Saturday, October 24, 2020

Disdain

John Mordechai Gottman, a frum Kippah wearing Jew, is the "Gadol Ha-dor" in marriage therapy. When married couples come into his lab, he can predict with about 94 percent accuracy, if they will divorce. 

His big principle: If there is DISDAIN between the couple, contempt, scorn, derision, eye-rolling etc. then they are DONE. The Medrash Eicha already expresses this: אם מאיסה לית סבר ואם קציפה אית סבר - If there is disdain there is no hope. If there is anger there is hope. 

Chazal say that the דור המבול lost their עולם הבא. Why?

Explains the Shem Mishmuel: The Zohar says that Noach was "Shabbos". Shabbos is a taste of the world to come. They had only derision for Noach. So they were the DIAMETRICAL OPPOSITE of עולם הבא. 

AMAZING SHTIKEL!:  

במשנה סנהדרין דור המבול אין לו חלק לעוה"ב, יש ליתן טעם עפ"י דברי זוה"ק דנח הוא שבת ושבת הוא מעין עולם הבא, ודור המבול שהי' הפכים לגמרי לנח במהותם לא לבד במעשיהם אלא גם בעיקר מהותם, וע"כ הי' בזוי בעיניהם כבמדרש לפיד בוז לעשתות שאנן שהי' מבזין עליו וקרי לי' ביזיא סבא, וזה סימן שהם הפכים לו לגמרי במהותם, שכל שאינו מהופך במהותו עדיין אינו מבוזה בעיניו, ובמדרש איכה כי אם מאוס מאסתנו קצפת עלינו עד מאד, אם מאיסה לית סבר ואם קציפה אית סבר דמאן דקצף סופו מתפייס והטעם כנ"ל דאם הגיע לגדר המיאוס זה מורה שהוא היפך לגמרי ע"כ לית סבר, וכן הוא בתוכחה שבפרשת בחוקותי אחר שפרט ואם לא תשמעו לי שפירש"י לי זה היודע את רבונו ומתכוין למרוד בו, הוסיף לאמר ואם בחוקותי תמאסו ואם את משפטי תגעל נפשכם, שזה מואס באחרים העושים שונא את החכמים כי זה יותר גרוע מיודע את רבונו ומתכוין למרוד בו, והכל מטעם הנ"ל שזה מורה שהשתנה מהותו להיפך לגמרי וא"כ דור המבול שהי' נח שהוא מעין עוה"ב מבוזה בעיניהם זה מורה שנשתנה מהותם לגמרי להיפוך מעוה"ב ע"כ שוב אין להם עוד חלק בעוה"ב: