שם משמואל ליל ז' תרע"ו
כ"ק אבי אדמו"ר זצללה"ה הגיד היות התחלת ירחין דעשו הוא בחנוכה ששנים או שלשה ימים מטבת מובלעים בחנוכה זהו ענין כמ"ש מחצת ראש מבית רשע, עכת"ד, ויש להוסיף בה ולומר, דהנה בזוה"ק ח"ב (רנ"ח.) דבית שני קטרוגא דערלה הוי בי', וכבר פרשנו דהוא חטא נשים נכריות שלקחו בבבל שגורם המשכת ערלה רח"ל וקיימנו ג"כ דברי הב"ח שאמר שהחטא בימי יוונים הי' התרשלות וקרירות בעבודה כי שומר הברית נקרא חי ולהיפוך הפוגם ברית יש בו רוח עצב וקרירות, וע"כ פגם ברית שמאז הביא בהם רוח התרשלות וקרירות, ע"כ היו דברינו מאז,
My Father His Honorable Holiness, may his memory be blessed, said that since the beginning of the months of Esau [Teves and Shvat] are during Chanukah, as two or three days of Teves are included in Chanukah. This is the meaning of what is written [Chavakuk 3-13] "You crushed the head of the house of wickedness" [meaning - his head (the beginning of Teves) was separated from the house of the wicked (Esav) and added to the portion of holiness (Chanukah)]. And it is necessary to add to this and say that as it is written in the Zohar, Part 2 (258a), During the time of the second Beis Hamikdash, the Jews sinned regarding their foreskin. We have already explained that this refers to the sin of the foreign women they took in Babylon, which caused the foreskin to remain. We also upheld the words of the Bach who said that the sin in the days of the Greeks was due to negligence and coldness in service, because the one who keeps the bris is called "alive," and conversely, the one who damages the bris has a spirit of sadness and coldness. Therefore, the blemish to the bris, brought upon them a spirit of negligence and coldness [this is what we said then].
ונראה עוד לומר דרוח חיים ורגש הנפש שבאדם הוא המאסף כל כחות האדם וכל הרגשות להיות לאחדים בידו, ולהיפוך בלי רגש הנפש כל כחותיו מתפרדין, ובאשר ישראל הי' אז בלי רגש הנפש היו חשובין כנפרדים ומפוזרים, וכבר הגדנו בשם כ"ק אבי אדמו"ר זצללה"ה שבפגם ישראל באחת המעלות נוטלין אומה"ע המעלה ההיא, וע"כ ישראל שהם לגוי אחד בארץ דהיינו התאחדות בכלל ובפרט וכאשר פגמו במעלה זו לקחו אוה"ע את כח האחדות ותחת אשר הם תמיד ענפין מתפרדין נקבצו והתאחדו נגד ישראל, וזה שאנו אומרים בזמר לחנוכה יוונים "נקבצו" עלי ופרצו חומת מגדלי היינו שהשיגו כח הקיבוץ ומחמת זה השיגה ידם לפרוץ חומת מגדלי, כי חומה היא המאחדת את יושבי העיר וזהו מעלת בתי ערי חומה ומרומז ברש"י מגילה (ב':) ומחמת חטא הנ"ל שהי' סילוק האחדות בפרט גרם נמי סילוק האחדות בכלל, וגרם שנאת חנם ונחלשה חומת ישראל ולקחו היוונים מעלה זו, וע"כ הי' כח בהם לפרוץ חומת ישראל, אך כשגברו החשמונאים ונצחום נתקיים בהיוונים יתפרדו כל פועלי און, וישראל עושה חיל, ושבו להתאחד בפרט ובכלל ברגשת נפש מאד, וע"כ המצות שתקנו בחנוכה היו רק בענין חיות ורגש הנפש נרות הלל והודאה ולא סעודה:
It also seems appropriate to say that the spirit of life and the emotions of the soul in a person is what gathers all of a person's powers and all of their feelings to be united in himself. Conversely, without the emotions of the soul, all of a person's powers are dispersed. And since the Jews were then without the emotions of the soul, they were considered separate and scattered. We have already stated in the name of our esteemed father, the Rebbe, may his memory be blessed, that when Jews blemish in one of their virtues, the nations of the world take that virtue. Therefore, Jews, who are one nation in the land, meaning unity in general and in particular, and when they sinned in this, the Greeks took away the power of unity, and instead of usually being separate branches, they gathered and unified against Israel. This is why in the Song for Hanukkah we say about the Greeks 'they gathered against me and breached the wall of the towers,' meaning that they attained the power of assembly, and because of this, they succeeded in breaching the wall of the towers. For a wall is what unites the inhabitants of the city, and this is the advantage of walled cities, as hinted at by Rashi in Megillah (2b). And because of the sin mentioned above, in which there was a removal of unity in particular, it also caused the removal of unity in general, resulting in baseless hatred and the weakening of Israel’s wall. The Greeks took advantage of this quality, and that is why they had the power to breach Israel’s wall. However, when the Hasmoneans prevailed and defeated them, all the workers of evil among the Greeks dispersed, and Israel acted heroically. The people then returned to unify both individually and collectively with great emotional enthusiasm. This is why the commandments established for Hanukkah were only concerning vitality and emotional enthusiasm of the soul—candles, praise, and thanksgiving—and not feasting.
והנה בעשו כתיב ויצא הראשון אדמוני כולו כאדרת שער, ובמדרש תולדות יצא כולו מפוזר ומפורד כאדרת, וכבר פרשנו שמהות עשו הי' ענין פירוד בפרט ובכלל ע"כ נקרא קוצץ וע"כ מציאתו היא רק במקום שיש שם בדק ופירוד לבבות ובשביל שנאת חנם התגברו עלינו האדומים עד שחרבה עירנו והגלנו מארצנו, וע"כ שטנו של אותו האיש הוא יוסף שהוא כנישו דכל נהורין וע"כ מהותו לאחד את ישראל בפרט ובכלל, וכבר אמרנו במאמרים הקודמים שענין נ"ח הוא בזכותו של יוסף, ולפי דרכנו הנ"ל יובן הדבר עוד יותר, וע"כ במה שהתחלת ירחין דעשו הוא בחנוכה שהוא היפוך כחו של עשו ע"כ מקיימין בו מחצת ראש מבית רשע ובתר רישא גופא גריר דמאחר שנחלש כחו בראשיתו ובהתחלתו ונתקיים בו הוא ישופך ראש שוב נגרר הכל אחר ההתחלה וישראל נצולין ממנו: