How do we relate to false religions? Ignore them? Show their falsehood [ala Tuvia Singer]? Or maybe something else??
Let's see....
ש"ק א' קכ"ז
משתוממים הם הרעיונות מפני הדעות הזרות ההולכות ושוטפות בעולם, בין דעות זרות של כפירה מוחלטת, בין דעות זרות של נטיות לאמונות זרות - נוצריות, מושלמניות, בודיות, וסתם עבודות זרות. [הערה - בס' אורות עמ' קכ"ט הושמט אזכור פרטי שמות הדתות. הלא דבר הוא! עי' שם בהרחבה. ועי' בדוקטורט של מאיר מוניץ "חוג הראי"ה ועריכת כתבי הרב קוק" עמ' 30-31. זו אחת מהפעמים הבודדות שהרב מתייחס לאיסלאם לעומת התייחסות נרחבת לנצרות. עי' אסיף ח"ו עמ' 645-655 במאמר על איסלאם בתורת הרב זצ"ל].
[Our] minds are stunned by foreign ideas pouring through the world—foreign ideas of absolute heresy or foreign thoughts that incline to foreign faiths: Christianity, Islam, Buddhism—[or] any sort of foreign way of service.
וכל אלו פורצות הן בשטף אל תוך המחנה, לוקחות לבבות, רבים ומעוותות את הדרכים.
They all burst in a torrent into [our] camp. They capture many hearts and distort the paths.
המגינים על הדעות, ביחוד של היהדות, מרימים קול צוחה, מבטלים את הדעות הרעות, מגלים את זיופם ושקרם [באורות הוסיף רצ"י "ע"י בירור גדרי היהדות"], והדבר מסופק מאד אם יעלה בידם החפץ להשיב אחור את מה שהחל להתפרץ כהר פרצים.
Those people who protect [correct] perspectives, particularly of Judaism, cry aloud [and in so doing] nullify evil perspectives, revealing their sham and falsehood. [But] it is very doubtful whether [their] desire to drive back what has begun to burst through like a volcano will succeed.
[באורות הוסיף הרצ"י קטע זה: ביחוד, טועים הם המבקשים להגדיר את היהדות בהגדרות ידועות, מצד נשמתה ותכנה הרוחני, אף על פי שאפשר להגדירה מצד תוכן הגלוי והמוחש ההיסטורי שלה. היא כוללת כל בנשמתה, וכל הנטיות הרוחניות, הגלויות והנסתרות, צפונות הן בה בהכללה עליונה, כמו שכלול הכל באלהות המוחלטת. כל הגדרה כזו לגבה היא קיצוץ בנטיעותיה ודוגמא להקמת פסל ומסכה לשם הצביון האלהי. דומה הוא בזה ערך ישראל, הנושא היהדות בין העמים, לערך האדם בין כל הבריות. לבריות רבות יש יתרונות שאינם באדם, אבל הצירוף הכללי של הסגולות ועלית הרוחניות על ידם, להשכיל בשכל את השמוש של הכחות הכלולים בו בכח ובפועל, - זה עושה את האדם לחטיבה עליונה בעולם. כן ישנם עמים רבים שלהם כשרון מיוחד יותר גדול ממה שנמצא הכשרון ההוא בישראל, אבל ישראל, בתור התמצית של האנושיות כולה, מקבצים בקרבם את סגולות כל העמים כולם והן מתאחדות בתוכם בצורה אידיאלית קדושה, באחדות נשאה.
ובאורות התחיה פרק א אות א כתב: כנסת ישראל היא תמצית ההויה כולה, ובעולם הזה נשפע תמצית זו באומה הישראלית ממש, בחומריותה ורוחניותה, בתולדתה ואמונתה. וההסתוריה הישראלית היא תמצית האידיאלי של ההסתוריה הכללית, ואין לך תנועה בעולם בכל העמים כולם שלא תמצא דוגמתה בישראל. ואמונתה היא התמצית המסולת והמקור המשפיע את הטוב והאידיאליות לאמונות כולן, וממילא הכח המבקר את כל המושגים האמוניים, עד שיביאם למדרגת שפה ברורה לקרא כולם בשם ד', ואלהיך קדוש ישראל אלהי כל הארץ יקרא.
In a word: People try to define the Jewish people. Impossible. External, superficial are possible but not our soul. Our soul encompasses all. So too, anything positive about the faiths of the other nations are drawn from our wellsprings. These faiths will one day be purified and come back to the true faith - as promised by the Navi].
אבל הסתכלות יותר חודרת צריכים אנו למאורע כזה, הסתכלות כללית ומקפת, ועם זה פרטית וחודרת עד לפנימי פנימיותן של כל המון הדעות ותוכני הרעיונות האמוניים שבעולם בכל יש ניצוץ אור.
We need a greater penetrating look at such a circumstance: a comprehensive, encompassing look, [which is] also precise and which penetrates to the innermost core of the entire multitude of perspectives and constituents of the ideas of faith in the world. A spark of light exists in everything.
הנטיה הכללית של האדם שואפת אל הטוב, אל האמת, אל האושר הרוחני במעמקי מובנו;
A person’s prevailing inclination aspires toward the good, toward the truth, toward spiritual satisfaction in its deepest sense.
עותה אמנם הרשעה והבערות האנושית את הדרכים.
