Monday, July 27, 2020

May One Swear Based On A Rov ?


"ההוא דהוה קאמר ואזיל מאן איכא בי חסא טבע חסא"

יבמות קכא ע"ב


בספר "שארית ישראל" מופיעה עובדה מענינת. הגאון הגדול בעל "ישועות יעקב" נפגש עם אחד מחסידיו הגדולים של רבי ישראל מרוז'ין, לאותו חסיד קראו רבי ראובן רפפורט שהיה גאון מפורסם. סיפר בעל ישועות יעקב לרבי ראובן ששמע מעד ראיה על האדמו"ר מרוזין דבר שקשה לו להבין. המדובר באדם שהיה נשוי לאשה כמה שנים ולא זכו להוושע בזרע של קיימא, נסעו הזוג אל הרה"ק מרוז'ין ואחר שהזכירו שמותיהם לפניו אמר להם הרבי שבודאי יוושעו, אבל בני הזוג שנפשם היתה מרה עליהם סרבו לצאת מחדרו של הצדיק עד שלא יקבלו הבטחה על זרע של קיימא. נענה הצדיק מרוז'ין ואמר "אני נשבע לכם שאתם תוושעו". עד כאן ספור המעשה. 


והגאון בעל הישועות יעקב מקשה בתמיהה כיצד יכול אדם להשבע על דבר שכזה, ומהיכן לוקח היתר האדמו"ר מרוז'ין להשבע שבועה כזו שיתכן שלא תתקיים. הגאון רבי ראובן רפפורט השתומם לשמוע את הספור וענה לגאון שכיון שהוא נוסע כעת לרבו מרוז'ין ישאל את רבו את השאלה הזו ואת התשובה ימסור לגאון. כאשר הגיע רבי ראובן רפפורט לפני רבו מרוז'ין הרהיב עוז בנפשו ושאל משמו של הגאון בעל הישועות יעקב את הקוש'. האדמו"ר מרוז'ין בבת שחוק על שפתיו פתח מס' יבמות קרא והקריא על אותו גוי שהסתובב והכריז מי נמצא כאן מבני ביתו של חסא, עלי להודיע שחסא טבע, אמר רב נחמן "האלוקים אכלו כוורי לחסא" נשבע רב נחמן שהדגים שבים כבר אכלו את חסא, ז"א שאותו יהודי בשם חסא אינו חי. ממשיכה הגמ' "מדיבורי דרב נחמן אזלא דביתהו דחסא ואינסבא ולא אמרו לה ולא מידי" והנה הגמ' לעיל אומרת להדיא שישנם מקרים שאדם הטובע במים שאין להם סוף ניצל, ולכן באמת אסרו לכתחילה לאשה שבעלה נטבע במים שאין להם סוף להנשא, משום אותו מיעוט מקרים בהם הטובע במים שאין להם סוף ניצל. כיצד א"כ נשבע רב נחמן שאכלו אותו הדגים, אין זאת אלא משום שרוב הטובעים אינם ניצלים ניתן להשבע על כך. וכך באמת כותב הגרע"א בגליון הש"ס בשם תשו' מימוניות "ואין לתמוה על ר"נ דהשתבע דאכלי כוורי לחסא, היכי אשתבע הכי, כיון דאמר אשתו אסורה אלמא מספקא ליה אי מיית אי לא, וי"ל דרובה אין ניצולין שפיר אשתבע ר"נ, דאפ' בדיני נפשות אזלינן בתר רובא, אלא דבעריות מחמירין אמרינן דלכתחילה לא תנשא אע"ג דרובה מייתי" עכ"ל. נמצא א"כ טוען האדמו"ר מרוז'ין שניתן להשבע על רוב. והרי הגמ' לעיל בדף קי"ט, אומרת רוב נשים מתעברות ויולדות. שפיר א"כ ניתן להשבע שאשה תיפקד בזרע של קיימא.

כאשר בעל הישועות יעקב שמע את תשובתו של האדמו"ר מרוז'ין התרגש מאד וקרא על האדמו"ר מרוז'ין את דברי הגמ' במס' שבת "מתוך שחסידים הם תורתם מתברכת".

(האדמו"ר מטאלנא שליט"א)



תגובות