בספר משלי עקב ענוה יראת ה' וגו', שלמה המלך אמר כי בעל ענוה שהוא משפיל עצמו אי אפשר שלא יהיה בעל יראה, כי בעל ענוה מכיר שפלותו, ולפיכך הוא ירא מן השי"ת, והוא הפך בעל הגאוה אשר בעל הגאוה אומר מי לי בשמים, ואינו משפיל עצמו לפני השי"ת, וזהו עקב ענוה יראת ה', רוצה לומר כי נמשך אחר הענוה היראה, כמו שנמשך העקב אחר הגוף, כך נמשך היראה אחר הענוה. ובמדרש, מה שעשתה חכמה עטרה לראשה, עשתה ענוה עקב לסילותה... וביאור דבר זה, כי על ידי החכמה האדם מגיע ליראת שמים, כמו שאמרו חז"ל אין עם הארץ חסיד, ואין בור ירא חטא. שמזה תראה כי החכמה היא מדרגה ומעלה עליונה, שעל ידה מגיע האדם ליראת שמים, כי על ידי החכמה מכיר האדם את עלתו וירא מפניו, ודבר זה אין צריך ראיה... והיראה הוא עקב לענוה, כלומר כאשר הוא בעל ענוה אי אפשר שלא יהיה ירא שמים, לא כמו החכמה, שאפשר שיהיה חכם ולא יהיה ירא אלקים, כמו שתמצא יש בני אדם שיש בהם חכמה ואין בהן יראת שמים, ואם שודאי החכמה הכנה שעל ידה מגיע אל יראת השם, כמו שאמר ראשית חכמה יראת השם, מכל מקום אינו דבר מוכרח ודאי כי החכמה היא הכנה וסולם שעל ידה מגיע אל יראת השם, ומכל מקום אפשר שישאר עומד בסולם ולא יגיע למעלת היראה. אבל כאשר האדם בעל ענוה והוא משפיל עצמו, אם כן בודאי משפיל עצמו נגד בוראו מכיר בפחיתות שלו, וזהו עצם היראה כאשר מכיר עצם שפלותו... כי בעל ענוה משפיל עצמו לפני כל, ואיך לא ישפיל עצמו לפני השי"ת...
ומה שאמרו מה שעשתה החכמה עטרה לראשה עשתה ענוה עקב לסילותה, כי ההפרש אשר יש בין הענוה ובין היראה, כי כאשר האדם בעל ענוה מתדמה ליוצרו ב"ה, וכמו שאמרו ז"ל לעולם ילמד אדם מדעת קונו, שהרי הקב"ה הניח כל ההרים הגבוהים והשרה שכינתו על הר סיני, ומפני כי מדת השי"ת שאתו היא הענוה, וזו המדה היא עצמית אליו יותר מכל, וכמו שיתבאר, ולפיכך בעל ענוה הוא מתלבש במדת בוראו, ובודאי דבר זה יותר גדול שמדת היראה שהוא ירא השי"ת משפיל עצמו לפניו, ואין בדבר זה התדמות כלל, רק שמכיר שהוא עלתו ית'. ועל זה אמר מה שעשתה חכמה עטרה לראשה עשתה ענוה עקב לסילותה, כי יראת שמים שהוא יותר גדול מן החכמה, והוא קטן מן הענוה, כי בעל הענוה מצד שיש בו מדעת קונו יש לו מעלה יותר...
ובפרק בתרא דמגלה, א"ר יוחנן בכל מקום שאתה מוצא גדולתו של הקב"ה שם אתה מוצא ענותנותו... אבל ר' יוחנן בא לומר, כי הענוה היא עצם הגדולה, והיא הגדולה על כל הגדולות, וזה כי בעל הענוה לא יגודר ולא יוגבל כלל, ודבר זה מורה על הפשיטות הגמור, שהוא פשוט, והפשוט הגמור לא יוגבל, ולפיכך אחר שזכר הכתוב גדולת השי"ת אמר כי הגדולה על כל הגדולות הוא ענותנותו, שהוא הפשיטות הגמור, שהרי הוא עושה משפט יתום ואלמנה, וזהו מצד הפשיטות שבו, שלא יוגדר להיות עושה משפט לגדול ולא לקטן, אבל עושה משפט אל הכל בשוה, וזהו הפשיטות הגמור, ודבר זה הוא המעלה העליונה על הכל...
ואמר ר' יהושע בן לוי, בא וראה כמה גדולים נמוכי הרוח, שבזמן שבית המקדש קיים אדם מקריב עולה שכר עולה בידו, מקריב מנחה שכר מנחה בידו, אבל מי שדעתו שפלה מעלה עליו הכתוב כאלו הקריב כל הקרבנות, שנאמר "זבחי אלקים רוח נשברה", ולא עוד אלא שאין תפלתו נמאסת, שנאמר "לב נשבר ונדכה אלקים לא תבזה". פירוש זה, כי מי שרוחו נשברה כאלו הוא מבטל עצמו מן המציאות לגמרי, ודבר זה עצמו כמו כל הקרבנות, שאין ענין הקרבנות רק להודיע כי הוא ית' הכל ואפס זולתו, ולפיכך שוחטין ומקריבין אליו הקרבן, וכאשר רוחו נשברה בקרבו הרי כאלו הקריב כל הקרבנות, שכל הקרבנות ביחד מורים כי הנמצאים כולם אינם נחשבים אפס זולתו ית', ועל זה באים כל הקרבנות על פי הוראה הזאת, כי אין קרבן אחד מורה רק על דבר מיוחד, עד שבכל הקרבנות נשלמה הוראה זאת, והאדם כאשר בעצמו רוחו נשברה בקרבו, עד שהאדם בכללו אינו נחשב לכלום, דבר זו מורה כי הכל אפס זולתו ית', כי האדם הוא הכל והוא מלך של כל הנמצאים, וכאשר האדם אינו כלום, כל הנמצאים אינם כלום. וכך אמר גם כן גדולה תפלה שהיא שקולה כנגד כל הקרבנות, כמו שהתבאר.
