Wednesday, June 21, 2017

The Source Of Faulty Character

Do you know why people have bad middos? This is a shocker...

A lot of times it has a LOT to do with the fact that the person is physically and emotionally tired [of course there are other factors as well]. This causes him to be sad and sad people are generally not the nicest people. Sad people are immersed in their own misery which is bad for them and bad for the world. 

So if you want to improve your character - go jogging, do some push ups and sit ups. Play some basketball or tennis. Go swimming. Don't DRIVE to shul. Walk. You get שכר פסיעות and will be healthier!! And GET ADEQUATE SLEEP!!! Caffeine is not a substitute for sleep. It is a drug to which most of the world is addicted...

See what the Rav says: 


קובץ ה' קסז' - החלישות והעיפות הנן מבוא לכל המדות הרעות. הן מעוררות את העצבון, והעצבות מביאה את הכעס ואת הגאוה, את הקנאה ואת המשטמה, ואת כל הנטיות היותר שפלות. לזאת, ההנהגה של בריאות, של האומץ הגופני, היא עבודת הקודש בעד הכלל ובעד הפרט. החלישות גורמת שימשיך האדם אל הבשר את האימוץ הנפשי שלו בכונה כדי להחזיק את עמדתו, ובזה הוא מוריד את הזרמים הנפשיים ממקום מעלתם וטהרתם, והודם ובהירותם נפגמים. האומץ הגופני המספיק, מניח הוא את כחות הנפש ללכת בעצמם במרוצתם ומעופם. על ידי החולשה הבשרית, צריך האדם לאגור אל קרבו ציורים מאמצים, והציורים המאמצים המלאכותיים והחולניים מעוררים גסות הרוח, גאוה עכורה, ועזות מצח מדולדלת. כל הוד וכל יופי מוכלל ומרומם, נשכח, והצבעים הבהירים, הנוחים והנעימים, של הבטחון והאומץ הפנימי, המחובר עם הענוה הטהורה ובושת הפנים והצניעות הנאוה, משתכחים.