Wednesday, January 27, 2021

Emunah



יעקב א. לוסטיגמן

אישיותו הקורנת של הגאון החסיד רבי נחום כהן שליט"א, מוכרת לכל ירושלמי וגם לרבים שאינם מבניה של עיר הקודש והמקדש. הדרשן המופלא שסוחף סביבו את הקהל בכל מקום בו הוא נמצא, אינו פוסק מלהשפיע שמחה ויראת שמים על כל סובביו.

לזה הוא אומר מילה טובה, את ההוא מושך רבי נחום לריקוד קטן, עם השלישי הוא מנהל שיחה רצינה ומעמיקה, ולרביעי הוא מייעץ בענייני העולם הזה והעולם הבא כאחד. כך, במשך עשרות שנים עמל רבי נחום כהן בלי הפסקה, כדי להיטיב עם כל מכריו והסובבים אותו, בלי שיישא בתפקיד רשמי ובלי שינהל מוסד כלשהו. רק עם חיוך מלא שמחה, ואוצר בלום של סיפורים ומאמרים מגדולי הגדורות, המתאימים לכל אדם ולכל מצב.

לכבוד העלון של 'לקראת שבת' היוצא לאור בערב 'שבת שירה', פנינו לשוחח עם רבי נחום, וחזרנו עם שפע של סיפורים, עובדות וכמובן גם 'ווארטים' מחזקים ומשמחים.

"אני לא יודע למה קוראים 'באבא נחום', ואף פעם לא באמת הבנתי את זה", הוא משיב בחיוך לשאלתנו, "אולי כי זכיתי להיות קרוב אל רבינו הבאבא סאלי זצ"ל? אבל אני הרי לא היחיד שהסתובב בביתו. אולי כי מסרתי שיעורים בבתי כנסת ספרדיים? גם בזה אני לא היחיד. מישהו הדביק לי את הכינוי הזה, ומאז הוא מלווה אותי לכל מקום…

"מה שחשוב זה שעכשיו מתקרבת שבת פרשת בשלח שבה אנחנו לומדים על קריעת ים סוף, וחז"ל הרי אמרו שקשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף, וגם אמרו שקשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף, מה שמזכיר לי שני דברים שציווה אותי מורי ורבי הגאון רבי אליה רוט זצוק"ל, שהיה משמשו בקודש של קדוש ישראל הרבי ר' שלומק'ה מזוויעהל זיע"א, ור' אליה בעצמו היה גם הוא יהודי 'בעל מדרגה' לא קטן, וראו אצלו דברים מופלאים ממש.

"שני דברים אמר לי ר' אליה, כמעין ציווי שהורה לי שלא לזוז מהם, אחד בנושא של פרנסה ואחד בנושא של שידוכים.

"הוא אמר לי אף פעם, לעולם, אל תבקש הלוואה מאחרים. אם אתה צריך כסף, תפנה לקדוש ברך הוא. תדבר איתו, תסביר לו שאתה צריך כסף, והוא כבר ימצא את הדרך לשלוח לך. אתה אל תדאג ואל תנסה לעזור לקב"ה על ידי לקיחת הלוואות וכדו'. הוא ממש הזהיר אותי על זה בתוקף רב.

דבר שני שאמר לי ר' אליה זצ"ל, לא לפנות אף פעם לשדכנים כשצריך לחתן את הילדים. אם יש לך בן או בת שהגיעו לפרקם תפנה לקדוש ברוך הוא, תתפלל לפניו והוא כבר יעשה את השאר. אתה אל תתערב לו בעניינים שלו ואל תנסה לעזור לו. גש לכותל המערבי, פתח ספר תהילים ותתחיל להתפלל…".

