Wednesday, December 30, 2015

Rav Kook On Chasidus With A Short Elucidation In English

לזכות ידידי אהובי ר' אהרן ישראל בן ר' משה מרדכי וכל בני ביתו לברכה והצלחה



שכלול האמונה והאהבה ואומץ קיומן, מתחזק ביסוד דבקות נפשית בחכמים ותלמידיהם, או כפי המבטא של החסידות "התקשרות עם הצדיקים", יסוד זה שהחסידות טפלה בו הרבה, צריכים אנו להקימו בשכלול גדול והדור מאד בתור
אוצר חיים והדום רגל לשכינה הכוללת את אור האמונה והאהבה השרויה בחכמים צדיקים שמהות חייהם כולה היא התגלות האמונה והאהבה המחוזקה באיתניות התורה והמצוה בכל מילוייהן המעשיים והרוחניים עם סגולה נפשית מיוחדה שהיא הסתגלות רוח הקודש הראוי להולד דוקא בארץ ישראל. [ק"א רכ"ז]


If we desire to improve in our faith and love, the way to do this is by clinging to Tzaddikim. It is very important to strengthen the idea that Chasidim stressed, called התקשרות לצדיקים. “connecting to Tzadikim”. These tzadikim are filled with faith in G-d and love of G-d. They fulfill Torah to the maximal degree both practically in the world of halachic practice and pure spirituality. The ideal place for this is in Eretz Yisrael where Ruach Hakodesh is most achievable. [א רכ"ז]



המחשבה על דבר האחדות של המציאות בכלל מביאה למחשבה של אחדות הנשמות באופן פשוט, ומיד היא משפיעה על ידי תולדתה זו את ההשפעה היותר טובה את האידיאל של השלום והאהבה הכללית שכל המדות הטובות האישיות
והחברותיות צומחות ממנו. אחדות הנשמות מביאה לידי הכרה את הרעיון של מציאות עובדים רוחניים מתעלים בעילוי פנימי שלא את עבודתם האפשרית להיות מוחשת מוקיר העולם כי אם את השפעתם על הזיקוק הנשמתי והארת החיים כולם
על ידי הוייתם העצמית ובהם האושר העליון נמצא בקביעות וגורל הטוב של כל אנשי המעשה מגיע להם לפי אותה המדה שהם דבקים באנשי קודש הללו שאור דחי ופועל בבהירות גדולה ומלאה מאד בנשמתם. מעולם ידענו רז זה גודל תפקידם של תלמידי חכמים בעולם של צדיקים וערכם ידענו מהכתוב ומדברי חז"ל במקומות רבים. אמנם נשפל הדבר החי הזה מסיבות שונות מפגמים שבאו באותם הראויים לידי מדה זו על ידי המתדמים אליהם ומירידה כללית בעולם מהתנוונות החיים על ידי הגליות הרבות. באה החסידות המאוחרת והשתדלה לתקן ענין זה להחזיר את הערך החי של הצדיק ופעולתו הסגולית שהוא רעיון מסתי וחברותי ביחד שעוד צריך הרבה לתשומת לב [ב קנ"ו].


The entire world is one unified, organic whole. Physical reality makes things APPEAR to be separate but spiritually, everything and everyone are part of one overarching reality. This has practical ramifications because this means that all souls are connected with each other. A Tzadik by virtue of his very existence elevates the world and we can increase our benefit to the extent that we connect to these holy soul-driven Tzadikim.

We always knew this but due to the galus and other factors it was forgotten. Chasidus reminded us of the central role the Tzadik plays in our lives. This is a mystical and social idea that requires great intention.



החסידות החדשה כמו ההשכלה, הלאומיות הציוניות וכל הרעיונות המתילדים מזמן לזמן, הנם מקרים עוברים על היהדות שיש להם תפקיר של ענפים צבעים וזהרוריות המתטפלים לעצמיותה, וכל ערכם איננו נחשב כי אם לפי ערכה של
הקליטה שהם נקלטים בעצמות היהדות ורוחה הפנימי. אמנם ההתגלות של עצמות היהדות היא באותו הציבור הגדול של שלמי אמוני ישראל העומדים על הבסיס התמים של אחיזת החיים של תורה שבכתב ותורה שבעל פה בכל תכונת חייהם.
שבאמת, בהיות הצורה היהדותית שלמה כראוי כבר היא כוללת בתוכה את הכל על  ידי דלדול פנימי בכללות התוכן של כנסת ישראל הקבועה נחסרו קצת מהלשדים הללו הראויים להיות קבועים בה ונטפלים לעומק תהום עצמיותה ומתוך החסרון נתעוררה התביעה למילוי והמילוי כאשר הוא בא מתוך מחלה, שב אחר כך להיות כמו תוכן עומד לבדו הממלא מקום של חטיבה עקרית ורוצה לעשות את היסוד העקרי היהדות הכללית הקבועה כמו טפל אליו. וזה הוא דבר המכחיש פמליא של מעלה על כן לא יעמד התוכן עמדה תמידית כי אם ילך וינוע ילבש צורה ויפשוט צורה עד שיתחלחל התוכן הלשדי הראוי וההגון שלו לתוך עצמיותה של כנסת ישראל העיקרית ואז תשוב לבריאותה והתביעה החולנית של העמדת חטיבות
מיוחדות תבטל מאליה וישוב אז אור השלום להופיע ברוח האומה ולהתפשט על מפעליה. ואורו המבהיק של אליהו המקנא קנאת ד' מכל עירוב זר מכל פסיחה על שני סעיפים יואר באורח השלום והאהבה המשכללת והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם [קובץ ז קל"א].

This passage is a critique of Chasidus which I don't agree with or disagree with because it is a machlokes between Rav Kook and the Gedolei Hachasidus and who am I to stick my גראבע קאפ – crude head, into this dispute of the TITANS.

The Rav says that certain aspects of Chasidus are not for healthy people [loving jews, being bi-simcha and connecting to Tzadikim is for everyone]. Healthy people keep Torah and mitzvos, Torah Shebichtav and Torah Shebi-al Peh. They don't need any “embellishments” or addendums. However due to the illnesses of the generation it was necessary. [The Rav goes so far as to compare it to the Haskala – the so-called enlightenment and to secular zionism [!!] - not that he is comparing them in the sense that being a chossid is like being a kofer – chas vi-shalom – but that each had their circumscribed place and purpose in the Divine scheme].

Chasidus is merely medicine. It is a BRANCH that is ancillary and secondary to the roots of yiddishkeit. The historical reality was that Chasidus forgot its role as a necessary antidote to contemporary ills and tried to take its spot “at the top of the totem pole”. What will happen in the future is that Chasidus will take its rightful place, within proportion to its true value. 

[Incidentally - Rav Chaim Brisker said the same thing about the mussar movement. He said that it is like a hospital - if you come in sick you emerge healthy but if you come in healthy then it can make you sick...]


Eliyahu Hanavi will come, and zealously ensure [as he did in the story of the נביאי הבעל] that all Jews “pledge allegience” to true values and beliefs, increase love and peace and bring fathers back to sons and sons back to fathers.

I invite anyone to pen [or “computer”] a response to the Rav on behalf of the Baal Shem Tov and his followers who would certainly not view it this way. My own feeling is that for certain people it IS the ideal whereas for others it is a stop-gap measure. וקטנתי מלהביע דעה בנושא העומד ברומו של עולמנו.

This passage requires a great deal of thought.