Sunday, July 26, 2020

Teddy Roosevelt Saved The Day!

בתוך אותם שני מיליוני יהודים שהיגרו ממזרח אירופה לאמריקה בשנים, היה גם אופה יהודי בשם יהודה כהן קשה יום מליטא שעוד טרם נישואיו שבר פרק באצבעו הימנית (זו הלוחצת על הדק הרובה) כדי להימלט מגיוס לצבא הצאר. יצא האיש לחפש את מזלו ביבשת החדשה כשהוא עוזב מאחוריו אשה צעירה בת המטופלת בשלושה ילדים קטנים. כעבור שלוש שנים משהתבסס קמעה חצתה גם היא את האוקיינוס האטלנטי עם שלושת הזאטוטים והגיעה אחריו לניו יורק ואולם כניסתה ליבשת נחסמה בידי פקידי ההגירה באליס איילנד כשגילו אצלה מחלת עיניים שנחשדה כמדבקת. בייאושו הרב החליט בעלה לשוב איתה לליטא אלא שאז נודע לו על פתח הצלה אפשרי. 

שנתיים קודם לכן נבחר תיאודור רוזוולט לנשיא ארצות הברית. רוזוולט הנחשב לאחד מארבעת גדולי נשיאי האומה האמריקאית יחד עם וושינגטון גפרסון ולינקולן עשה לו מנהג קבוע (הלוואי אצלנו) אחת לשבוע הקצה זמן לקבלת קהל וכל המעוניין יכול היה לשוחח אתו ללא ביורוקרטיה. כך הגיע גם האופה יהודה כהן לבית הלבן כשבידו ספר תהילים והמתין לתורו עם עוד אנשים מתוחים כשהתקבל והשמיע את מצוקתו נפתרה הבעיה תוך זמן קצר התאחדה המשפחה בהוראה נשיאותית. 

Yehuda Cohen's grandchildren, great grandchildren etc. live in Eretz Yisrael today and include Talmidei Chachomim, Marbitzei Torah.  Amazing!