Saturday, July 1, 2017

Rabbi Aviner And Rav Eliyahu's Tshuvos Via Text



עליית רפורמים * האם יש לשמוח שרפורמים עולים לארץ או להתעצב, כי הם ישפיעו כאן לרעה? הרב אבינר: כל יהודי צריך לעלות לארץ, ויש לקוות שקדושת הארץ כאשר תיפגש עם קדושת נשמתו, תחזיר אותו בתשובה. ואם לא יחזור בתשובה, חלילה, אז הארץ תקיא אותו. ה' ירחם עליו.

פיהוק בזמן תפילה * מותר לפהק בזמן התפילה? הרב אבינר: יש להימנע. אם אי אפשר, יש להתאפק באורח מרבי, כמו שנוהגים מול אדם חשוב (שו"ע או"ח צז א – מ"צ).

סמארטפון * אני לומד בישיבת הסדר. היה לי סמארטפון וברוך ה' עברתי לסלולרי פשוט. אבל לראש הישיבה ולכל הר"מים יש סמארטפון וכן לרוב תלמידי הישיבה. כשאני מנסה לדבר על רעת המכשיר, יוצאים נגדי, שאי אפשר לשנות את המציאות. זה מייאש אותי. לא חשבתי שאפשר לשנות אחרים, אך אני מרגיש בודד במערכה. מה לעשות? הרב אבינר: חזק ואמץ. אתה פנינה יקרה. אינך לבד. גדולי הדור אתך. השולחן ערוך אתך. משה רבנו אתך. ריבונו של עולם אתך (שו"ע או"ח שז טז – מ"צ).

דיבור אנגלית * הסבתא רוצה לדבר אנגלית עם התינוק שנולד לנו כדי שידע היטב שפה זו. זה רעיון טוב? הרב אבינר: לא. א. השפה שלנו היא עברית. ב. לא ברור שלימוד שתי שפות במקביל זה דבר טוב לתינוק.

גרביים לנשים * האם בת ספרדייה צריכה ללכת בגרביים, ואם כן, האם הם צריכים להיות בעובי מסוים? הרב אליהו: ספרדיות ואשכנזיות, תימניות ורוסיות צריכות לשמור על כבודן ולא לגלות את השוק שלהן לכל צופה. השוק הוא השריר התחתון של הרגל, והוא מתכסה בחצאית 3/4 או יותר. אם היא הולכת בחצאית קצרה יותר - היא צריכה גרבים ניכרים. יש דעת יחיד שבחצאית שמגיעה עד הברך לא חייבים גרביים, אבל רוב הפוסקים חולקים על דעה זו.

דמיונות * נכנסים לי ציורים לא טובים לראש, דמיונות ומחשבות ואין לי שליטה על זה. במקום שהראש יתמלא בטוב הוא מתמלא בלא טוב. מה עושים עם זה? הרב אליהו: כל מי שעוסק בחינוך וכל מי שמטפל בנפש יודע כי אפשר לשלוט במחשבות ברצונות ובדמיונות שלנו ולכוון אותם. הטעות הכי גדולה של אדם היא המחשבה שאדם לא יכול לשלוט במחשבות ברצונות ובדמיונות שלו. צריך ללמוד איך שולטים, אבל זה אפשרי ולא מסובך כלל.

ציצית בלילה * האם יש עניין ללבוש ציצית בלילה? הרב אליהו: לפי הקבלה כדאי לישון בקדושה. לפי ההלכה - לא חייבים.

חיילים במאה שערים * מה הרב חושב על מה ששוטרי הימ"ר עשו במאה שערים? הרב אבינר: מי שמקלל חייל שסיכן את חייו בשבילו – הוא בשבילי לא בן אדם. גם אם יבואו לעצור אותו ביום הכיפורים שחל להיות בשבת – לא אעביר שום ביקורת על השוטרים.