Thursday, July 23, 2020

Learning For The Yahrtzeit

Many times people take upon themselves kabbolos to learn for yahrtzeits and don't fulfill the kabbalos. ALWAYS say בלי נדר!!!

קבלתי על עצמי ללמוד בשביל נפטר אחד שישים דפי גמרא במסכת ב"מ לפני היארצייט שלו. אולם לא הספקתי לגומרה והיום שלפני היאהרצייט הי' לי עדיין כ"ה דפין שעדיין לא הספקתי ללומדם. ושאלתי להגרי"ז גוסטמאן זצ"ל אם הקבלה ללומדם דין נדר עלה ואת"ל דין נדר עלה האם מותר לי להתירה ואת"ל דאסור האם אני בעצמי מחויב ללומדם או מותר לי גם לחלקם לאחרים שהם יסייעו לי לגומרם?

 השיב לי דאולי דלא הוה נדר ובתחילה דחשבת בשעת הקבלה שהם יהיו עליך בלי נדר ועניתי דאעפ"י שלא חשבתי לנדר אולם הי' לי החלטה בלבי בשעת קבלתם שאגמרם בעצמי. והשיב לי דא"כ הוו קבלה לדבר מצוה וא"א להתירם ושאתה בעצמך מחויב לגומרם בלי סיוע מאחרים שהוא מצוה שעל גופך שלא מהני בזה שליחות. ועניתי דקשה לי לגמור כ"ה דפין ביום אחד. והשיב לי דאינו קשה כ"כ ושהוא בעצמו למד פעם מ"ט דפין ביום אחד ותוכל ללמוד הגמ' בלי רש"י דלא קבלת ע"ע ללמוד רש"י ותוכל ושתתחיל מיד ותלמד בהרהור כל היום וכל הלילה ולמחרתו ותשלים כל כ"ה דפי גמרא ואז תלך לישון עכת"ד 

[כסלו תשל"ו]

[במחיצת חכמי ישראל הרב ישראל טאפלין לייקווד]