Thursday, July 30, 2020

Idolizing

יש לברר מהי עמדתנו בכלל, לגבי הערצת בני אדם. הערצת אנשים גדולים והרצון להזדהות עמם ולחקות את מעשיהם היא תופעה פסיכולוגית ידועה, גם במישור הפרטי וגם במישור הלאומי. תופעה זו משמשת גם כאחד מהאמצעים החזקים ביותר בחינוך או תעמולה. כששומעים על מעשה גדול של גבורה, מסירות נפש, תגלית מדעי או הישג אומנותי או אתלטי, "עוברת התפעלותנו מהמעשה להתפעלות מהעושה" (קיל, עמ' מא).

הרצון אח"כ להזדהות עם העושה ואף לחקות אותו, אינו מוצדק ואינו הגיוני, אך כך היא המציאות. העובדה היא שילדים קובעים את תפריט ארוחת הבוקר שלהם בהתאם לזו של כוכב הלאומי בכדורסל, למרות שאין שום הוכחה אמפירית שמאכל זה הוא מה שהעניק לו את כישוריו הספורטאים או את גובהו. גם אם נאמר שקיים קשר בין תזונה לבריאות, בוודאי שאין היגיון שאותו כוכב, בהגיעו לגיל החמישים, ימליץ לי באיזו חנות לרכוש את כלי העבודה שלי! למרות חוסר ההיגיון, העובדה היא שסוג זה של פרסומת זוכה להשקעות של הון תועפות בכל מקום בעולם, כנראה משום ש"זה עובד". [הרב ארי שבט]


We love Kobe Bryant the man b/c he is was really good at running, jumping and throwing a ball into a hole.  Is that justified?? [It could be that he was a true Tzadik. But his character is not why he is so popular. My neighbor is a SUPER guy but doesn't know how to play basketball and thus is not an icon for tens of millions.].