א. נשאלתי על ידי אחד העוסק בהפצת יהדות באמצעות האינטרנט, האם רשאי לכתחילה ליצור דף פייסבוק בענייני יהדות, כאשר ידוע שבעקבות זה מערכת הפייסבוק תנסה לעניין את המבקרים באותו דף גם בתכנים "רוחניים" שליליים כגון מסיון וכו', כי זו דרכם לשלוח לגולש בדף פייסבוק מסויים קישורים לדפי פייסבוק אחרים השייכים לדעתם לתוכן אותו דף. האם יש לחשוש ביצירת הדף הנ"ל משום "לפני עיוור לא תיתן מכשול" או משום "מסייע לדבר עבירה"?
ב. כתב אדה"ז בשו"ע (סי' שמז ס"ב ואילך): "היה עומד באחת משתי הרשויות ופשט ידו לרשות חבירו ונטל החפץ מידו והוציא לרשות שעומד בו אפילו לא הניחו בארץ הואיל והוא מונח בידו הרי הוא כמונח בארץ כו' אבל זה שניטל החפץ ממנו פטור כו' אבל אסור מן התורה משום שמכשיל את חבירו ונותן לו חפץ להוציאו מרשות לרשות ועובר על לפני עור לא תתן מכשול. ואם החפץ היה מונח בענין שאף אם לא היה נותנו לו היה יכול ליטלו בעצמו אינו עובר על לפני עור מן התורה אבל מדברי סופרים אסור ליתנו לו כו' מפני שמסייע לעוברי עבירה ולכן אסור להושיט למומרין דבר איסור אפילו יכול המומר ליטלו בעצמו".
הבסיס להלכה זו הוא הכלל הידוע שהנותן לחבירו איסור שאין המקבל יכול להשיגו בעצמו, עובר הנותן על איסור לפני עיור מדאורייתא; ואם יכול המקבל להשיג האיסור בעצמו, עובר הנותן רק משום מסייע לדבר עבירה שהוא איסור דרבנן.
בנידון דידן, כיון שהגולש באינטרנט יש באפשרותו להגיע אל התכנים השליליים הנ"ל גם בלי הכניסה לדף הפייסבוק העוסק בענייני יהדות, אין ביצירת דף כזה משום "לפני עור" מדאורייתא. אמנם, איסור "מסייע" מדרבנן לכאורה עדיין יש כאן.
ג. והנה בשו"ת מהרש"ם (ח"ב סי' קפד) כתב: "דליכא איסור אלא אם כן בשעת סיועו עושה האיסור מיד אבל באינו עושה האיסור מיד שרי". לדבריו, מאחר והעיון בתכנים אסורים על ידי הגולשים לא תיעשה ברגע יצירת דף היהדות הנ"ל, אין לחוש ביצירה זו משום מסייע [ראה ספר לפני עור, אדלר, עמ' קמג].
אבל מדברי אדה"ז משמע שאיסור "מסייע" קיים גם אם האיסור נעשה רק לאחר זמן, כמו שכתב בהלכות ריבית (ס"ג): "אסור להתעסק בין לוה ומלוה ברבית וכל מי שהיה סרסור ביניהם או שסייע את אחד מהם או הורהו מקום ללות או להלוות הרי זה עובר משום לפני עור לא תתן מכשול אם לא היה האיסור נעשה בלעדו, ואם היה נעשה בלעדו אסור מדברי סופרים מפני שמחזיק ידי עוברי עבירה". מלשונו "או הורהו מקום ללות או להלוות" משמע שמדובר גם באופן שמסירת המידע נעשית משך זמן קודם מעשה ההלוואה, ומ"מ יש בו משום מסייע לדבר עבירה.
ד. אכן, כלל נוסף כתב אדה"ז בדיני מסייע (סי' שמז ס"ד): "אסור להשאיל כלי מלאכה בשבת לישראל החשוד לעשות מלאכה בשבת, אפילו הוא כלי המצוי לו לשאול במקום אחר. ואם יש לתלות שיעשה בו מלאכת היתר מותר להשאילו אם הוא כלי המצוי, אבל אם אינו מצוי אסור להשאילו לו אלא אם כן יש בו משום דרכי שלום. אבל אם אין לתלות שיעשה בו מלאכת היתר, אסור להשאילו לו אפילו במקום שיש בו משום דרכי שלום".
מבואר מדבריו שמותר לתת ליהודי כלי שיש אפשרות לבצע בו גם עבירה, בהתקיים שני תנאים: א. מדובר בכלי ש"מצוי" ליהודי זה להשיגו גם בלעדי הנותן. ב. יש צד "לתלות" שהיהודי לא ישתמש בכלי לצורך עבירה.
והנה כאמור לעיל, בנידון דידן האפשרות לגלוש בדפי פייסבוק בעלי תוכן שלילי "מצויה" גם ללא דף היהדות הנ"ל, ובנוסף לכך בוודאי יש צד "לתלות" שיהודי שגלש בדף פייסבוק של יהדות לא יגלוש בדפים אחרים שליליים שיוצעו לו בעקבות זה. ולכן נראה שיצירת דף יהדות כזה מותרת לכתחילה.
הרב יהודה נחמנסון שליט"א