לקנות בלי כסף

"אבל איך מתפללים? לא באים ומיד מתחילים לבקש בקשות. זה לא עובד ככה. תחשוב על אבא שחיתן את ילדיו ומגיע אליו הבן הנשוי ואומר לו "אבא אני צריך 200 שקל לשלם ארנונה". פעם ראשונה הוא נותן לו, פעם שנייה הוא נותן אבל אחרי כמה פעמים שהבן שלו כל הזמן בא ומבקש ונוקב בסכומים ופשוט דורש לקבל כסף לחשמל ולמים ולגז ולשכירות ולתשלום הרב קו באוטובוס…

"ואחרי הכל הילד הזה שוכח לעשות דבר אחד קטן: לומר תודה! תודה אבא שהבאת לי מאתיים שקלים לארנונה, אני מאוד מעריך את זה וממש מלא הכרת הטוב על מה שעשית למעני אבא, גם הפעם וגם במשך כל ימי חיי, אני כל כולי מלא הערכה, ואני מבקש ממך שתיתן לי גם 500 שקל לתשלום חשבון חשמל…

"זה כבר נשמע אחרת! זאת כבר בקשה שתיענה בחיוב כמובן, אם לאבא יש אפשרות. ואם אין לו אפשרות הוא יתאמץ כדי לסייע לבן שלו. והרי הקדוש ברוך הוא לא חסר לו כלום, לי הכסף ולי הזהב, יש לו בעיה לתת לנו מיליון שקל לכל אחד כל יום? חסרים לו דולרים שם באוצר מתנת חינם שלו? הוא יכול לתת ולתת בלי סוף, אנחנו צריכים לעשו רק שני דברים, להודות על העבר ולבקש על העתיד.

"ואכן שמעתי בקולו של ר' אליה זצ"ל, ואני מעיד על עצמי, זכיתי לחתן 19 ילדים בלי עין הרע, מעולם לא פניתי לשדכנים ומעולם לא לוויתי כספים משום גמ"ח בעולם. למה? כי הוא הזהיר אותי בתוקף: אל תלווה מאף אחד כסף, פשוט תתפלל לקדוש ברוך הוא ותקבל כל מה שאתה צריך".

"ובאמת זה הסוד הטמון בקריעת ים סוף ובמאמרי חז"ל שמשווים את המזונות ואת הזיווגים לקריעת ים סוף. למה? כי כל מה שצריך זה רק אמונה. אך ורק אמונה. עם אמונה אפשר להגיע לכל מקום בלי שום קושי. רק צריך להאמין ולהתפלל לבורא כל עולמים.

"ואתם יודעים מה? ר' אליה רוט לא רק אמר לי להתנהג ככה, הוא עצמו היה חי ככה בדרגה מופלאה של אמונה תמימה וטהורה.

"אני זוכר שפעם, כשלמדתי בישיבת מיר, ראיתי אותו הולך ברחוב ליד, ובידיו שני סלים. תמיד כשהייתי רואה אותו ברחוב הייתי ניגש אליו ומלווה אותו בדרכו, כך לא גזלתי מזמנו, ומצד שני הייתי מרוויח ושומע ממנו סיפורים מופלאים ומיוחדים במינם, כמו גם דברי הדרכה, מוסר וחסידות, שנאמרו על ידו ככה כלאחר יד, כאילו בתוך שיחה של מה בכך.

"שאלתי אותו ר' אליה, להיכן אתם צועדים עם הסלים הללו? והוא השיב שהוא הולך לקנות פירות וירקות לכבוד שבת קודש.

"נו… ר' אליה הולך לעשות קניות ואני לא אתלווה אליו? כמובן שמיד נצמדתי אליו וליוויתי אותו עד לירקן, והוא אכן דיבר איתי וסיפר לי סיפורים ונתן לי הדרכה כדרכו בקודש, והכל תוך כדי שהוא מממש עגבניות וסוקר את המלפפונים בעין בוחנת.

