לזכות ר' דוד שוקראללה בן רחל וכל משפחתו
Let us learn a shtikel gemara and see mamesh niflaos mi-toras Hashem al pi Toras Maran HaRav Kook.
תנו רבנן כשנכנסו רבותינו לכרם ביבנה היו שם רבי יהודה ורבי יוסי ור' נחמיה ור' אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי. פתחו כולם בכבוד אכסניא ודרשו פתח רבי יהודה ראש המדברים בכל מקום בכבוד תורה ודרש (שמות לג, ז) ומשה יקח את האהל ונטה לו מחוץ למחנה. והלא דברים קל וחומר ומה ארון ה' שלא היה מרוחק אלא שנים עשר מיל אמרה תורה (שמות לג, ז) והיה כל מבקש ה' יצא אל אהל מועד תלמידי חכמים שהולכים מעיר לעיר וממדינה למדינה ללמוד תורה על אחת כמה וכמה.
Our Rabbis have taught: When our teachers entered the vineyard at Yavneh, there were among them R. Yehudah and R. Yosi and R. Nechemiah and R. Eliezer the son of R. Yose the Galilean. They all spoke in honor of hospitality and expounded texts [for that purpose]. R. Yehudah, the head of the speakers in every place, spoke in honor of the Torah and expounded the text, Now Moshe used to take the tent and pitch it without the camp. Have we not here, he said, an argument a fortiori [קל וחומר]? Seeing that the Ark of the Lord was never more than twelve mil distant and yet the Torah says, Everyone that sought the Lord went out unto the tent of meeting, how much more [is this title applicable to] the disciples of the wise who go from city to city and from province to province to learn Torah!
I copied the entire passage but we will focus on the first line and return to the rest in a later post bez"H.
What troubles anyone who reads the gemara is why it is so important for us to know that they were in Kerem Bi-yavneh. Is this to convince guys to go there and not to Shaalvim? I think not. There is obviously SOME MESSAGE embedded in the teaching that they were in Kerem Bi-yavneh. Also, Yavne is a place and Kerem is a vineyard. Were they farmers or rabbis? What is the meaning of Kerem?
Let us remember some history. After the destruction of the Beis Hamikdash, Yavne became a center of Torah knowledge and even the Sanhedrin sat there. With that in mind we will see what Maran HaRav does with this gemara with the G-dly spirit that dwelt upon him.
ההלכות יהיו נחתכות בשני אופנים, או מצד הנתוח הפשוט שלהם בראיות נבנות ע"פ מדות התורה, או סברות שכליות פשוטות מכוון לשופט שאמרה תורה לשמע בקולו בפרשת כי יפלא ממך דבר למשפטי. ועוד יש יתרון לגבורי כח עומדים בסוד עיקרי תורה, שלפעמים יגיעו הדברים לחתוך הלכות שבתורה ע"פ שרשי ידיעות כלליות מעומק טעמי תורה, אשר אמנם נסתמו לנו דרכיהם בפרט למעשה. אבל גלויים היו לרבותינו אלה, "אלה הדברים עשיתים כבר גליתים לר"ע וחביריו" .
There are two ways to decide halacha. One is with razor sharp logic, analysis, proofs based on the laws of hermeneutics [י"ג מדות] and the like. There is another way: Sometimes those who behold the Divine spirit are able to decide halacha based on deeper secrets of the Torah which are hidden from us but are revealed to his chosen scholars such as Rebbi Akiva and his friends.
ע"כ נמשלה ישיבתם לכרם שיש בו שני מיני שימושים בפריו, אכילת הענבים הפשוטה "כי תבא בכרם רעך ואכלת ענבים כנפשך" , ועוד שימוש יותר נעלה מעילוי ע"י יין הנעשה מהענבים מתוכיותם. הצד הראשון נערך נגד הדרישה הפשוטה שבתורה, והצד השני נגד הדרישה העמוקה והנסתרת מעיני אנשים שלא הגיעו למדה זו.
Therefore, the rabbis were said analogously to have been sitting in a "vineyard". There was the consumption of grapes as a worker does when he works in the vineyard. And another more elevated use which is when the grapes are used for their "pnimiyus" - their insides, for wine.
Grapes represent the common way of deriving laws while wine represents the hidden approach.
והמתיחדים רק בעסק הדברים המיוסדים בעומק סתרי תורה קראום חכמי הזוהר בשם מחצדי חקלא, לעומת בעלי הכרם שבהם שני האכילות עומדות לכך כדרכם, בא ההנאה של השדה דוקא אחרי רוב מעשה ועבודה של קצירה, עימור, דישה וטחינה. כן חכמת סתרי תורה תבואר רק ע"פ הישרה רבה בהכנות מרובות, וכשהם בעינם טרם נעבדו ונבררו לא יוצלחו להיות למזון רוחני נעים לעם. לא כן הקיבוץ על כללות התורה בכל דרכיה העיוניות והמעשיות, שנבנה לה מקום ביבנה, ע"פ עצת ד' להקים עדות ביעקב ולהאיר אור ישראל בשקוע שמשו הלאומי והמדיני, נקבצו שתי התעודות יחד העיון והמעשה. הכרם נעבד והענבים נאכלו גם הם לתיאבון ומשיב נפש כמו שהם גופי תורה והלכות מאוששות, גם הריקו מעליהם יינה של תורה, בעומק הגיון וחכמת אלהים.
Those who study the hidden Torah are called מחצדי חקלא - Reapers of the field. In contrast to the nature of a vineyard where both types of eating [grapes and wine] may be done easily in their normal way, a field can only be enjoyed after really hard work - reaping, gathering, threshing and grinding. So too, the secrets of Torah can only be understood after lots of intensive preparation and before the requisite preparation they cannot be appreciated by the people.
What was special about Yavneh was that it was like a vineyard, which doesn't require such hard work and has the benefits of both the revealed and hidden Torah. There are grapes which represents the revealed Torah and there is also the wine which represents the hidden Torah.
At this time the people of the hidden Torah didn't have to be מחצדי חקלא because Hashem wanted to establish the foundation of Torah after the destruction of the Beis Hamikdash. Now, both the world of action, revealed Torah, grapes, and the world of hidden Torah, secrets, the wine of Torah with all of its profundity and G-dly wisdom, will be perceived by the Jews and Torah will continue to flourish.
In summation, we learn from the words כרם ביבנה that after the destruction, when the Talmidei Chachomim went to Yavne, Hashem made certain that both the revealed, action oriented side of Torah and the more hidden, esoteric side, would remain strong. This is expressed by the imagery of a "vineyard" where one can easily get both grapes and wine.