Saturday, January 21, 2023

Kedusha



בזה"ז שאין ביהמ"ק קיים ואין לנו מזבח כפרה אין שם אלא תשובה [רמב"ם הל' תשובה א' ג'].

צ"ב מש"כ הרמב"ם שאין ביהמ"ק קיים, במה תלוי זה בבית המקדש, הא העיקר תלוי במזבח. וכמש"כ הרמב"ם בפ"ב מבית הבחירה ה"ד: ואחד העיד להן שמקריבין על המזבח הזה כל הקרבנות אע"פ שאין שם בית, וע"ש גם בפ"ו הט"ו, וזה אמנם מש"כ אח"ז הרמב"ם: ואין לנו מזבח כפרה, דתלוי הכל במזבח. ומזבח א"א לנו לעשות בזה"ז, דמקומו מכוון ביותר. עי' בפ"ב מביה"ב הנז' ה"א ה"ב ה"ג וה"ד. אבל מה שכ' הרמב"ם בהתחלה בזה"ז שאין ביהמ"ק קיים, צ"ב, וכנז'.

והנה בתפילת מוסף של ר"ח אומרים: מזבח חדש בציון תכין ועולת ר"ח נעלה עליו ושעירי עיזים נעשה ברצון ובעבודת בית המקדש נשמח כולנו. והיינו שמקודם יהיה המזבח מכוון על מקומו, וכבר יהיה אפשר להקריב עליו קרבנות ר"ח, ואח"כ: בעבודת ביהמ"ק נשמח כולנו. דכיון דמקריבין אע"פ שאין בית, יכונן קודם המזבח כדי להקריב הקרבנות, ואח"כ נשמח כולנו בעבודת ביהמ"ק, דגם לעתיד לבוא יצטרכו לבנות ביהמ"ק, להרבה שיטות שחולקין על שי' רש"י ותוס' בסוכה מא, א, [ועי' פ"ב מביהב"ח ה"ד שגם בבית שני הקריבו על המזבח גם לפני שנבנה הבית. וכן יהיה לעתיד]. ואף לשי' רש"י ותוס' בסוכה מא, א, דביהמ"ק ירד בנוי מן השמים, מ"מ יהיה שם עבודת בית-המקדש, וכפי שכ' בסידור שיח-יצחק להגר"י מאלצאן בתפילת שלש רגלים: והראנו בבנינו ושמחנו בתקונו, כי אמר הכתוב טבעו בארץ שעריה וכו', כי זולת זה היו ישראל נכלמים ולא היתה שמחתם שלמה, כי נמנע מהם מ"ע של ועשו לי מקדש, מאחר שירד מקדש של אש מן השמים, ע"כ היה מחכמה העליונה שיגנזו השערים, וכשירד המקדש מן השמים אז יעמידו זקני ישראל את השערים הנגנזים. והמעמיד דלתות בבית כאילו בנאו. וכדמבואר בב"ב נג, ב, [לגבי בונה פלטרין גדולים בנכסי הגר ובא אחר והעמיד להן דלתות, שהשני קנה, ע"ש]. וזה שנאמר: והראנו בבנינו, זה הבנין המשוכלל מלמעלה. ושמחנו בתקונו הוא העמדת השערים. ומסיים: כן שמעתי בשם הגאון האמיתי מהרי"ל דיסקין זצ"ל.

ויש להוסיף ע"ז לפמש"כ במק"א [בהלכות בית הבחירה] דקדושה צריכה חומה, ועי' ב"מ נג, ב, דנפול מחיצות וכו', וברמב"ם פ"ו מביהב"ח ה"י: ב"ד שרצו להוסיף על ירושלים וכו' ולמשוך חומת ירושלים וכו', והיינו שצריך חומה. ועי' במשך-חכמה פרשת וישלח בפסוק ויחן את פני העיר, דדרשו חז"ל דיעקב קבע תחומין, ע"ש. ועי' בספר זכריה פ"ב פסוק ח' וט' דנאמר: פרזות תשב ירושלים. ומיד אח"ז נאמר: ואני אהיה לה נאם ד' חומת אש סביב. והיינו דצריך חומה, דזהו יסוד בקדושה דצריך מחיצות וחומה. וזה מה שנאמר בתהלים נ"א: היטיבה ברצונך את ציון תבנה חומות ירושלים. ואשר ע"כ בבנין ביהמ"ק דקדיש טפי דלעתיד לבוא ירד בנוי מן השמים בלי שערים, וזקני ישראל יעמידו את השערים וכנז', ותחול ע"י זה קדושת המקדש בשלמותו. ולפ"ז שפיר אמרי' ובעבודת ביהמ"ק נשמח כולנו, והיינו העמדת השערים, וכמש"נ. [משנת יעקב]

------

Kedusha needs מחיצות. So fundamental. Amazing. 

A Shovevim message!!