"הוא מסיים, ניגש לירקן ששוקל את הפירות ועושה את החשבון ולבסוף נוקב בסכום שיש לשלם. ר' אליה עומד, מסתכל כלפי מעלה, ואני מבין שבעצם אין לו כסף לשלם. מיהרתי להוציא מכיסי כסף שהיה ברשותי, ושילמתי עבורו על הקנייה. היה זה כסף שאספתי לפני כן בבתי כנסיות, כי באותם ימים הייתי גבאי צדקה והשתדלתי להיות מהמעשים לצדקה, כמו שאמרו חז"ל שגדול המעשה יותר מן העושה.

"נו, היש לך צדקה גדולה יותר מלקנות ליהודי פירות וירקות לכבוד שבת קודש? שילמתי בשמחה רבה ועזרתי לו לסחוב את הסלים הביתה.

"הוא המשיך לדבר איתי על כל דבר שבעולם, כאילו כלום לא קרה. אני השתוממתי! אמרתי לו ר' אליה, אני מבקש סליחה על השאלה אבל אני רוצה שתגידו לי במחילה מכבודכם, הרי אתם הלכתם לקנות ירקות עוד לפני שראיתם אותי, לא ידעתם שאני אבוא ואשלם עליכם, למה הלכתם לירקן אם לא היה לכם כסף לשלם?

"ר' אליה הסתכל עלי במבט מתפלא: "ומי שלח אותך ללוות אותי?", הוא שאל, "מה, סתם יצאת לרחובה של עיר ופגשת אותי? הקדוש ברוך הוא שלח אותך עם הכסף שבכיסך כדי לשלם על הפירות והירקות שאני צריך לשבת. אני צריך כסף? אני צריך סייעתא דשמיא. יצאתי מהבית עם הסלים והתפללתי לקב"ה שישלח לי מלאך טוב שיסייע, ובטחתי בו שכך הוא יעשה, וכמו שאתה רואה גם הפעם לא התאכזבתי…".



צחוקו של מסכן

"ואם ברבי אליה רוט עסקינן" ממשיך הגר"נ כהן שליט"א, "אני חייב לספר עוד סיפור שסיפר לי בעצמו, עם הרה"ק רבי שלומק'ה מזוויעהל זיע"א. ומעשה שהיה כך היה…

"כידוע היה רבי שלומק'ה נוהג להשיב תשובות לשואלים אותו בכל עניין שהוא, על ידי טבילה במקוה, הוא היה קורא לזה 'יישוב', והיה 'מיישב את דעתו' במקווה כביכול. רבי אליה היה עומד עם רשימה של שאלות, ורבי שלומק'ה היה בתוך הבור של המקוה, וכך היה ר' אליה מזכיר לו שם או שאלה, והרבי היה טובל ולאחר מכן היה עונה תשובה.

"זו היתה דרכו בקודש, ויש אינספור סיפורים של מופתים מופלאים שהתגלגלו שם בשפע מתחת לספסלי המקווה…

"באחת הפעמים אירע מקרה חמור מאוד. בעוד רבי שלומק'ה טובל ופועל ישועות, היה שם יהודי אחד במקווה שהחל ללגלג עליו בקולי קולות, וצחק עליו ממש בגסות: "הוא מוריד את הראש בתוך המים", אמר על הרה"ק מזוויעהל, "ומרחף לו בשמים…". האיש הזה צחק וצחק להנאתו המרובה.

"כשיצאו ביקש רבי שלומק'ה מהמשמש רבי אליה שייגש לאנשים שם במקווה ויברר מה שמו וכתובתו של היהודי הזה שככה צחק עליו.

"אני קצת נבהלתי", סיפר לי ר' אליה, "אבל מיד הבנתי שהרבי בוודאי לא מתכוון להקפיד על האיש. אני הרי מכיר אותו ויודע שהרבי הוא כזה ענוותן ושפל ברך, שאפילו לרגע אחד לא עלתה בליבו קפידא על אותו אדם שככה צחק עליו.

