A friend of mine wrote an article where he asserted that the Tachlis Habriah - the purpose of creation, is .... [drumrooolll] - Yungeleit!! aka - Kollel men.
In my opinion [and if I am wrong - PLEASE correct me] - revisionist history.
Now don't get me wrong. תלמוד תורה כנגד כולם. No mitzva can compare. יהא חלקי עם לומדי תורה!! Ha-levai!!! I wiiiiissshhhhhh. To learn Torah is the HOLIEST!!!!
BUT. Big "but". He didn't bring a source for this assertion except for the Rashi at the beginning of Chumash where he says that creation is בשביל תורה שנקרא ראשית - for Torah that is called reishis. But he also says בשביל ישראל שנקרא ראשית. So according to that opinion ALL Jews are the Tachlis Habriah. And even according to the opinion that בשביל תורה - the simple meaning is to keep the Torah and not necessarily to be in Kollel.
The Rambam in the Moreh [3-13] writes that there is no one thing or person for whom everything else exists. [I will spare you the original Arabic translation].
"I consider therefore the following opinion as most correct according to the teaching of the Bible, and best in accordance with the results of philosophy; namely, that the Universe does not exist for man's sake, but that each being exists for its own sake, and not because of some other thing."
The Maharal [Sefer Ha-Tiferes 4] writes that MAN is the Tachlis Habriah:
וכמו שהשמש הוא מלך, גם כן האדם הוא מלך, שהרי הכל נתון תחתיו; ומלכות האדם היא שהוא מוליך שלמות אל כל התחתונים, כי הכל נברא לעבוד האדם ולשמשו, ובזה הוא צורה על כל התחתונים, ומוליך שלמות אל הכל, כמו המלך, שהוא המשלים את הכל.
So wrote Rav Saadia Gaon long before him [אמונות ודעות מאמר רבעי].
We actually have a Gemara that discusses the Tachlis Habriah:
ואמר רבי חלבו אמר רב הונא כל אדם שיש בו יראת שמים דבריו נשמעין שנאמר סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא וגו׳ מאי כי זה כל האדם אמר רבי אלעזר אמר הקדוש ברוך הוא כל העולם כלו לא נברא אלא בשביל זה
רבי אבא בר כהנא אמר שקול זה כנגד כל העולם כולו רבי שמעון בן עזאי אומר ואמרי לה רבי שמעון בן זומא אומר כל העולם כולו לא נברא אלא לצוות לזה:
R. Chelbo further said in the name of R. Huna: If one is filled with the fear of God his words are listened to. For it is said: The end of the matter, all having been heard: fear God, and keep his commandments, for this is the whole man. What means, 'For this is the whole man'? — R. Elazar says: The Holy One, blessed be He, says: The whole world was created for his sake only. R. Abba b. Kahana says: He is equal in value to the whole world. R. Shimon b. Azzai says (some say, R. Shimon b. Zoma says): The whole world was created as a satellite for him.
R' Elazar seems to hold that the whole world was created for the Tzadik who possesses OUTSTANDING fear of G-d!!
R' Abba bar Kahana doesn't go that far. Maybe he holds like the Rambam that there is no Tachlis Habriah and that everything serves its own purpose. But still, a Tzadik with Yiras Shomayim is equal in value to the whole world.
R' Shimon ben Azzai holds that each creature has its own individual purpose but there is also an overarching purpose of providing a community for the person who excels in Yiras Shomayim.
Lashon Maran Harav Ztz"l:
ר"א בר כהנא אמר שקול זה כנגד כל העולם כולו, רשב"ע אומר כל העולם כולו לא נברא כ"א לצוות לזה. הרמב"ם במו"נ מיאן בבקשת תכלית בנקודה אחת אל המציאות, אבל לדעתו כל נמצא נברא בעבור עצמו, שהמציאות טוב מן ההעדר. והנה אף אנו נאמר דפליגי בזה, רבותינו. ר"א ס"ל דהצדיק, האדם המוסרי בתכלית השלמות, הוא תכלית כל המציאות. ע"כ אמר כל העולם כולו לא נברא כ"א בשביל זה. וזו"ז אין להם תכלית. ר"א בר כהנא ס"ל כד' הרמב"ם, שאין לומר במציאות זה תכלית לזה. אבל ערך ודאי יש לנו להעריך שיש שם נמצאים יקרים משאריתם. ע"כ מפרש שקול וה כנגד כל העולם. ורשב"ע ס"ל דעה ממוצעת, שלא יתכן לומר תכלית בנקודה של כלל המציאות כד' הרמב"ם, אבל הוא רק שלא לומר שרק בשביל זה התכלית נבראו, כ"א יש לכל נמצא ג"כ מצד עצמו תכלית. אבל מ"מ יש תכלית גבוה, שאליו נסמכו כל התכליות הקטנות ממנו. וזהו כל העולם כולו לא נברא כ"א לצוות לזה. פי' הקישור ההרמני, מפאת הקיבוץ שיש לנבראים ע"ז יש נקודה תכליתית נעלה, אע"פ שגם עצם כל מצוי מצד עצמו טוב מציאותו לעצמו, אבל הקישור הכללי נברא לצוות לזה, בדרך צוותא ליחש.
So in the absence of any indication in Tanach, Chazal, Rishonim or Achronim, it is difficult to say that the Tachlis Habriah is Kollel men.
That being said, it is a HUUUUGE zchus to support people sitting and learning. So GO FOR IT!!! Big time!! There is nobody more elevated than a person ensconced in the Beis Medrash learning Torah Lishmah day and night. We must note that to TEACH TORAH is even greater than learning. All the learning should be על מנת ללמד - in order to teach.
Those who are not cut out for learning or teaching full time can find their purpose in many other ways [in addition to having a cheilek in Torah by supporting Talmidei Chachomim]. The ikker -
YIRAS SHOMAYIM!!!
סוף דבר הכל נשמע את הא-להים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם