Can we possibly understand Hashem's plan in the present and in history?
Rav Kook writes:
הסקירה הרואה את הכח האלהי החי ופועל בתועפות גבורותיו ורוממות קדשו בכל מסבות הטבע, בכל הליכות רוחות האדם, בכל סבוכי המלחמות, בכל תכני תעתועי האישים והעמים, היא מסדרת אור קדוש על מלא כל העולם. היא מחברת את הנפש העולמית עם רוחה ונשמתה, מאגדת את כל המפעל והמעשה המסותר בחגוי סלעים וסתרי מדרגות אל כל הגלוי והמופיע בפליאות נוראות, ביד חזקה ובזרע נטויה, באותות ובמופתים, בגלוי שכינה ובנבואה מאירה. והחבור הזה, השכלי, מתמם את צביון האדם ומחיה את העולם, כשאור ישראל מתגלה על ידי עמק הדעת ומעמקי האמונה לראות, איך כל העלילות מראש ועד סוף, מראש מקדמי תבל עד אחרית ימים אחרונים, מתועפות תנועות רוחניות אדירות, הופעות שכליות ומוסריות מלאות וטובות, חדושי חכמות ומדעים נשגבים ומשוכללים, כל הארות תוריות בכחות כלליים ופרטיים, כל זהרי רוח הקדש וכל השפעות צדיקים יסודי עולמים, הם וגורמיהם העליונים והתחתונים, - הכל תנועת-עולמים גדולה אחוזה בהם, תנועת הארת אורו של משיח, שנברא קודם שנברא העולם. בכל עת שמתגלים מקרים ומאורעות, רעיונות ומחשבות, להרים נס של קירוב גאולה וישועה, בין שהיא גשמית ובין שהיא רוחנית, הדעת מכרת את אור ד' החי המופיע בהם ואת קול ד' הדובר וקורא מתוכם, וכל אשר תיטיב הדעת להכירו ולהבינו כה תגלה את האורות של המסבות, כן תישרם אל מטרתם וכן יתחברו האורות העלומים עם הגלויים, יתאגד הטבע עם הנס אגד עליון וחזק, "אז ירד שריד לאדירים עם, ד' ירד לי בגבורים" [מתוך הופעתם של אנשים אדירי עם תלמידי חכמים בעלי גדלות רוחנית מיוחדת מופיעים אנשים גבורים ואמיצים שכן ההסתכלות המעמיקה והאמיתית על המציאות היא שמולידה את העוז הלאומי המעשי אך באמת יד ה' היא זו שפעלה את כל אלה - עי' תרגום יונתן "בְּכֵן נְחַת חַד מִמַשְׁרִיַת יִשְׂרָאֵל וְתַבַּר תְּקוֹף גִבָּרֵי עַמְמַיָא הָא לָא מִגְבוּרָא דִדְהוֹן הֲוַת דָא אֱלָהֵן יְיָ תְּבַר קֳדָם עַמֵיהּ תְּקוֹף גִבָּרֵי סַנְאֵיהוֹן"].
Says the Rav ztz"l: Not only do we have the capacity to see Hashem in everything - wars, "isms", wokeness, BLM, etc. etc. - we MUST do so. When you know that Hashem is in every historical phenomenon - you connect the physical world to its spiritual source and give it life. You connect the natural and the supernatural. The more you understand this - the closer the world comes to reaching it purpose.
Rav Elchonon Wasserman [קובץ מאמרים ביאור אגדות על דרך הפשט] writes:
"זכור ימות עולם" וגם כאן נראה דפשוטו של מקרא קאי על כל הדורות ועל כל המעשים הנעשים בעולם, דמאחר שבכל הארץ משפטיו ומשפטי ה' הם לפי דיני התורה, ואם כן כמו שצריך להבין דברי תורה ולעסוק בה, כך צריך להתבונן בכל המאורעות הבאות לעולם ולמצוא יסודם על פי משפטי התורה אבל לא יסמוך אדם אל בינתו כי דעתו קצרה מהבין דעת עליון אלא צריך לשמוע אל המקובל אצלנו בתורה שבעל פה. וזהו שהוסיף הפסוק "שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך".
Says Reb Elchonon: You have to look into the Torah in order to understand history and current events. The problem is - we don't have the capacity to understand if we rely on our own intellect. The only way we can understand is if תורה שבעל פה tells us.