"ביררתי את השם ושבתי לרבי עם המידע שאספתי. אחרי זמן מה נעלם הרבי מהבית ולא ידעתי להיכן הלך. רק לקראת ערב הוא שב, כשבידיו שני 'קוישיקעס', תרמילי נצרים, מלאים במטבעות כסף.

"שאלתי את הרבי היכן היה ואמר לי שהוא הלך לקבץ מעות עבור אותו יהודי שצחק עליו במקווה: "אדם שצוחק כך על אחרים", אמר הרבי, "עושה את זה כי רע לו, כי לא טוב לו. אם הוא היה שבע ומאושר, אם לא היה חסר לו כלום, הוא לא היה משקיע זמן ומרץ בלגלוג על אחרים, ואם הוא לא במצב טוב, הרי אנו צריכים לעזור לו".

"וכך ציווה עלי הרבי לקחת את תרמילי הנצרים הללו עם הכסף, ולהביא אותם לביתו של האיש ההוא", מספר רבי אליה, "כשהגעתי לביתו והבאתי לו את הכסף, חוורו פניו של האיש והוא אמר: עתה ידעתי כי אכן איש אלוקים קדוש הוא רבי שלומק'ה, שידע והרגיש שרק מתוך צערי ושיחי על מצבי הקשה הוצאתי את מררתי עליו, על לא עוול בכפו".



נגיף קטן או צונאמי גדול



"על כל פנים, נחזור לעניין הקודם של האמונה הפשוטה, הן לגבי שידוכי הילדים והן לגבי מזונותיו של אדם, ששניהם קשים כקריעת ים סוף, כי שניהם, ובעצם כל דבר בעולם תלוי באמונה תמימה ופשוטה, כמו נחשון בן עמינדב שקפץ למי הים מתוך אמונה וידיעה ברורה שהים עומד להתבקע, כך גם אנו צריכים לעשות את מעשינו באמונה תמימה ופשוטה, והקב"ה ירחם עלינו וייתן לנו שפע של טובה וברכה ברוב רחמיו וחסדיו.

"והאמת היא שאנחנו צריכים לשאול שאלה מאוד בסיסית. הרי למדנו על עשרת המכות שהביא הקב"ה על המצרים במצרים. למה הקב"ה היה צריך להביא מכות על המצרים כדי שפרעה יסכים להוציא את בני ישראל מארצו. הייפלא מה' דבר?! האם הקב"ה לא יכול להפיל שיתוק על המצרים לכמה שעות או ימים, ולאפשר לבני ישראל לצאת ממצרים בלי שום הפרעה?

"ואם הקב"ה רוצה להעניש אותם אין שום בעיה, הוא יכול לשלח בהם נגיף אחד קטן או צונאמי אחד גדול שימחוק את כל מצרים אחרי שבני ישראל יצאו משם. לשם מה המשחק הזה שנמשך קרוב לשנה עם דם וצפרדע וכינים וכו'?

"אלא כמו שכתוב בספרים הקדושים, הכל נועד ללמד אותנו שיעור באמונה, ולא ללמד את בני ישראל באותו הדור בלבד התכוון הקב"ה, אלא ללמד כל דור ודור, עד דורנו אנו, שהוא שליט בעליונים ובתחתונים, והים והמים והיבשה, והאוויר, והחיות והבהמות והצומח והדומם, והגשם והברד והחושך והאור, כל מה שקיים נברא על ידו ונשלט על ידו בשליטה מלאה ואבסולוטית. אנחנו צריכים לדעת את זה ולהאמין בזה באמונה שלמה ואמתית, וכשנחיה עם ההרגשה הזאת, לא יחסר לנו דבר ונזכה שתמיד נראה את אצבע אלוקים ואת יד ה' בכל מעשינו ובכל המתחולל עמנו, ונזכה כולנו לעבור בשלום את משבר הקורונה הזה שעמו אנו מתמודדים היום ולצאת משעבוד לגאולה ומאפילה לאור גדול ונאמר לפניו שירה חדשה במהרה בימינו אמן".