It is true that human wickedness and barbarity have warped the paths.
אותו הניצוץ הטוב, אור ד', אור האורים, שא"א לנו לבטאו, אינינו יכול להתלבש באותיות של שום מבטא, גם לא של שום רעיון.
The good spark, the light of Hashem, the light of lights that we cannot articulate, cannot be clothed in letters of any expression, not even of any idea.
גנוז הוא, חבוי הוא במעמקי הקליפות היותר גסות.
It is hidden. It is covered in the depths of the coarsest husks.
הולך העולם ומתבסם, הדעה הישרה הולכת ומרחבת את דרכה, ההגיון הבריא והניסיונות הרבים מפנים את הדרך מהמכשולות;
The world grows more refined. The upright perspective expands its way. Healthy reasoning and multiple experiences clear the road of obstacles.
הטעיות הולכות ומתמעטות, הסיבוכים של הדמיון הגס הולכים ומתפרקים.
Errors diminish, entanglements of the coarse imagination break apart.
נשאר בחובו בעוצם תקפו עז הרוח הפנימי, הדוחף את ניצוצי הטוב להגלות, וניצוצי הטוב, שהם זיקי אור אמת מזוהר אור אלהים אמת, מתחילים להתראות מתוך כל חגוי ארצות מאפליות.
In [the world] remains an inner powerful spirit with its might and force, impelling the revelation of the sparks of goodness. And the sparks of goodness, flashes of true light coming from the radiance of light of the true God, begin to appear from the clefts of the lands where darkness spreads.
על כן מתחילים להתנוצץ אבקי האמת והאור, המפוזרים בין כל האמונות השונות, שהם כולן נובעות ממעין החי היחיד, שעקרו ושרשו הוא תמיד אור ישראל, האמונה הטהורה העומדת על הבסיס היחידי שמעמידה לעד, ושלעד לא ימעד.
Therefore, the motes of truth and light scattered among all of the various faiths, which all emerge from the only living well, whose essence and root is always the light of Israel, begin to shine. [That light] is the pure faith that stands upon the sole basis that establishes it forever, [so] that it shall never stumble.
לזאת, תחת לדחות את כל התוכן של הארג המחשבי - שהניצוצות הקטנות של הטוב מתחילות להתנוצץ ממנו, ושהם בעצמם מצודדות נפשות ללכת אל עמקי התהום, ששם עוד החושך שולט בעוצם גבורתו שזה לא יצלח - עלינו להרבות את האור המקורי, לגלות את הרוחב ואת העומק, את הכלליות והנצחיות שיש באורן של ישראל ואיך שכל ניצוץ שהוא טוב שבעולם אחר מתגלה הוא, נובע הוא ממקורו ומתחבר אליו בחיבור טבעי.
To that end, rather than dismiss the entire content of the weave of thought from which the small sparks of goodness begin to shine—[although they] themselves trap souls to descend deep into the abyss, where darkness still reigns in its mighty power—[because such dismissal] will not succeed, we must increase the initial light to reveal the breadth and depth, the completeness and eternity, existing in the light of Israel, and how each spark, which is good in another world, is [now] revealed, [now] emerges from its source and bonds with [Israel] in a natural bond.
אז מכל הניצוצות המתגלים מחדש יתוסף אור וחיים לנשמת האומה הכבירה בעז רוחה, בכח אלהים שבה, ולבבות צמאי אורה יביטו אליה ונהרו, ולא ילכו לרעות בשדי אחר, גם את אותו המרעה אשר החלו לחשוב שאך שם הוא מקומו.
Then, from all of the sparks appearing anew light and life will be added for the soul of the vigorous nation in the might of its spirit, with God’s might in [the nation]. And hearts that thirst for light will gaze at [the nation] and shine. And [the people of Israel] will not go to graze in another’s fields, not even that pasture that they began to think is also [Israel’s] place.
--------
The Rav ztz"l is saying that in every religion [and ideology for that matter] there is some hidden spark of truth. Maybe 99.999 percent false but there is something there that is true. This truth is drawn from our faith which includes and encompasses all of the truth in the world. So our faith is enhanced when we draw out those "sparks" b/c they came from us in the first place. So instead of knocking others down we try to find the positive [while vehemently rejecting all falsehood and evil] thereby bring them to the truth and us to an even larger truth.
This is a good way to deal with anyone you disagree with. Try to find the truth hidden in his argument. Let's say feminism: There is definitely some truth there. Women should be treated with respect and dignity etc. etc. All the while we reject the notion that women should be like men or that women don't need to marry men [60's bumper sticker: A woman needs a man like a fish needs a bicycle] or many of the other poisons of the feminist agenda. Such an approach enhances your truth b/c then you appreciate the value of women and sensitivity to their needs.
That being said - This is definitely an idea that could go awry and engender great distortions [such as the new age type of Judaism that is popular]. The more simple approach is the first one presented - show the falsehood in other religions.
An third approach might be to ignore them altogether and instead immerse oneself deeply in Torah and all of the other sounds will be drowned out. It is like being in love with a girl [or boy - if you are a girl]. When one is in that tra la la land of "obsessed with this girl", then no other girl, no matter how attractive, is interesting. When one is drunk with Torah and Avodas Hashem, nothing else out there seems even remotely interesting.