Sunday, August 16, 2015

Chosen #2

Rav Kook ztz"l wrote a famous letter [אגרות הראי"ה ב' תקנ"ה] to his colleague the Ridba"z Rav Yakov Dovid Vilovsky, where he explains [among other things] the uniqueness of the Jew. With this he attempts to deflect attacks against him for his efforts in trying to be mekarev the secular pioneers.
 
ידע הדר"ג ששני דברים עקריים ישנם שהם יחד בונים קדושת ישראל וההתקשרות האלהית עמהם: הא' הוא סגולה כלומר טבע הקדושה שבנשמת ישראל מירושת אבות כאמור   "לא בצדקתך וגו' רק באבותיך חשק ד' לאהבה אותם ויבחר בזרעם אחריהם",  "והייתם לי סגולה מכל העמים" והסגולה הוא כח קדוש פנימי מונח בטבע הנפש ברצון ד' כמו טבע כל דבר מהמציאות שאי אפשר לו להשתנות כלל. "כי הוא אמר ויהי"    " "ויעמידם לעד לעולם".
 
והב' הוא ענין בחירה, זה תלוי במעשה הטוב ובתלמוד תורה. החלק של הסגולה הוא הרבה באין ערוך כלל יותר גדול וקדוש מהחלק התלוי בבחירה אלא שברית כרותה היא שהסגולה הפנימית לא תתגלה בזמן הזה כ"א לפי אותה מדה שהבחירה מסייעת את גילויה, ע"כ הכל תלוי לפי רוב המעשה וקדושה האמונה ותלמוד תורה והשי"ת הנוהג בחסדו בכל דור מסדר הוא את סדרי הנשמות הצריכות להופיע בעולם. לפעמים כח הבחירה מתגבר וכח הסגולה עומד במצב ההעלם ואינו ניכר ולפעמים כח הסגולה מתגבר וכח הבחירה עומד במצב הנעלם וכל עיקרה של ברית אבות שאיננו פוסק אפילו כשתמה כבר זכות אבות הוא בא מצד כח הסגולה ובעקבא דמשיחא מתגבר ביותר כח הסגולה שהרי  זוכר חסדי אבות ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה כלומר לא מצד הבחירה שהיא באה מצד המעשים הטובים שבבנים ומצד התשובה אלא למען שמו המתגלה ע"י זכירת חסדי אבות.
 
In summary: Every Jew is inherently and naturally holy just by virtue of his or her being born Jewish. קדושה סגולית.  In addition, he or she becomes holy when he makes the right choices in life and keeps Torah and mitzvos. קדושת בחירית. These two types of Kedushah are expressed in various psukim.
 
The former kedushah is MUCH more potent and exists even when our deeds are not up to par.
 
Please see the letter in full.