שו"ת אורח משפט אורח חיים - הערות סימן קמו
בעה"י פורים. שמחת נצחת ושפעת נחת, לכבוד מר חמי כאבי חביבי הגנ"י.
ארשום להעיר, מאי דקשיא לי על החיי אדם ועוד פוסקים שכתבו שאם לא יתפלל מצד השכרות לא ישתכר, כיון דנקטינן כשיטת רוב פוסקי' דעד דלא ידע הוא מצוה, עכ"פ דרבנן בכלל שמחה, א"כ הוא עוסק במצוה, ולמה לא יפטור מתפלה, ובפרט שיהי' אנוס בשכרותו. והרי גם בשיכור מצד רשות אנו חושבים אותו לאנוס לענין תשלומין, ולהכניס עצמו באונס אין איסור מדינא במקום מצוה, שהרי לדעת הרמב"ם וסיעתו מותר להכנס בספינה במקום אונס חילול שבת אח"כ, ובדבר מצוה גם בע"ש בערב שבת, א"כ מ"ט יהי' אסור להכניס עצמו באונס שכרות בביטול מצוה דרבנן מצד מצוה דשמחה, ואם הי' הכרח לשמור להסיר יינו עד תפלת המנחה איך קאמר בגמ' סתם, וגם מאן יימר שבידו להסיר יינו, והלא גם ביותר מרביעית אמרי' כש"כ שדרך מטהרתו, ולע"ד לצדד לקולא דהיינו חומרא דקיום מצוה.
והשי"ת ישמחנו באמת, והשי"ת ישגבנו בישועתו, ישמח ויגל בישועת ד' עם אבותינו יכוף עלינו לחיים. (זיימל תרמ"ד) אברהם יצחק הכהן קוק חתנו כבנו.
But see here.