The pasuk says that we work for 6 days and rest on the 7th. That means that 6 days we toil spiritually [as well as physically - gotta pay the bills...] and on the 7th "ויום השביעי שבת לה' א-להיך" - a GIFT from above, not commensurate to our toil because the gift we receive is beyond anything that mere human beings could achieve on their own.
That is the allusion of the Mishna that says "לא עליך המלאכה לגמור" - it is not incumbent upon us to finish the job. We just start with our toil during the 6 days and open up that "פתח של מחט" - opening the size of a needle hole and Hashem finishes the job and opens "כפתחו של אולם" - an opening the size of the אולם in the Beis Hamikdash [as the Medrash in Shir Hashirim says].
That is the meaning of the pasuk in Yechezkel [46-1]:
כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְ-ה-וִ-ה שַׁעַר הֶחָצֵר הַפְּנִימִית הַפֹּנֶה קָדִים יִהְיֶה סָגוּר שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת יִפָּתֵחַ וּבְיוֹם הַחֹדֶשׁ יִפָּתֵחַ.
"So says the Lord God: The gate of the Inner Court that faces toward the east shall remain closed the six working days, but on Shabbos it shall be opened, and on the New Moon it shall be opened."
This opening of the gate that faces east symbolizes the great spiritual bounty we receive on Shabbos!
וע"ז כ' ששת ימים תעבוד כו' מלאכתך. יגיעת האדם. ויום השביעי כו' לה' שהוא מתנות כמ"ש מתנה טובה יש לי שהארה המתגלה בש"ק א"א להשיג בכח יגיעת האדם. רק במתנה כנ"ל. וע"ז רמזו לא עליך המלאכה לגמור. כי מאדם הוא ההתחלה. כמ"ש פתחו לי כחודה של מחט. הוא יגיעת האדם בימי המעשה. ואנכי אפתח לכם כפתחו של היכל ואולם הוא בש"ק כמ"ש ביום השבת יפתח:
[שפת אמת יתרו תרמ"ח]