Who is תורה שבעל פה? The Talmidei Chochomim "אביך וזקניך" who are able to view the events from a Torah perspective. He adds:
כדי להבין את טעמו של איזה מאורע שהוא יש להקיף את הענין מראש ועד סופו, באיזו מידה הוא משתלב במאורעות אחרים מאותו סוג. נס פורים למשל הוא משולב מכמה חלקים כאשר מתבוננים בכל אחד באופן נפרד אין רואים שום דבר מיוחד רק כאשר מקיפים את סך הכל של כל המקרים המשולבים איש ברעהו. רואים את סוף המעשה במחשבה תחילה. כדי למצא הארה נכונה לכל תולדות העולם ולהקיפם מראשם ועד סופם צריך להיות יודע דעת עליון. היום אין כזה במציאות. זאת יש לחפש בתורה המגלה לנו כל סתום. יש למצא את הציר אותו סובבות כל ההנהגה העליונה זה יהי' המפתח להבנת מהות תולדות העולם.
We have to view all of the events with a birds-eye, all encompassing perspective. We can't this on our own, unless we are prophets which we don't have today. So we are compelled to look at events through the Torah. Then he goes on to explain why bad things are happening.
I saw an article from a well known professor of Jewish studies in Yerushalayim, where he claimed that there is a disagreement between Rav Kook and R' Elchonon. According to Rav Kook - we CAN see the Hand of G-d in current events. According to Rav Elchonon, we cannot and must look at events through the prism of the Torah.
First I must say that Rav Elchonon was an EXTREMELY harsh critic of Rav Kook and will leave what he said out of this discussion. So there ARE differences. [Not only didn't he like Rav Kook - he was a fierce opponent of what we call today "YU" and while Rav Shimon Shkop actually taught there for a year when he was in America - Rav Elchonon wouldn't enter the building].
However - on this issue there is no dispute at all [IMHO]. Rav Kook also doesn't claim that he or anyone else knows what Hashem is doing through prophecy. He looked at Tanach and Chazal and through that prism interpreted events.
Rav Elchonon and Rav Kook both believed that we are on the cusp of the Geulah. Rav Elchonon called it "עקבתא דמשיחא" - The footsteps of Moshiach [see the מאמר עקבתא דמשיחא in his קובץ מאמרים]. Rav Kook calls it "אתחלתא דגאולה" [which is the terminology of Chazal as well].
כן, אתחלתא דגאולה ודאי הולכת ומופיעה לפנינו. אמנם לא מהיום התחילה הופעה זו, רק מאז התחיל הקץ המגולה (סנהדרין צח ע"א) להגלות, מעת אשר הרי ישראל החלו לעשות ענפים ולשאת פרי לעם ישראל אשר קרבו לבוא, התחילה אתחלתא זו.
— אגרות הראי"ה חלק ג' עמוד קנה
Rav Kook looked at the great "flowering" and vegetation of Eretz Yisrael and said "Hey - according to Chazal, that means that the Geulah is on the way." He didn't invent that or claim some Divine communication. He saw it in the Chazal. He saw the exiles returning to EY and said "Hey - this is a fulfillment of what the Torah says that at the end of days, the Jews will return home". He saw [and experienced] a World War and pointed to the Chazal that says that when there is a lot of global tension - anticipate the footsteps of Moshiach. Everything through the prism of the Torah.
The Machlokes is whether this whole process is a positive or negative one. Rav Elchonon saw Zionists and Zionism in an extremely negative light while Rav Kook had a much more positive perspective albeit without being blind to the darkness of people abandoning Torah.
In general - academics love to create different schools of thought on issues when in fact there is either no argument at all or just different emphases. Sometimes, of course, there really are two different schools of thought...
The traditional perspective [and I believe correct one] is that putting all disputes aside, everybody agrees that we are here only to serve Hashem and keep Torah and mitzvos. All of the arguments are on the details of how to best go about doing that. So anything outside of that orbit has no place for the Torah Jew. The tendency to find many different streams creates a supermarket of ideas and perspectives, inviting the Jewish consumer to pick and choose at his convenience. Such an approach is anathema to a Torah personality.
As a post script I will note that while R' Elchonon was a vociferous opponent of Rav Kook, his Rebbi the Chofetz Chaim was a big admirer. See בשדה הראי"ה p. 188-199 for very interesting material on the connection of the two great luminaries/כהנים גדולים.
I will ALSO add that I am not named after Reb Elchonon. Firstly, my parents named me "Elchonon" w/o the "Reb". Second, I am named after my two grandmothers who were "Chana". My parents weren't woke enough to declare me a girl or give me a girls name ["Chana"] and let me choose my gender when I get older. They told me I was a boy, gave me a boys name, and no choice was given.
Old fashioned....