Recently, a leading teacher of Gemara to young women passed away. I was reading tributes to him and he seemed like a very special individual. As one who also once aspired to teach Gemara - I appreciate people who were actually successful at it!!! 😊😊 כן ירררבבוווו!!!
Anyway - a student writes as follows: "He loved to tell the story of the time he drove his rebbe, Rav Soloveitchik, to the airport. He said that the Rav was someone who did not speak if he didn’t need to; the car ride was mostly silent. [He] timidly asked the Rav if it was permissible to teach women Gemara, to which the Rav responded, “Why not?” From then on, there was no question of what [he] was going to do. Thus began his life’s mission, and he never made a big deal out of it. He went about his work quietly and humbly, doing what he felt was important and his contribution to Klal Yisrael."
I don't understand. "Why not"? Oh - because the Rambam writes that is is forbidden:
אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש מפני שלא נצטווית וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו ואף על פי שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות במה דברים אמורים בתורה שבעל פה אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה ואם למדה אינו כמלמדה תפלות.
Also, because for 3,300 years, women didn't learn Gemara [until the last 40 or so years when it has become more and more widespread]. When Klal Yisrael has a certain way of doing things we need a very compelling reason to change.
So I don't get the "why not?" as if he was asking if it is permitted to drink milk during a milchig meal or to wear a blue tie.
Of course the answer given is that times have changed and if women are getting doctorates in physics then why shouldn't they study Gemara? And just like the Chofetz Chaim encouraged Sarah Schneirer to start schools for girls which was a revolution, so too we must take it further and teach the girls like we teach the boys.
In the words of Rav Aharon Lichtenstein:
"לדעתי רצוי וצריך, לא רק אפשר, לתת חינוך אינטנסיבי לבנות גם ממקורות תושבע"פ; בין אם משום הטענה שנשים עוסקות בכל המקצועות, מדוע ייגרע חלקן דווקא לגבי תורה, ובין אם משום דברי ה'חפץ חיים' (בהווסד 'בית יעקב') שאם הרמב"ם אומר שצריך ללמד לגר את עיקרי הדת, אדם שגדל במסגרת יהודית - על אחת כמה וכמה... הבנות כיום מקבלות חינוך כללי רחב, ורבות מגיעות לאוניברסיטה, ושם - ולא רק שם, אלא בחברה בכלל - באות במגע עם השקפות ותפיסות עולם שונות. כך שהידע וערכי התורה נחוצים לבת. אני מקבל בהחלט את תפיסת ה'בית הלוי' שלאשה יש צורך בתלמוד תורה כדי שמבחינה מעשית תדע מה לעשות... לדעתי, מה שדרוש לבת כדי לקבל את ההכשרה התורנית המעשית זה הרבה מעבר למה שמלמדים היום. יש להגביר את הלימוד לבנות, כמותית ואיכותית, תוך כדי הוראת כל תחומי התורה, ובכל זאת עדיין לא נחרוג מן המסגרת הנ"ל... אין לי שום התנגדות ללמד בנות גמרא... אני גם לא משוכנע שרצוי ללחוץ על בת ללמוד גמרא בצורה כל כך אינטנסיבית. בהלכה בכל זאת יש הבדל בין מקום האיש ובין מקום האשה בנושא זה, ובסופו של דבר התפקוד בחיים שונה. אבל אם לדבר על היכולת ללמוד דף גמרא ולהבין אותו ולהנות ממנו, איני רואה שום סיבה שלא לכוון לכך ללמד זאת לבנות, וצריך אפילו למסד את זה כחלק אינטגרלי של למידה בביה"ס, שיעור ממשי. כך אני מלמד את בתי וכך חונכה אשתי. וזו נראית לי הדרך המומלצת לציבור הבנות בדורנו".
That being said - the novelty of this new practice should not be overlooked and care to should be taken to ensure that the benefit is greater than the potential harm. [See
here]. We see that somehow in the Beis Yaakov system, girls are not taught Gemara like the boys and yet the vast majority of the girls turn out quite well, Baruch Hashem.
Rav Soloveitchik knew the Rambam and all the relevant sources, so why the laconic answer? Probably b/c he was not interested in engaging in a detailed discussion. Maybe he was tired. Rumor has it that Rav Soloveitchik ztz"l was actually a person of flesh and blood.
Unconfirmed.
[Anyway - your Rav should be like a מלאך ה' צבאות as per the Gemara so R"S was definitely in that category].