Tuesday, July 14, 2015

Can You Marry The Wrong Boy/Girl Or Is It All Predetermined?

In response to a query regarding the interface between Hashgacha Pratis and free will in shidduchim I offer the following:
 
אמר שמואל מותר לארס אשה בחולו של מועד שמא יקדמנו אחר 
ומי אמר שמואל שמא יקדמנו אחר והאמר רב יהודה אמר שמואל בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני אלא שמא יקדמנו אחר ברחמים, כי הא דרבא שמעיה לההוא גברא דבעי רחמי ואמר תזדמן לי פלניתא. א"ל לא תיבעי רחמי הכי, אי חזיא לך, לא אזלא מינך, ואי לא כפרת בה' [באמנה, דקאמר דלא מסייע צלותא כלום, הואיל ולא מזמנה ליה; כלומר: השתא צלינא עלה ולא אסתייעא מילתא - רש"י]. בתר הכי שמעיה דקאמר [אי לא מינסבא] או איהו לימות מקמה או איהי תמות מקמיה [ולהכי מארס במועד: שלא יקדמנו אחר ברחמים שתמות היא - רש"י]. א"ל לאו אמינא לך לא תיבעי עלה דמילתא, הכי אמר רב משום רבי ראובן בן אצטרובילי מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש מן התורה דכתיב (בראשית כד, נ) ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר מן הנביאים דכתיב (שופטים יד, ד) ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא מן הכתובים דכתיב (משלי יט, יד) בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת  [מו"ק י"ח]  
 
 
Said Shmuel, ‘One is allowed to betroth a woman during the festival week, [the reason being] lest another [rival suitor] anticipate him’...
But [yet], could Shmuel have said ‘Lest another [rival suitor] anticipate him’? Surely Rav Yehudah,
as citing Samuel, said: [‘Every day an echo - בת קול issues
forth [on high]  announcing, "The daughter of So-and-so is [to be a wife] to So-and-so".’ [Similarly]. ‘Such and such a field is [to belong] to So-and-so’. — No; what it means is, ‘Lest another [rival suitor] anticipate
him’ by means of prayer, as is illustrated by what occurred to Rava, who overheard a certain fellow
praying for grace saying: ‘May that girl be destined to be mine!’ Said Rava to the man: ‘Pray not for
grace thus; if she be meant for you, you will not lose her, and if not , you have challenged
Providence’ [see the Rashi here whom we will quote later]. Later he overheard him praying that either he should die before her or she before him.

Said Rava to him: ‘Did I not tell you not to pray for grace in this matter?’ Thus said
Rav in the name of R. Reuven b. Estrobile, from the Torah, from the Prophets and from the 
Ksuvim it may be shown that a woman is [destined to] a man by God. From the Torah: Then
Laban and Besuel answered and said, The thing proceeded from Hashem. From the Prophets:
But his [Shimson's] father and mother knew not that it was of the Hashem. And from the Ksuvim:
House and riches are the inheritance of fathers, but a prudent wife is from the Lord.

Rashi explains that Rava told this man not to daven for a certain girl because it won't help. Whomever you are supposed to marry, you will ultimately marry. Rashi writes דלא מסייע צלותא כלום - it won't help to daven and will lead one to kefira if his prayer is not answered. Why then are you allowed to marry a woman on the holiday [which should be forbidden because it appears as a business transaction]? Because the person might daven that she should die before his fellow gets her [Rashi ד"ה או איהו].

The Ran understands the gemara differently. According to the Ran, a person can daven for a girl who is not destined for him and his tefilla will be answered. However, the marriage won't work out and he will either die before his time or they will get divorced, so it is not worth his while to daven for a specific girl.

Can a person make a mistake and marry the wrong girl, someone else's zivug? It seems from Rashi that it can't happen, everything is Divinely ordained. According to the Ran, a good tefillah can alter matters, but otherwise it seems that the Divine plan will be carried out.

However, the Rambam [Shmoneh Prakim Ch. 8] sings a different niggun. He writes -

אלא שהרבה פעמים יטעו בני אדם ויחשבו קצת פעולות האדם הבאות לבחירתו שהוא מוכרח עליהן, בזווג פלוני או היות זה הממון בידו, וזה בלתי אמת, כי זאת האשה אשר לקחה בכתובה וקדושין והיא כשרה לו, לקחה לו לפריה ורביה, והיא מצוה, והשם יתברך לא יגזור בעשיית המצוה, ואם יהא בנשואין אסור, היא עבירה, והשם לא יגזור בעשית העבירה
 
Many people mistakenly think that in certain areas we have no free choice such as in choosing a spouse. It is not true. Marriage is a mitzva and Hashem doesn't compel us to do mitzvos. Marrying a forbidden woman [such as a gentile] is a sin and Hashem doesn't compel us to sin.
 
The Rambam was aware of the gemara in Moed Kattan that says that a Bas Kol determines one match but apparently understood that it is not an absolute that the Bas Kol will be fulfilled as ordained. If one "messes it up" with a poor choice or is not worthy then he may end up with the wrong girl.
 
The gemara in Brachos says on the pasuk על זאת יתפלל כל חסיד לעת מצוא - זו אשה. a person must daven for a good wife. If it is already a done deal - why daven?? It must be that things can change and one may not be worthy of marrying his zivug.
 
There is much more to say and Hashem should help me say it....  

לזכות כל מחפשי זיווגים בעם ישראל!