Tuesday, August 17, 2021

The Munkatcher Rebbe Would Have Changed His Mind

 ה) נחזור לראשונות למה שהוכחתי דכשהגאולה נעשה בבחינת לא זכו אז יהי' נעשה בדרך הטבע וכל הבא בדרך הטבע אינו בבת אחת רק תלוי בעת ובזמן ומתהפך מעת לעת מענין לענין עד שבא לגומרה של דבר וכפירוש הגאון ר' מענדעלע ז"ל מדעש מה שאמרו ז"ל לא זכו בעתה היינו בעתה הקבוע לכל פועל טבעי עד שיוגמר הפעולה בשלימות עכשיו נזכרתי דיש ראי' לדבריו מדברי רש"י בגמרא שהבאתי לעיל סנהדרין ד' צ"ח דריב"ל רמי כתיב בעתה וכתיב אחישנה זכו אחישנה לא זכו בעתה אמר ר' אלכסנדר ריב"ל כתיב וארו ענני שמיא וכתיב ועני ורוכב על החמור זכו ענני שמיא לא זכו עני ורוכב על החמור ורש"י שם פירש עם ענני שמיא במהירות לא זכו רוכב על החמור כעני הבא על חמורו בעצלות עיי"ש והיינו כנ"ל דאם זכו יהי' עפ"י נס נגלה ובמהירות בבת אחת וזהו דיבא עם ענני שמיא שמורה על כח שמים וממילא דיהי' במהירות בפ"א לא זכו אז יבא ע"י חומריות הטבע וזהו רוכב על החמור וממילא דיבא בעצלות כי קשור בהשתלשלות העת שתהפך מענין לענין עד שיוגמר וכמו שהי' באמת בימי עזרא וכמו שאמרו חז"ל מלמד שראוי הי' להעשות להם נס אלא שגרם החטא ר"ל בימי עזרא יען שגרם החטא שלא היו בבחינת זכו מוכרח הי' להיות מלובש בטבע ברשיון המלכות על כן לא בא הישועה בב"א רק מזמן לזמן קימעא קימעא מתחלה עלו ואחר י"ח שנים שהיו שם בנו המקדש ואח"כ בנה נחמי' חומת העיר הרי דהי' לאט לאט והכל הי' מחמת דהי' בבחינת הטבע שלא היו ראוים שיהי' נעשה בנס נגלה דאז הי' הכל בבת אחת וכמו שכתבתי וכמו כן בגאולה האחרונה שבעוה"ר אנו בבחינת לא זכו כאשר הבאתי ממדרש שאמר הקבה"ו שאם אסתכל במעשיהם לא יהיו נגאלים לעולם ע"כ מוכרח להיות בדרך הטבע וע"כ יבא לאט לאט וכאשר הבאתי למעלה ומזה תשובה גלויה לכל צעקת של אדונינו ורבינו הגאון הקדוש בעל מנחת אלעזר ז"ל ממונקאטש על ענין התעסקות של ישוב ובנין הארץ שגם אנכי הייתי מבני היכלא דיליה וידעתי שכל טעמו הי' מפני שהכל יהי' נעשה בנסים ובנפלאות וכל העושה דבר בזה הוא כופר בגאולה שיהי' בדרך נס כאשר כל ספריו מלאים מזה ועל כן צעק ככרוכיא על זה. 

אבל כבודו במקומו מונח הוא במדרגתו הגדולה שפט שכל העולם היא בבחינת זכה כמוהו אבל באמת הדור האחרון הוא בעוה"ר בבחינת לא זכה ואז יבא הגאולה בנס מלובש בטבע וכמו שהבאתי בשם האור החיים הקדוש בפ' בלק שכתב בפירוש כן דאם לא זכו יהי' בטבע וכל מה שהבאתי בזה מרבותינו חז"ל במדרש ובזהר ובירושלמי מוכיחים כן דיבא קימעא קימעא ככל דבר הבא בטבע בא יבא קימעא קימעא וכאשר ביארתי הדברים לעיל בארוכה ע"כ בודאי החיוב עלינו להתענין בזה בכל מאמצי כחנו כאשר אבאר בארוכה בעזה"י להלן ואז יגמור ה' בעדנו לטובה ונזכה לגאולה שלמה בב"א.