere. [The Shiurei Da'as of Rav Bloch is another ignored classic. חבל חבל וחבל!!] 


 .... אבל באמת מלמדים אותנו חז"ל בסיפור מעשה זה כי דרך האדם הגדול הוא שיחיה בכל כוחותיו ושיהיה ער ומרגיש את הכל כי אל לו לבטל רגשותיו ולכן כל מה שיגדל הרי כל רגשותיו ערים וחיים בו יותר וגם רגש היופי מפותח בו בכל תוקפו מתפעל ומתרגש הוא בראותו מחזה טבע נהדר ובשמעו ניגון נעים ובראותו בריה נאה ביותר הוא בא לידי התפעלות כי האדם הגדול ברוחב לבו ובכוחותיו הגדולים והחזקים אי אפשר שלא יתפעל מעניני התבל הנהדרים ובנפשו הגדולה המכילה את הכל מוצאים את הדם כל עניני העולם המעוררים התפעלות והתרגשות אלא שאינו מוציא את התעוררות ותנועת נפשו לענינים גסים וכעורים כי אצלו נוגעת התעוררות כוחותיו למיתרי נפשו היותר דקים ועדינים מעוררת אותם ומביאה אותו לידי התרגשות יותר עליונה.

ואמנם אסור לו אפילו לאדם הגדול להתעסק בענינים אלו שבכחם לעורר רגשות בלתי טובים די לו להסתכל במה שמותר בטבע הנהדר וביופי חכמת התורה המפתחת את כל רגשותיו וכוחותיו של האדם אבל אם נזדמן לו לראות דבר מה אם אף באונס הרי הוא מוכן לקבל בנפשו הגדולה הרגשות שמתעוררים בה אין לבו אטום מלהתרגש מיופי זה וגם אינו אובד עי"ז את דרכו העולה למעלה בקודש אלא בהרגישו הכל בכל תוקף נפשו הגדולה הוא להשתמש ברגש זה לתכלית הנשגבה להכרת הבורא ולא רק שאין זה מזיקהו ומורידהו ממעלתו אלא אדרבה הוא מרומם את זה הרגש ומתרומם איתו להתבונן על ידו בכה ה' וגדולתו ובהכירו בכל הענינים את כה הבורא שברא בריות נפלאות ונהדרות מאפס ומאין הוא בא מיד להתפעלות נישאה ורוממה למה רבו מעשיך [תהילים ק"ד כ"ב].