Wednesday, August 1, 2018

Before Netz With A Minyan Or After Netz Without?


לזכות אבי מורי ר' יצחק יונה בן חנה 
א"מ הענא מרים בת חנה
לזכות חיילנו 

Rav Itzele Blazer was a talmid in mussar of Rav Yisrael Salanter and a great halachist as well. He has a sefer called "Pri Yitzchak" which barely anybody learns. חבל!!! We are going to redress that injustice. ["Redress" is also what one does when he gets into his pajamas and then remembers he hasn't yet davened Maariv].

He asked the following question: What is better? To daven in a "Terach minyan" [called such because Avraham decreed to daven shachris and this minyan is before zman shachris [netz] just as Terach preceded Avraham] or to daven AFTER netz without a minyan??

He first quotes the Ramban who says that the minhag in the olden days was to say Shema much earlier than netz, then wait around and say shmoneh esrei at netz [they were afraid that if they would say Shema a little before netz they would mess us the times and miss shmoneh esrei at netz]. So we see that the מעלה of davening at [or after?] netz is greater than the מעלה of saying shmoneh esrei right after Shema [לסמוך גאולה לתפילה]. Otherwise, they would have continued before netz with shmoneh esrei in order to gain the מעלה of being סומך גאולה לתפילה. 

Now, let's do the "math". סמיכת גאולה לתפילה takes precedence over תפלה בציבור [Shulchan Aruch 111]. And davening after netz takes precedence over סמיכות גאולה לתפילה. Veist Ois ["ve learn out"] that davening after netz SOITANLY ["certainly"] takes precedence over תפילה בצבור which is two levels below it.

According to this line of thought, in our shyla one should daven solo AFTER [or at] netz rather than daven with a minyan before netz.

Ahhhhhhhh!!!

So much more to say......  I hope G-d gives me the strength, life and financial means to say it!!:-).

But in the meantime - you can go to sleep tonight knowing you learned a shtikel from the Pri Yitzchak today - one of the only people on earth who can say that....珞


שו"ת פרי יצחק חלק א סימן ב


במקום שהצבור מקדימין להתפלל קודם נץ החמה ולא יתפללו עוד בצבור לאחר הנץ כיצד יש להתנהג אם להתפלל בצבור קודם הנץ או שטוב יותר להתפלל לאחר נץ החמה אף ביחידות.


הנה הרמב"ן במלחמות ריש פ"ק דברכות כתב, וז"ל, ולא עוד אלא שצורת הגמ' מוכחת שכך היה מנהג חכמים שלא לסמוך גאולה לתפלה שהרי אמרו אדם גדול הוא ושמח במצות זימנא חדא סמך גאולה לתפילה ולא פסק חוכא מפומיה כו' וא"ר זירא אנא סמכי, והרי דבר גדול הוא אפילו לאדם גדול שהרי המלך חזקיה כו' מפני זה נראה שהוא שבח גדול ודבר שא"א לקיימו בכל יום לפי שאין אדם יכול לכוין ולקרות בכדי שיגמור עם הנץ ולהתפלל מיד ביום והיו מקדימין וקורין ק"ש ולא היו רוצים להתפלל אלא עם השמש, ולפיכך לא היו סומכין גאולה לתפילה והיו משבחין הסומך גאולה לתפילה, עכ"ל ע"ש. ועכ"פ מתבאר מדבריו דתפלה לאחר הנץ עדיף ממסמך גאולה לתפילה שהרי מנהג חכמים היה שלא לסמוך גאולה לתפילה ומשום שהיו מקדימין וקורין ק"ש ולא היו רוצים להתפלל אלא עם השמש כנ"ל, והרי היו יכולים לסמוך גאולה לתפילה ולהתפלל באמת ג"כ קודם הנץ, ובע"כ צ"ל דתפלה שיהיה לאחר הנץ עדיף ממסמך גאולה לתפילה ולכך לא היו סומכין גאולה לתפילה כדי להתפלל לאחר הנץ. והנה מסמך גאולה לתפילה עדיף מתפלת הצבור כמבואר בשו"ע או"ח סי' קי"א (סעי' ג'), ולפי"ז תפלה לאחר הנץ דעדיף אפילו מסמיכת גאולה לתפילה א"כ מכש"כ דעדיפא מתפלת הצבור, ולפ"ז אם הצבור מקדימין להתפלל קודם נץ החמה יש להמתין עד אחר הנץ להתפלל אפי' ביחידות.