ואמר עוד ולא עוד אלא שאין תפלתו נמאסת, ודבר זה ביארנו לך למעלה, כי השי"ת שהוא העלה פונה ראשונה אל מי שהוא עלול, וזהו שאין תפלתו נמאסת, כאשר עושה עצמו עלול אל העלה והעלה פונה אליו, והוא הפך השכור אשר תפלתו תועבה, מפני שהיא נעשית בעל גוף גשמי בלא שכל, ודבר זה תועבה אל השי"ת כמו שהתבאר. ובעל ענוה הפך זה, כי מדת הפשיטות מן הגשמיות, והוא שייך שיכנס לפני השי"ת.
...ביאור זה המחלוקת באלו שתי מדות, שהוא החסידות והענוה, איזו גדולה, ובאלו שתי מדות ראוי שיהיה המחלוקת בפרט, כי הענוה כבר ביארנו המדה הזאת שיש לה הפשיטות הגמור מן הגשמיות, כי זהו ענין בעל המדה הזאת, ודבר זה ראוי אל המעלה העליונה, כאשר תראה כי התחתונים אינם פשוטים, לכך סבר כי הענוה היא על הכל. ולמאן דאמר כי החסידות היא על הכל, רוצה לומר כי החסידות באדם במה שהוא איש טוב... רק כי ההפרש בין אלו שתי מדות למביני מדע שהוא מצד שתי בחינות מחולקות, כי החסידות מצד הטוב, ולמאן דאמר הענוה גדולה כי הענוה שהיא מדת הפשיטות... ואלו שתי מדות מדת הפשיטות כאשר הוא מסולק מן הגוף הגשמי, ומדת החסידות כאשר הוא מסולק מן הרע, לכך פליגי בהם. ועל כן בעל המדה שהוא מדת הענוה הזאת מיוחד לעולם הבא, כדאמרינן בחלק, איזה בן עולם הבא, ענותן ושפל, כי בודאי עולם הבא הוא עולם הפשוט הנבדל, ולפיכך אשר הוא מיוחד אליו הוא ענותן. (נתיב הענוה פרק א)
...ואמר קדושה מביאה לידי ענוה, דבר זה בארנו, כי הענוה היא הפשיטות הגמור, ולפיכך הקדושה שהיא מעלה נבדלת מביאה אל הענוה והוא פשיטות ביותר, ענוה מביאה לידי יראת חטא, כי כאשר הוא בעל ענוה יש לו התקרבות אל השי"ת מצד המדריגה הזאת היא הענוה, וזה שאמר עקב ענוה יראת ה'... (נתיב הפרישות פרק ב)
...ומפני שבעל מדה זו האוהב שלום ורודף שלום מדה שלו שפלות וענוה, כי הרודף שלום בין איש לחברו צריך שילך אליו, כי אין בעל המחלוקת הולך אחריו ואם אינו שפל רוח יאמר כי אין זה כבודי להשפיל עצמי ולרדוף שלום בין איש לחבירו, וכל שכן אהבת הבריות שדעתו קשורה בבריות עד שיהיה שלום בין כל הבריות, ומדה זאת הפך בעלי שררה שלא שייך בהם אהבת הבריות להיות דעתם מתקשרת עמהם, אבל דעתם נבדלת מהם כי אינם נחשבים בעיניהם, כמו שדרך כל בעלי השררה... (דרך חיים א יג)
בשכר שאמר וכו', פירוש זה גם כן, כי מפני שאמר (אברהם) ואנכי עפר ואפר, שזהו מורה על ההפלגה של הענוה, וכאשר הוא מפליג במדה שהוא מדה טובה, כמו שהיה מפליג אברהם במדת הענוה, ודבר זה קרוב אל השי"ת על ידי המדה העליונה, ולכך זכו על ידי זה המצוה שהוא קרוב אל השי"ת לגמרי, כי אין ספק, שהמצוה הוא קירוב הגמור אל השי"ת, וזכו למצוה שהוא מעין מצוה שהיה אברהם מפליג בה... ולכך זכו בניו למצות ציצית שהיא דביקות גמור אל השי"ת על ידי המצוה. (שם שם יז א)
הוי קבל וקיים. דבר זה בארנו בכמה מקומות ענין זה המעוט שממעט עצמו גורם לו הקיום, והבאנו ראיה ברורה מן הארץ שהיא יסוד הכל והפחות, ועל הארץ נאמר (קהלת א') "והארץ לעולם עומדת", מה שלא נאמר בכל היסודות, שתראה מזה כי הקטנות מביא הקיום והנצחיות. טעמו של דבר, כי מי שהוא קטון אין מתנגד לו, כי ההתנגדות הוא מצד השווי ודומה לו במעלה, אבל כאשר הוא שפל אין מתנגד לו, ודבר זה הוא קיום של דבר, שכל אשר יש לו מתנגד לו אין קיומו כל כך בעבור המתנגד אשר יש לו ומביא לו הפסד ואבוד... (שם סנהדרין צא א)